Glimfeather

Trådstartare
Är det en dum ide att ens fundera på att försöka sig på att köra in sitt ganska så känsliga fullblod på 10 år? Förutsatt att man hittar någon erfaren som kan hjälpa till då alltså?

Sv: Köra in?

Nej, varför skulle det vara det?

Du kanske har en kanonfin körhäst i henne/honom!
Däremot ska du givetvis ta hjälp med inkörningen och med körningen hemmavid den första tiden.
Det är säkert en hel del jobb som ligger framför er.

Men låt det inte stanna vid en fundering!
Det är så roligt att köra häst och jag tror säkert att din pålle/pålla kan tycka att det är roligt med omväxling!

Jag vet fullblod som har varit som dansande fjärilar men framför vagnen blivit som vilken gammal åkarpamp som helst!:)

Hästar som beskrivs som känsliga står jag lite undrande för?
Vad menar du med känslig?

Jag hoppas att alla mina hästar har varit känsliga, dvs lyhörda och mottagliga för människans signaler.

Att en häst är osäker eller nervig tycker jag däremot är någonting helt annat...

Åldern spelar ingen större roll, inte rasen heller.
Frågan är vad du menar med "ganska så känsliga"? Det kan för mig innebära just en känslig och lyhörd men säker häst, likaväl som ett nervknippe och helhispig häst utan något som helst självförtroende.

Ställ dig frågan om hästen skulle bibehålla lugnet under olika påfrestande scenarior. Stänkande, tutande och skramlande långtradare, dikeskörning (som vi varit inne på i en annan tråd), en skakel som går av, skällande hundar och bräkande får osv. Tänk då på att den går först!

Tror du det går bra, är det bara att sätta igång med det förberedande grundarbetet.

LIA

kan väl inte uttala mig om just din häst, men, jag vet att de hästar jag kört in, som tittar på det mesta vid ridning, får en helt annan självkänsla och blir som lamm i vagn om och när de får den tryggheten från inkörningen. Att gå först är tufft av en häst som ju är ett flockdjur, men många timmar med tömkörning i skog o mark ger resultat. Så börja där, och ta sen hjälp av en erfaren kusk.

Hon kan vara ganska nervig vid ridningen och vara osäker ibland. Dock klarar hon alla slags fordon i trafiken, vi kan rida igenom ett vägarbetsområde om det är så.

Vi brukar vara ute och tömköra mycket på cykelbanan och lite överallt och det är inga problem. Hon blir lite stressad när andra hästar gnäggar på henne så då brukar jag gå brevid henne. Hon blir också stressad när vi går igenom "skogen". Det känns som att hon gillar det bättre än ridningen.

Tyvärr har vi världens sämsta vägar här så ska vi gå utanför gården så blir det asfalt för det mesta.

Jag körde en del när jag gick på gymnasiet och jag saknar det jättemycket. Det är väl dels därför jag tömkör så mycket nu.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
927
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar