Köra med häst "på släp"

Sv: Köra med häst "på släp"

Ja men det kan lika gärna gå åt helvete när man sitter och skrittar gamla Brunte med. Men visst, risken ökar ju med två hästar.

Men det är ju alltid en risk, vad man än gör med hästar! Och vad menar du med att det är godtyckligt med "bara man vet vad man gör"? Om man är kunnig och har hästar man känner så är det väl inte större risk än om jag rider en oerfaren häst? Eller när jag kör in en häst. Om man resonerar som du så kan man inte gå utanför ett ridhus med hästen.

Jag har åkt av hästar och fått hjärnskakning, ska jag aldrig rida mer då? Har blivit trampad på tårna, ska jag aldrig leda en häst mer då?

Man ska alltid vara medveten om riskerna och agera därefter.

MVH Russin8 som rider med hand häst och har hunden med mig ut samtidigt.

Hmm vart läste du att jag skrev att mina hästar aldrig blir rädda? :confused:

Det jag skrev i första inlägget var om en gubbe som band fast hästen i vagnen. Jag skulle aldrig göra så. Jag vill kunna släppa om det händer nåt, eftersom:

De kan bli rädda såklart. Jag är medveten om det, även om det händer så sällan att jag inte minns sist de blev rädda. Jag vet att de är flyktdjur osv men de är bara så att de blir väldigt sällan rädda. Min ena brukar på sin höjd röra på öronen om det plörsligt hoppar fram ett rådjur framför oss på vägen. Min andra bryr sig inte när det plötsligt blåser en plastpåse mellan hennes bakben. (I båda situationerna förutsatt att jag är med, annars vet jag inte hur de reagerar) Är det nåt fel på deras flyktinstinkt då?

Du skrev om panik och panik är en helt annan sak.
Tex mina hästar, jag kan tänka mig att de skulle bli panikslagna om tex ett flygplan störtade i huvet på dem eller i en liknande situation. Annars nej. Andra hästar vet jag inte, men tror det ska en del till för att en häst ska drabbas av panik när man är ute och kör den. Som tex ett flygplan i huvet. :grin:

Som sagt, allt går bra när det går bra. Jag antar att den som fått armen sliten ur led eller värre, resonerar annorlunda. Likväl som den som haft tappade hästar springandes vind för våg och tagit skada eller skadat andra.

Jag riktar det inte bara just mot dig, men "bara man vet vad man gör" är högst godtyckligt. Det tycker ju alla att de vet tills de vet annat. Jag vet också vad jag gör, men utsätts jag tex för något plötsligt och kraftfullt vet jag kanske inte vad jag gör längre eftersom allt sker snabbt och av instinkt. Däremot kanske jag vet vad jag borde ha gjort, först efteråt...

Jag resonerar inte annorlunda för att det har hänt en massa grejer.

Min ena pålle har skenat med vagn och varit borta i 45 min i skogen innan vi hittade honom. Han var halt i typ 2 v och har ett stort ärr på ena framhoven efter den skenturen. Själv skrapade jag upp halva kroppen och det blev stora hål i kläderna eftersom jag släpades efter vagnen en bit.

Kör jag honom fortfarande? Svar ja.

Tex så har jag ramlat ur vagn och hästen har stuckit, jag har tappat handhästen tusen ggr när jag har ridit (men hon följer efter ändå), handhästen har dragit mig ur sadeln en gång så att hästen jag red stack.

Jag kör fortfarande med häst på släp ibland och jag rider fortfarande med handhäst då och då.

Man kan inte hålla på att tänka på allt som kan hända. Om man tänker så kan man ju inte göra nånting. Du kan ramla av hästen och bryta nacken för att den snubblar. Ska du aldrig mer rida för det då?

Ja, det är alltid en risk med hästar. Det är en risk att gå utanför dörren. Det är farligt att leva - man kan dö ;)

Vad jag menar är att eftersom det är förknippat med vissa risker att hålla på med hästar så är det onödigt att dubblera riskerna. Dels för sin egen skull, dels för de hästars skull som man hanterar men sedan tycker jag att man även kan skänka en tanke till de oinblandade som ev kan drabbas av ens otänkligheter.
Att kunna läsa hästar och situationer, att lära sig förutse det man kan förutse - För mig är det vad som kallas "veta vad man gör". För andra är "veta vad man gör" att man vet att man har en häst i grimskaftet och ATT hästen kan bli rädd men man kanske inte har rätt tajming och avläsningsförmåga för att förutse NÄR den ska reagera. Att det betyder så olika för olika människor gör det godtyckligt. Ungefär som att läsa i en annons "bra stam" utan att stammen står där. Vad jag tycker är bra är inte alltid samma som nån annan tycker är bra.

Senast ändrad:

Jag har tex en fd stallkollega som alltid drabbas av "otur"... han skadar sig, hästarna skadar sig tex fastnar på farliga saker i stall och hage. Han är med om otäcka olyckor med de unghästar han tar på sig, äldre trygga hästar lyckas alltid på något vis också sättas i tråkiga händelser och skador på häst och ryttare är som sagt inget ovanligt.
Så har det varit så länge jag kan minnas och så långt han berättat för mig om sina eskapader.
Ibland undrar man varför vissa alltid drabbas. En olycka kan hända alla men när det alltid sker oftare hos honom än hos de flesta andra :confused: Jag kan intyga att denna person inte tänker efter före, inte "ser" potentiella fällor innan man klivit i dem osv. Han är också den som alltid säger "man kan inte hålla på att tänka på allt som kan hända"...

Man kan skydda sig mot många onödiga olyckor och tillbud om man tänker till lite före. Som sagt, det händer den bästa men varför ska det hända onödigt många ggr om man kan undvika det?

Senast ändrad:

Jag har ju aldrig kört med handhäst ute på vägarna utan enbart på motionsslingan, där vet jag ju vart de tar vägen om de kommer lösa och jag har lite koll på vad som händer. Jag hade alltid en häst på släp för att hon spände sig så mycket emellanåt och hon behövde få slappna av men röra på sig. HAde kompisar som hade hingstar på släp och det skulle jag kanske inte utsätta mig för:)

Då måste jag undra vad och hur du gör i en situation där du måste hoppa ur och ta tag i hästen med vagn på???????
När jag för första gången skulle få köra en häst själv så sa man med ett förmanande finger -vad du än gör kliv aldrig ur vagnen.
Nu 16 år senare har jag hoppat ur vagen massvis med gånger för att ta upp något eller vad det nu kan vara. MEN bara med vissa hästar. Det finns hästar som jag aldrig skulle få för mig att kliva ur vagnen. Det skulle vara alldeles för riskabelt.
gulan

Till alla: Det jag ville ha fram är att jag personligen tycker det är onödig risk att ha med häst på släp ensam, med tanke på vad som kan hända, o då står man där själv med två hästar o en vagn i en enda röra, med lite otur.
(Och då behöver inte någon häst ha fått just panik (ursäkta uttrycket i ett annat inlägg, där menade jag rädd fast jag skrev ordet panik)
Det är ju såklart en riskkalkyl var och en får ta, o med det ta ansvaret för sig själv, sina hästar o andra.
Som nån skrev så kan allt hända när som helst, var som helst, vi lever ju!
Men att ta onödiga risker (som jag ser det) är inte nödvändigt alla ggr. All hästhantering är förenad med säkerhetstänkande

För att dra en liten parallell så kör jag inte fort med min bil när det är halt för att jag vet att risken är stor att jag kör i diket/hamnar på motsatt sida och kan skada mig o/eller andra på vägen dit

Senast ändrad:

När jag för första gången skulle få köra en häst själv så sa man med ett förmanande finger -vad du än gör kliv aldrig ur vagnen.
Nu 16 år senare har jag hoppat ur vagen massvis med gånger för att ta upp något eller vad det nu kan vara. MEN bara med vissa hästar. Det finns hästar som jag aldrig skulle få för mig att kliva ur vagnen. Det skulle vara alldeles för riskabelt.
gulan

Har också lärt mig det från början men i vissa situationer kanske man måste

Jag tror att det handlar om att lära hästarna. Tänk på alla som håller på i skogen, dom kliver ju ur hela tiden. Lär man hästen ett ord för att stå still så fungerar det. Jag har en väldigt het 4-årig kallblodshingst och jag har lärt honom komandot stå, just för om det händer något och jag måste kliva ur vagnen. I det läget måste jag kunna få honom att stå still, det anser jag är säkerhets sak. Har som tur var inte behövt använda det än, men har klivit ur vagnen av andra orsaker, han har alltid stått still, även om vi har varit ute och kört fort.

Har däremot i en annan situation behövt få stopp på honom på håll, och har då använt det komandot, och det fungerade och jag kunde stoppa en situation som kunde ha blivit farlig för honom.

MVH Russin8

Till alla: Det jag ville ha fram är att jag personligen tycker det är onödig risk att ha med häst på släp ensam, med tanke på vad som kan hända, o då står man där själv med två hästar o en vagn i en enda röra, med lite otur.
(Och då behöver inte någon häst ha fått just panik (ursäkta uttrycket i ett annat inlägg, där menade jag rädd fast jag skrev ordet panik)
Det är ju såklart en riskkalkyl var och en får ta, o med det ta ansvaret för sig själv, sina hästar o andra.
Som nån skrev så kan allt hända när som helst, var som helst, vi lever ju!
Men att ta onödiga risker (som jag ser det) är inte nödvändigt alla ggr. All hästhantering är förenad med säkerhetstänkande

För att dra en liten parallell så kör jag inte fort med min bil när det är halt för att jag vet att risken är stor att jag kör i diket/hamnar på motsatt sida och kan skada mig o/eller andra på vägen dit
Och jag håller med dig i allt det du säger här. Nu hör det till saken att vi har egna banor att köra på (iof inte inhägnat), och när jag har släphäst håller jag mig hemmavid. Fast med "bra och lugna hästar" tar jag även en tur i skogen.
Jag överväger alltid risker och fördelar när jag har häst på släp. Jag är van att ha släphäst, men visst ska någon gång vara den första.
gulan

Jag tror att det handlar om att lära hästarna. Tänk på alla som håller på i skogen, dom kliver ju ur hela tiden. Lär man hästen ett ord för att stå still så fungerar det. Jag har en väldigt het 4-årig kallblodshingst och jag har lärt honom komandot stå, just för om det händer något och jag måste kliva ur vagnen. I det läget måste jag kunna få honom att stå still, det anser jag är säkerhets sak. Har som tur var inte behövt använda det än, men har klivit ur vagnen av andra orsaker, han har alltid stått still, även om vi har varit ute och kört fort.

Har däremot i en annan situation behövt få stopp på honom på håll, och har då använt det komandot, och det fungerade och jag kunde stoppa en situation som kunde ha blivit farlig för honom.

MVH Russin8
Jag har några hästar som är mycket lätthanterliga och stissar sig inte i onödan och känner de att jag har koll så kan saker och ting trassla ganska mycket utan att varken jag eller hästarna känner att NU-går det åt skogen. Sen har jag ett par där det helst inte får komma en enda sten och smälla i "kassen" för då drar de iväg. Efter sånna hästar man ju ingen släphäst....
Däremot har jag mer än gärna sånna hästar på släp. De får gå lugnt och avslappnat sin motion.
vi har fått ordning på en häst som var i princip okontaktbar vid fortkörning och pullade som en tok i motionskörningen. Det var synd om henne. Hon är så snäll så snäll. Idag -1 år senare med en träning som gick ut på mycket hage, mycket motion på släp och snabbjobb på rakbanan ensam.
Idag går hon både på släp och blir långsamkörd.
gulan

Det som jag tänkt mig är att en kör fjordingen (lugnet själv, blir inte rädd för något) och att jag sitter bak och fram och håller den andra. Det måste ju vara ok, kan ju inte vara värre än att leda den andra. För händer det något så är det ju lätt att hoppa ur och ta hand om lös hästen.

Kan tänka mig att min skulle må bra av att jogga lugnt och sansat bakom. Blir ju inga jätte farter med tanke på fjordingen, han travar inte riktigt lika fort som min:D Det som är bra är att fjordingen är väl tränad och orkar nog springa ett tag, då blir det ju en ganska okej träning för min.

MVH Russin8

Det som jag tänkt mig är att en kör fjordingen (lugnet själv, blir inte rädd för något) och att jag sitter bak och fram och håller den andra. Det måste ju vara ok, kan ju inte vara värre än att leda den andra. För händer det något så är det ju lätt att hoppa ur och ta hand om lös hästen.

Kan tänka mig att min skulle må bra av att jogga lugnt och sansat bakom. Blir ju inga jätte farter med tanke på fjordingen, han travar inte riktigt lika fort som min:D Det som är bra är att fjordingen är väl tränad och orkar nog springa ett tag, då blir det ju en ganska okej träning för min.

MVH Russin8
Det låter jättebra tycker jag! Det ska heller aldrig gå fort när man har häst på släp. Själv har jag gärna sånna där hästar som kan gå sakta i trav och inte ligger på, när jag har släphäst. Jag tror ochså att just "sömngångare" har en positiv inverkan på hispiga och nervösa hästar. Jag anser att ju saktare det går ju bättre, speciellt i början.
Sen tycker jag det är viktigt att hästen redan från första gången lär sig att se sig för, och att gå på släp ochså betyder koncentration. Hästen får inte springa som den vill hit och dit eller blänga bakåt eller springa på sidan av vagnen. Den ska koncentrera sig framåt och på vad hästen framför gör och villket tempo den hästen springer i, och hur grimskaftet är. Hästen ska springa "lös", dvs grimskaftet ska inte vara sträckt och inte hänga och slänga.
Ibörjan kan endel hästar inte riktigt fatta det där. Man får "dra" fram dom....och det är jobbigt. Eller så får man rya och gapa och vifta med grimskaftet så att de inte springer över en utan håller sig på lagomt avstånd, eller att de springer in i hjulet.
gulan

Det var just det jag tänkt mig, eftersom fjordingen är lugnet själv så kanske det kan ha en lugnande inverkan på min stresspelle:) Men jag ska tänka på det där att han måste vara koncentrerad, det är ju helt rätt! Ska nog prova det någon dag. Fjordingen är ju en lättare typ och rör sig fint framåt, men utan att stressa. Det handlar ju om att trava långsamt och få min buse att jobba mer avslappnat, han har ju jämt bråttom. Då tänkte jag att han kan ju inte gå fortare än vad fjordingen går när han går bakom.

Tack för tipsen!!

MVH Russin8

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 852
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst