CoNo

Trådstartare
Hej !
Jag har en connemaravalack på ca 12-14 år . Jag undrar om det går att köra in honom ? Han går bra vid tömkörning och är inte rädd för något . Hur kan man börja köra in honom ? Han är kroniskt halt på alla fyra ben vid böjprov och vet. sa att han absolut inte skulle stå , han rids som vilken häst som helst . Kan jag köra in honom ? Han är tolkad med pulka och det gick bra . Dock bockade han efter ett tag , tror att det har att göra med att det var för ansträngande för honom att ha någon både bakom och på ryggen . Men , tror ni att jag kan köra in honom ?

Dock har jag varken sele eller vagn , kan man börja med ngt annat till att börja med ?

Sv: Köra in

Det är ju inte omöjligt att köra in även äldre hästar så varför inte testa... men sele är ju en fördel om du ska köra:idea: vagn är ju inte det första man hänger bakom. Hitta dig eller bygg nån släpa till en början... o testa dig fram o ta det lugnt!

Ungefär hur mycket kostar en sele ? Och vad ska jag ha ? Helt grön på detta , någon som kan förklara vad jag behöver etc ?:bow:

Vi körde in (iofs på nytt) den hingsten vi tävlar med nu när han var 12, gick hur bra som helst :)

Du behöver en komplett sele med huvudlag, tömmar, brösta/lokor/collier, däckel, baksele och draglinor. Sen behöver du en fjädrad vagn eller rockard med svängel och helst högt säte (men det kan du ju ta längre fram när du kört med släpa ett tag).

Detta tycker jag är bra selar till bra priser:
http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=185
http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=165

Sen finns det ju även billigare varianter som funkar bra, men det är ju som allt annat, man får vad man betalar för :)
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=1249&SKID=3
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=34&SKID=3

Som rockard sen hade jag nog tittat efter något sånt här (det måste ju inte vara nytt, man kan hitta bra begagnat, men så får du en bild av hur en bra rockard ser ut):
Ny.roslagen.DSC00007.jpg

roslagsrockard.med.stoppat.sete.jpg

201.940hjul.jpg.jpg

Det viktigaste är ju att den är skön att sitta och köra i och att den är bekväm för hästen att dra, så fodrat och högt (gärna kuskkil) säte, bra fjädring (gummitorisionsfjädring = separat hjulupphängning, tycker jag är bäst) svängel och bra hjul är det viktigaste.

Lycka till! :)

Tack för ett jättebra svar !
Men skulle inte någon kunna lägga in en bild på en häst med komplett körutrustning och förklara vad de olika delarna är , hur man sätter ihop dom osv :p
Känner mej lite dum nu men vill man veta så får man fråga :rofl: :banana:

Det hade jag gärna gjort men våran sele är lite "udda" så det är bättre att någon med en "vanlig" sele gör det så du inte lär dig saker som sen inte stämmer på en annan sele. :)

Haha okej ;) Men du får gärna lägga in på din sele med , men då ser jag till att inte lära mej :rofl:

Haha, ok jag gör ett försök. Jag har ingen jätte bra bild men hoppas du ser något iaf.

1. Undre lokrem, håller ihop lokorna, tas upp då man selar av så lokorna slipper träs över
huvudet som ett collier.

2. Huvudlag, viktigt med kraftigt dubbelsytt läder.

3. Finlokor, inte lika "klumpiga" som vanliga arbetslokor.

4. Silettdeckel (=rörlig så det inte blir stumt för hästen då skacklarna är fasta, dvs det går
inte att lyfta en skackel utan att man lyfter hela vagnen)

5. Skackelfäste med snabbkoppling för att passa alla sorters skacklar.

6. Baksele fästs i skackel

7. Baksele, fästs i däckeln och sitter runt "låren" på hästen för att kunna bromsa vagnen

8. Svanskappa

9. Maratongigg med ståplatta bak, skivbromsar, svängel och en vev som man kan ballansera
giggen med (sitter bak vid axeln) så att det inte läggs någon vikt i
skacklarna/skackelfästet.

10. Här fästs draglinorna i svängeln.

11. Tamp i bakselen som draglinan dras igenom för att hålla upp den bättre.

12. Draglina

13. Slät skackel med piggar framför och bakom skackelfästet som stopp, skackeln kan då
flyta fritt mellan piggarna och det ger mer rörlighet då hästen drar.

14. Draglinan fästs i draglädret

15. Dragläder mellan lokor och draglina.

Hoppas det kan vara till någon hjälp :)

Senast ändrad:

Du kan börja med att låta honom dra i princip vad som helst som han inte riskerar at skada sig på. Tömkör med en sele där du fäst tex ett bildäck.

Börja försiktigt, för om han trasslar in sig och gör illa sig är det ett jäkla jobb att få honom trygg igen. Skaffa en stadig rockard eller liknande och en bra sele. Kör aldrig ensam under åtminstone de första månaderna så du är säker på att han är helt trygg med situationen.

Nussikan: Okej , jag har iallafall fått en bild av hur det kan se ut ;)

Heidi Maria: Okej , han kan alltså galoppera på en grusväg samtidigt som jag har ett snöre med 4 colaflaskor som jag "slår" under magen , i marken ja överallt , och han tittar inte ens ! :D Men självklart ska man vara försiktig :)

DÅ kommer du nog få en lugn och fin körhäst:) Men ha någon med dig i början ädnå, för det kan snabbt som ögat gå åt skogen, det vet jag för väl själv:angel:

Cob är nog lagom, alternativt full om han är mycket kraftig, men cob borde passa. Hör med folk som kan detta med selar om det är något att ha.

Den selen du hittat går inte att köra med, du behöver en riktig körsele. Bröstan ska vara lös och det ska ingå draglinor och baksele.
kolla på equilex.se eller driveout.se De har bra selar i olika prislappar, och man får vad man betalar för. jag skulle inte välja en Pfiff under 3000.- till din då han är en stor ponny. Du behöver något mera rejält.

Du bör ta hjälp med både inkörningen och din egen utbildning inom körning. Hitta en klubb nära dig eller någon som kan skolkörning som kan visa dig och hjälpa till. Det är inte bara att hoppa upp bakom en häst och jag förstår utifrån ditt val av sele att din kunskap kanske behöver byggas på. kolla runt lite vad för kunskapsbanker det finns nära dig. var bor du?

Jo det vet jag , och som jag skrev så frågade jag om jag skulle satsa på den och hitta andra delar sen - då menade jag t ex bakselen .

Även det vet jag , att jag inte bara kan sätta mej på vagnen och säja "nu kör vi" . Jag har förberett honom mycket genom tömkörning men även genom att dra saker - fast då inte med körsele .
Jag bor utanför GBG .

Då är vi ju överrens ;)
Jag tycker inte du ska köpa en dålig sele och sen köpa till, det blir dyrare i längden. det finns en annan tråd om det just nu :)

Köp bra grejer direkt, som både håller för inkörning och senare när du är igång med körningen. Selar har bra andrahandsvärde och det är lätt att sälja en bra sele. Kolla gärna på beg marknaden med. Idealselar och willabselar finns det gott om, du ska nog ha en cob.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 802
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII