köra in själv?

S

__Stilett__

Har ni kört in era hästar själv och kunde ni väldigt mkt innan igentligen?

jag bokade en plats på inkörningstall till min pålle men dom ringde och sa att det tyvärr va fullt så tanken att skicka pållen på inkörning fick tyvärr andra planer :-/
Igentligen lika bra, då pålle vart med om för mkt flyttningar ett tag.
(bla inridningstall i somras också)
Har funderat på att man istället försöker köra in själv hemma på plats? Hästen är 3½ år och jag har tömkört han en hel del nu i skogarna och även lite på bana. Det går väldigt bra. Han rids även ibland och det går också bra. Han är lugn i sitt sätt. Nästan lite slö ibland. Men tänker dock alltid framåt. Tyvärr har jag ingen stor erfarenhet om inkörning, jag har vart med och kört in 2 hästar. Däremot har jag kört själv en hel del, både travhästar och andra raser tidigare, på praktikplatser samt utbildning. Ska man våga sig på att köra in själv?
Med hjälp av 3 andra personer som kan hjälpa till, som har hästvana ialla fall. Hur går man då tillväga? hästen verkar ju finna allt nytt som ofarligt tycker jag, och är väldigt samarbetsvillig. Ska man börja i tex paddock eller ska man vara ute i terrängen?

Hur går ni till, steg för steg ungefär?

Sv: köra in själv?

Kolla under tråden "inkörning?" så får du lite tips!

Jag hade kört en shettis några ggr bara innan jag körde in två stycken. Kunde ja, nästan ingenting.. Men bra har dett gått, blev klubbmästare i körning förra året med den ena ponnyn (tävlade ej km detta år annar kanske det hade blivit igen ;) ). Och så har det gått väldigt bra på andra tävlingar med..
Men jag började lugnt, tömkörde mkt. Sen fick dom dra slanor, en liten plog och med den ena tolkade vi lite med. Sen så hade vi vagnen bakom, och på sidan några ggr sen satte vi fast vagnen och började sätta oss i den och träna lite svängar. Sen körde vi längre och längre sträckor, började med trav och så småningom galopp. Mest på grusvägar första året men andra året blev det mkt annat.. Allting har gått helt problemfritt. :)

ja vintern e ju på ingång, så tolka borde man ju göra :-)

Japp.. :) Det var skojigt men det var jobbigt med den som fick springa med shettisen. hehe

Det är alltid en risk att köra in såpass gamla hästar som din är...dom är istort sätt färdigvuxna och strular det bara lite så har man inte mycket att sätta emot...

Varför körs dom inte in som 1 åringar??? Allt blir ju mycket enklare då......

Du måste ta hjälp av nån som är rutinerad, provocera gärna sen fram situationer som kan göra hästen "rädd" så du vet hur den beter sig då..gör detta även i tömkörningen....när du sen sätter vagnen på så MÅSTE du ha en slagrem, både för dig och för hästens skull..går man lugnt tillväga brukar det alltid bli bra, men tänk bara på att dom "snällaste" kan bli dom "farligaste"...så därför är det viktigt att du är på din vakt och ser till att hästen blir provocerad när du har hjälp...och inte när du sen sitter ensam.....

Läs Elisabeth Hjortvids bok "Att köra häst" - där står hur man kör in sin häst.

Jag har kört in tre hästar och är på den fjärde. Jag håller med Martha om att det är bättre att köra in dem tidigt, helst redan som 1 - 2-åringar. Om man inte gör det kan det ibland vara bättre att vänta tills de är ordentligt inridna och vuxna. Då hinner hästen vänja sig vid människans konstiga påfund, och du kan tex se till att den är ordentligt trafiksäker, och så vidare.

