S

SanchoPancho

Jag och min häst är ett seriöst hoppekipage som nu på sommaren tar lite ledigt från all tradig hoppträning och grejar med lite andra grejer typ galopp, dressyr och fälttävlan. Pappa föreslog på skoj att man skulle köra in lille Cordogubben. Hm vilken rolig idé ;) Tänk vad mina hopptränare skulle bli paffa.. Nä men det känns som att sätta dragkrok på en sportbil, det kanske inte är så vanligt att köra in tävlingshästar men det måste ju vara rätt bra med allroundträning.

Nu menar jag inte att jag skall sätta vagn bakom pålle men tänkte höra lite hur man går tillväga och vad det är för utrustning. Hästen i fråga är en klippa så det är nog inte så stor risk att han skulle bli rädd. Så åsikter och tips sökes :rofl:

Sv: Köra in?

Min hopphäst blev inkörd som unghäst samt mkt tömkörd, tävlade henne sedan upp till 1,30, och började nu på senare tid ta upp körningen igen. Tömkört har jag dock gjort hela tiden. Hon är just nu dräktig och gör inte så mkt, men jag tänkte köra hon lite efter sommarvilan. Och sedan ska hon tillbaka på hoppbanan efter fölet och allt vad det innebär. Fast fortsättas att köras så klart.

Att tömköra/köra ex en hopphäst är faktiskt väldigt bra, de får oftast en fin överlinje och jobbar på med rumpa och rygg.
Min hopptränare (har tävlat svår klass) blev med paff, dock väldigt positiv och har samma tankar som jag om den nytta tömkörning och körning gör för hästen.

Känner du inte någon som håller på med körning? Då ska du grabba tag i den människan direkt!

Vill du bara tömköra, ja då behöver du bara en billig tömkörningsgjord,
vill du att hästen ska börja konka på sakor efter sig, ja då behöver du bara köpa en billighets sels, de för typ 1000 spänn, då kan hästen asa bommar och andra lätta sakor efter sig.
Siktar du dock på att börja köra och dra tyngre sakor, ja då ska du skippa billighets selen och köpa en ordentlig sele!

Det är en liten kost att tömköra, det kanske ser lätt ut, men det är faktiskt inte så lätt. Det tar ett litet tag innan man kommer in i det hela. men jag kan lova dig att det är skit kul att tömköra. Man kommer åt hästen på ett helt annat vis och kan se direkt om den fuskar eller inte!

Jo, tömkörd är han! Min tränare är riktigt high på det, har testat lite själv också. Men vore kul och börja dra lite bommar till att börja med kanske.
Var hittar man en bra sele då? Klart att han i så fall skall ha en bra.

Söker du här på buke så kan du få upp en hel del förslag på selar!
Själv köpte jag min från Hansbo, via granngården (återförsäljare), den gick under 5000 kr har jag för mig. En rejäl sele, komplet med allt man behöver. En bra sele till bra pris!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
6 298
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar