Köra med häst "på släp"

Dolly

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att låta en av ponnyerna sitta fast baktill i vagnen(panikhake i båda ändar) när jag kör den andra. Så att de får lite sällskap av varann. Men är det säkert eller kan ponnyn göra sig illa?:crazy: Kan man trava eller ska man hålla sig i skritt?

tacksam för svar!

Sv: Köra med häst "på släp"

Inte att rekomendera att ha en häst på släp när man är ensam. Oansvarigt mot dig själv o hästarna.
Men om du däremot har någon med dig i vagnen som kan hålla den andra hästen så är det ok. Denne ska ha benen utanför korgen ifall h"n måste hoppa ur i någon situation.
Trava går bra bara "släphästen" lär sig att hålla sig på lite avstånd i från vagnen.
Och självklart HJÄLM på båda människorna!!!!

Håller fullständigt med - aldrig binda fast hästen, man har inte en chans när det händer...

Bind aldrig fast hästen om du ska köra med häst på släp. Håll den i grimskaftet istället.
Vet en idiot som band fast en häst i vagnen, sen blev både hästen han körde och släphästen skrämda och stack åt olika håll, gissa vad som hände med gubben (och sele+vagn)?

Jag hade alltid en på släp men en supersnäll som hade grimma och grimskaft och jag höll i grimskaftet, sen körde jag en reglerbar häst också, hade nog inte gjort det med en het häst.

Inte att rekomendera att ha en häst på släp när man är ensam. Oansvarigt mot dig själv o hästarna.
Men om du däremot har någon med dig i vagnen som kan hålla den andra hästen så är det ok. Denne ska ha benen utanför korgen ifall h"n måste hoppa ur i någon situation.
Trava går bra bara "släphästen" lär sig att hålla sig på lite avstånd i från vagnen.
Och självklart HJÄLM på båda människorna!!!!

Håller med!!! :)

ser inget som helst problem med att köra ensam med häst på släp om man har den i grimskaft som man håller i. har man någon koll alls och hästen man kör är snäll så tycker jag inte alls att de är nåt att avskräcka folk ifrån. tycker det är kanon att ha med sig en extra när jag är ute och har aldrig vart nåt problem. men lite självinsikt får man väl ändå ha så man vet att man själv och hästarna klarar av det!

Det är rent galenskap!
Inget att rekommendera pga allt för stor skaderisk på fram för allt dig och hästen på släp.

ser inget som helst problem med att köra ensam med häst på släp om man har den i grimskaft som man håller i. har man någon koll alls och hästen man kör är snäll så tycker jag inte alls att de är nåt att avskräcka folk ifrån. tycker det är kanon att ha med sig en extra när jag är ute och har aldrig vart nåt problem. men lite självinsikt får man väl ändå ha så man vet att man själv och hästarna klarar av det!
Jag kör alltid heta hästar på släp. Då får de lugn och bra motion och slipper stressa upp sig. Dock aldrig hingstar.
Visst måste man vara uppmärksamm och inte låta släphästen springa där den själv vill. Den måste ochså lära sig att hålla koll, och det har alla mina gjort. Endel lär sig första gången, andra behöver lära sig.
Jag kör ofta med släphäst.
gulan

Då måste jag undra vad och hur du gör i en situation där du måste hoppa ur och ta tag i hästen med vagn på??????? Vad som helst kan ju hända om körhästen och/eller släphästen skulle få panik.
Ursäkta men det låter idiotiskt :mad:
Ska du ensam ta hand om 2 hästar och en vagn??????

Men om man ät två i vagnen så kan man väl även ha hingst på släp? Skulle vara perfekt för min som är väldigt het. Har en fjording som är tryggheten själv som jag tänkte att dottern skulle köra så kunde jag låta min gå efter.
Eller är det någon speciell anledning till att du inte tycker att man har en hingst på släp?

MVH Russin8

Då måste jag undra vad och hur du gör i en situation där du måste hoppa ur och ta tag i hästen med vagn på??????? Vad som helst kan ju hända om körhästen och/eller släphästen skulle få panik.
Ursäkta men det låter idiotiskt :mad:
Ska du ensam ta hand om 2 hästar och en vagn??????

Vaddå hoppa ur och ta tag?
Varför skulle de få panik?

Menar du att man måste stanna och fixa nåt med utrustningen så är det bara att stanna och kliva ur? Det lär man väl sina hästar så fort det går. Eller?

Min travare är det bara att stanna (mitt på banan om det vore så), och kliva ur och han står där tills man är klar med det man nu skulle göra. Samma sak med mitt sto. Jag kör ibland mina på släp, och det har hänt att jag har behövt stanna och kliva ur. Släphästen stannar ju givetvis också då, och den står ju också still och väntar tills jag är klar.

Så jag ser inte problemet.

Men visst finns det en ökad risk att saker och ting kan gå åt helvete med släphäst. Det får man allt lägga in i sin riskkalkyl.

Jo därför har jag alltid den häst som stannar på släp och måste jag släppa så håller den sig till mig ändå.

Menar du på fullaste allvar att dina hästar ALDRIG kan bli rädda???????????? Ursäkta men det var det mest korkade jag hört på länge. Det spelar ingen roll hur väluppfostrad en häst är och brukar lyda minsta vink så är hästen ett flyktdjur upplysningsvis.

Bind aldrig fast hästen om du ska köra med häst på släp. Håll den i grimskaftet istället.
Vet en idiot som band fast en häst i vagnen, sen blev både hästen han körde och släphästen skrämda och stack åt olika håll, gissa vad som hände med gubben (och sele+vagn)?

Såg att du skrivit detta och då får jag inte ihop hur du kan resonera som du gör med dina egna hästar???? Bara för att du känner dem o "vet" att de inte gör nått så kan de ändå bli rädda, eller hur??
Förklara gärna hur du tänker för jag förstår ärligt talat inte

Du har redan fått bra svar och jag har inget att tillägga. Mer än att jag aldrig förstått mig på detta med handhäst varesig det gäller körning eller ridning. Jag skulle inte ens vilja rida ut med hunden "på släp" just för att jag vill kunna ha kontroll om något sker. Det handlar inte om bristfällig lydnad eller inkompetens utan om att det alltid kan hända nåt.

Ska man bara ta hänsyn till när det går bra så kan man ju lika gärna ta med hela flocken. Allt går ju bra så länge det går bra ;)

Det finns situationer när jag tycker att det är jätte bra att kunna ta med en extra häst. Tex vid tidsbrist:) Sen har jag en häst som i ridning och körning är väldigt het. Men när jag har med honom som hand häst vid ridning är han lugn och fin. Han får alltså motion utan att behöva stressa.

Så jag tycker att det är ok att ha hand häst, bara man vet vad man håller på med.

MVH Russin8

Som sagt, allt går bra när det går bra. Jag antar att den som fått armen sliten ur led eller värre, resonerar annorlunda. Likväl som den som haft tappade hästar springandes vind för våg och tagit skada eller skadat andra.

Jag riktar det inte bara just mot dig, men "bara man vet vad man gör" är högst godtyckligt. Det tycker ju alla att de vet tills de vet annat. Jag vet också vad jag gör, men utsätts jag tex för något plötsligt och kraftfullt vet jag kanske inte vad jag gör längre eftersom allt sker snabbt och av instinkt. Däremot kanske jag vet vad jag borde ha gjort, först efteråt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 852
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst