Köra med skygglappar

Ireland

Trådstartare
Är det krav på skygglappar på tävling i marathon, dressyr eller precision?
Jag håller på att köra in min tvååriga welshvalack, och det är mycket möjligt att det blir tävlingar för honom i framtiden. Har tömkört samt dragit däck både utan och med skygglappar och det går bra vilket som, han är något mer fokuserad framåt med skygglapparna och lite mer tittig utan, men det är ju inte så konstigt. Jag vill kunna köra honom utan skygglappar hemma i skogen, vill inte bli beroende av dem. Men ska man varva med och utan ofta?
Hur gör ni?
Han har haft vagnen på sig en gång, och kommer få gå med den lite idag. Självklart utan skygglappar, och sen tänkte jag att han skulle köras ett tag utan och sen testa med.

Sv: Köra med skygglappar

Nej det finns inga krav på skygglappar på tävling. Anledningen till att man använder dem är just den att man vill att de ska koncentrera sig mer framåt tex i dressyren för att de inte ska kolla på det vita staketet tex.

Tycker att det är bra att du vänjer din häst vid både och. Vi kör in utan skygglappar men när vi ska börja tävla eller att vi ska köra par så vänjer vi dem vid skygglappar. Men vi byter inte för bytandets skull utan det är mest vilket huvudlag som skall användas. Har de väl blivit vana vid både och så kan det nog kvitta men vi kör alltid med skygglappar på vid dressyr (och precision). Var på parkurs för ett tag sedan där de erfarna tävlingskuskarna rekomenderade att antingen köra utan skygglappar i maratonen eller iallafall med sådana där halvöppna blinkers som en del travare har.

En del som kör in mycket hästar tycker att det är en säkerhetsfråga att använda skygglappar vid inkörning eftersom man aldrig får det där med att hoppa åt sidan om något oförväntat dyker upp. En häst går ju alltid åt det håll som den ser alltså åt det håll man styr när man har skygglappar på. Alltså mindre risk för att vagnen skall välta i diket osv.

Lycka till!

Okej, tack :)

Ja det är ju en säkerhetsfråga just under inkörningen, men jag undrar då hur det blir sen när man då ska köra utan skygglappar, om man vant hästen vid det redan från början?
Jag har inte så bråttom med min ponny, utan vi tar det väldigt lugnt och sakta, och han är väldigt stabil och klok. Jag känner att jag vill att han ska se vad som sker bakom honom, och så har jag ju lagt upp allt från början. Han är inte det minsta bakskygg och reagerar inte på några som helst ljud.
Tror jag kommer köra på utan skygglappar, och sen köra med dem då och då!

Japp det låter som ett klokt beslut. När vi väl har börjat köra med skygglappar så har de faktiskt reagerat en del på att det som de är vana att se bara hörs men det går fort över. Hästar verkar anpassa sig till det mesta och helt klart når man bättre resultat på tävlingsbanan med skygglappar på! :D

Jag har både ock. Jag tycker det är snyggt med skygglappar i dressyren och har vant min häst vid dem just därför.

Inkörningen och vardagskörning kör jag utan skygglappar eftersom jag personligen gillar att min häst är med i körningen så mycket han kan. Men, han är också en häst som gillar att vara med.
I maraton vill jag att han ska se och kunna hjälpa till och det gör han. Jag är lika beroende av honom som han är av mig.

Det är alltid skönt att kunna alternera tycker jag och är glad att min häst kan acceptera båda.
Däremot har jag inte märkt någon som helst skillnad på tittighet vilket min häst kan få i perioder. Det spelar ingen som helst roll om jag har skygglappar eller inte, de perioderna är exakt lika ändå. Det borde ju vara skillnad men det verkar snarare som hans skygghet är av någon annan anledning än något han ser, eller inte ser.

Skygglappar är inget krav...

Kan börja med att säga att man på arbetshästar aldrig har skygglappar, där vänjer man helt enkelt in hästen och lär den jobbet ordentligt istället.

Funkar det inte att köra hästen utan skygglappar så är den olämplig som körhäst, med reservation för hästar som reagar för "starkt" på pisken men dessa kan ofta vänjas av med detta med målmedveten träning.

Däremot vid körning med flera hästar framför vagnen så kan skygglappar vara en väldigt bra grej, då kan man påverka en häst i taget istället för allihop på samma gång.

Jag tycker inte att användningen av skygglappar har med hur pass bra hästen är inkörd eller dess lämplighet som körhäst. För mig så är det typen av körning som har betydelse. Det krävs ju lite olika av hästarna om man ska köra ut virke från skogen, följa en grusväg eller om man ska köra ett dressyrprogram. Jag tycker att det är självklart att man har olika sorts utrustningen beroende på vad man kräver av sin häst och vilken typ av häst det är och vad den är tränad till. Jag tycker det är bra att göra så som TS gör att vänja sin häst vid så mycket som möjligt.

Självklart kan en häst fungera j-bra med skygglappar på dressyrbanan istället för ganska bra utan skygglappar i samma situation... men blir hästen nipprig och svår att hantera bara för att man kör utan skygglappar så är det däremot nått grundläggande fel.

Så visst kan det bli bli snäppet bättre med skygglappar i vissa sitationer, men det ska fortfarande funka bra utan "lappar".

Men det är min personliga åsikt...

Självklart kan en häst fungera j-bra med skygglappar på dressyrbanan istället för ganska bra utan skygglappar i samma situation... men blir hästen nipprig och svår att hantera bara för att man kör utan skygglappar så är det däremot nått grundläggande fel.

Så visst kan det bli bli snäppet bättre med skygglappar i vissa sitationer, men det ska fortfarande funka bra utan "lappar".

Men det är min personliga åsikt...

Det kan vara bra att vara noga med att skriva som du gör nu, att det är en personlig åsikt med tanke på att det i texten står "ska", som i "ska fungera bra utan....".
Det är en ganska starkt personlig åsikt med tanke på att många andra tycker precis tvärtom.
Det är lätt att tro att det finns regler och lagar som säger så när man använder ordet "ska", om man inte förtydligar.

Jag personligen föredrar detsamma som du men vet andra som hellre jobbar med skygglappar och har minst lika bra eller bättre statistik än de som jobbar utan. Det verkar snarare bero på inkörare och hästens preferenser.

Jag är också av den åsikten att man ska ändra efter hästens preferenser snarare än ändra så det passar det som anses är bäst bara för att det "ska vara så" utan hänsyn till hästens välbefinnande.
Det kan ju inte vara så att en häst ska avfärdas som "icke körbar" bara för att den vill ha skygglappar och kan bli lika säker som en som körs utan?

I brukskörning tror jag att du INTE får ha skygglappar alls. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag kan tänka mig att det är en säkerhetsrisk att ha lappar när man ska in på trånga utrymmen som det faktiskt kan vara, eller i skogskörning där träden är överallt och man ska undvika att fastna så mycket som möjligt. Hästens huvud är ju också väldigt känsligt och ögonen speciellt.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 895
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 278
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 278
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar