Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt, allt går bra när det går bra. Jag antar att den som fått armen sliten ur led eller värre, resonerar annorlunda. Likväl som den som haft tappade hästar springandes vind för våg och tagit skada eller skadat andra.
Jag riktar det inte bara just mot dig, men "bara man vet vad man gör" är högst godtyckligt. Det tycker ju alla att de vet tills de vet annat. Jag vet också vad jag gör, men utsätts jag tex för något plötsligt och kraftfullt vet jag kanske inte vad jag gör längre eftersom allt sker snabbt och av instinkt. Däremot kanske jag vet vad jag borde ha gjort, först efteråt...
När jag för första gången skulle få köra en häst själv så sa man med ett förmanande finger -vad du än gör kliv aldrig ur vagnen.Då måste jag undra vad och hur du gör i en situation där du måste hoppa ur och ta tag i hästen med vagn på???????
När jag för första gången skulle få köra en häst själv så sa man med ett förmanande finger -vad du än gör kliv aldrig ur vagnen.
Nu 16 år senare har jag hoppat ur vagen massvis med gånger för att ta upp något eller vad det nu kan vara. MEN bara med vissa hästar. Det finns hästar som jag aldrig skulle få för mig att kliva ur vagnen. Det skulle vara alldeles för riskabelt.
gulan
Och jag håller med dig i allt det du säger här. Nu hör det till saken att vi har egna banor att köra på (iof inte inhägnat), och när jag har släphäst håller jag mig hemmavid. Fast med "bra och lugna hästar" tar jag även en tur i skogen.Till alla: Det jag ville ha fram är att jag personligen tycker det är onödig risk att ha med häst på släp ensam, med tanke på vad som kan hända, o då står man där själv med två hästar o en vagn i en enda röra, med lite otur.
(Och då behöver inte någon häst ha fått just panik (ursäkta uttrycket i ett annat inlägg, där menade jag rädd fast jag skrev ordet panik)
Det är ju såklart en riskkalkyl var och en får ta, o med det ta ansvaret för sig själv, sina hästar o andra.
Som nån skrev så kan allt hända när som helst, var som helst, vi lever ju!
Men att ta onödiga risker (som jag ser det) är inte nödvändigt alla ggr. All hästhantering är förenad med säkerhetstänkande
För att dra en liten parallell så kör jag inte fort med min bil när det är halt för att jag vet att risken är stor att jag kör i diket/hamnar på motsatt sida och kan skada mig o/eller andra på vägen dit
Jag har några hästar som är mycket lätthanterliga och stissar sig inte i onödan och känner de att jag har koll så kan saker och ting trassla ganska mycket utan att varken jag eller hästarna känner att NU-går det åt skogen. Sen har jag ett par där det helst inte får komma en enda sten och smälla i "kassen" för då drar de iväg. Efter sånna hästar man ju ingen släphäst....Jag tror att det handlar om att lära hästarna. Tänk på alla som håller på i skogen, dom kliver ju ur hela tiden. Lär man hästen ett ord för att stå still så fungerar det. Jag har en väldigt het 4-årig kallblodshingst och jag har lärt honom komandot stå, just för om det händer något och jag måste kliva ur vagnen. I det läget måste jag kunna få honom att stå still, det anser jag är säkerhets sak. Har som tur var inte behövt använda det än, men har klivit ur vagnen av andra orsaker, han har alltid stått still, även om vi har varit ute och kört fort.
Har däremot i en annan situation behövt få stopp på honom på håll, och har då använt det komandot, och det fungerade och jag kunde stoppa en situation som kunde ha blivit farlig för honom.
MVH Russin8
Det låter jättebra tycker jag! Det ska heller aldrig gå fort när man har häst på släp. Själv har jag gärna sånna där hästar som kan gå sakta i trav och inte ligger på, när jag har släphäst. Jag tror ochså att just "sömngångare" har en positiv inverkan på hispiga och nervösa hästar. Jag anser att ju saktare det går ju bättre, speciellt i början.Det som jag tänkt mig är att en kör fjordingen (lugnet själv, blir inte rädd för något) och att jag sitter bak och fram och håller den andra. Det måste ju vara ok, kan ju inte vara värre än att leda den andra. För händer det något så är det ju lätt att hoppa ur och ta hand om lös hästen.
Kan tänka mig att min skulle må bra av att jogga lugnt och sansat bakom. Blir ju inga jätte farter med tanke på fjordingen, han travar inte riktigt lika fort som min Det som är bra är att fjordingen är väl tränad och orkar nog springa ett tag, då blir det ju en ganska okej träning för min.
MVH Russin8