När jag kör in mina så brukar jag börja med longering, så de kan kommandona. Sedan på med en stabil loksele och ut och tömköra i skog och mark och på grusvägarna. Jag har pisk med redan från början, samt hjälm och handskar på mig själv, och första gångerna en medhjälpare som går med före hästen (inte leder!).
Tömkörning kan man hålla på med hur mycket som helst, tyckerjag! Jättebra träning och så blir man ju vältrimmad själv också dessutom! *s*
Sedan brukar jag testa med linor - och här behövs flera medhjälpare. Linorna fäster ni i bukgjorden, och så vänjer ni gradvis hästen vid att de kommer emot bakbenen och sidan. Därefter tar man en lös skakel och vänjer hästen först på ena sidan, sedan på den andra, och därefter en liten lätt släpa innan det är dags för rockard första gången.
Det finns säkert andra sätt att göra en inkörning på, men det här har fungerat för mig och mina hästar!

Se också till att du har ordentliga grejor när du håller på - en sele som är stark nog att hålla din häst även om den bråkar eller försöker sparka sig lös, och bra hästvana medhjälpare försedda med hjälm på skallen.
Kolla också om det inte finns någon körförening där du bor som kan hjälpa till. Ofta ordnar körföreningarna inkörningskurser, dit man kan åka med sin unghäst och träna tillsammans med andra.
Annars är det ju alltid en möjlighet att fråga i ett travstall, om man känner till något som är bra. även om hästen blir inkörd på travarvis då så är det ju ändå samma principer som gäller - den ska dra vagnen framåt utan att bråka typ.
Det brukar också gå att få tag på bra begagnade travgrejor till vettiga priser. Du får inte körtävla med dem, men de är bra som nybörjargrejor att köra med hemma.

Jag har gjort en liten körskola på min hemsa, du kan ju titta på den om du vill. Där står inget om inkörning än, men det kommer så småningom.
http://www.cliffords.se/korskolan

Lycka till!
:banana:

Senast ändrad:

Jag brukar sätta på en lös slagrem över korset på dom när jag tömkör...då dinglar den ikring och snurrar runt bakbenen på dom så dom vänjer sig vid sånt...jag brukar även gå i ris så det brakar bakom dom, hoppa och släpa fötterna i gruset så det låter....det VIKTIGASTE att lära dom är Ptroo.....det skall dom kunna i sömnen....

han kommer från holland strax före sommaren och var där varken körd eller riden, så tyvärr har inkörningen ej kunnat bi av tidigare.
därför ville jag sända bort han på inkörning nu, men eftersom e inte blev så och tden går och han blir äldre funderade jag på det där med att försöka själv (med hästkunniga medhjälpare med varje gång) just momentet att spänna för vagnen vore det nog bäst om ngn som verkligen kan det området hjälper till, med allt grundligt förarbete borde jag nog (?) klara av själv. Hoppas jag.

Fast, det är mest en tanke, jag har inte ens köpt in saker för sådant ;-)

Det där med åldern på hästen är trams enligt min mening :p .Jag lät köra in min häst vid 10års ålder.Hon blev hur bra som helst :banana: .Jag hade dock tömkört och tränat en hel säsong dessförinnan.Så det var i stort sett bara att spänna för och låta henne känna på att ha vagn efter.

Shettisar skrev:
Det där med åldern på hästen är trams enligt min mening :p .Jag lät köra in min häst vid 10års ålder.Hon blev hur bra som helst :banana: .Jag hade dock tömkört och tränat en hel säsong dessförinnan.Så det var i stort sett bara att spänna för och låta henne känna på att ha vagn efter.

Varför är det trams??? Det ÄR mycket enklare att ta dom när dom är små, OK din var 10 år, din hade erfarenheter, vilket inte en 3-5 åring kanske har...att ha en 3 åring som blir rädd eller börja bråka Vs en ettåring är stor skillnad faktiskt, det är ung 400 kg's skillnad..och är dom 400 kg trmas, så får det det stå för dig....

Förresten...var det en shettis du körde in?? Isåfall förstår jag.

Hej!

Ta inte några onödiga risker!
Att köra in en stor häst är inget för dom som inte kan och inte har stor erfarenhet!!
Om man är oskäker eller rädd inför hästen ska man vänta och träna så att man själv kan till 100% och är säker på sin sak. Hästen känner nämligen att du är osäker och då har den mycket svårare att acceptera situationen.
Men sedan finns det människor till allt. Det förekommer ofta att man "bara tar sin häst och sätter framför vagn" och tror att det ska gå bra (inte sällan gör det det också!). Men när hästen väl är förstörd är det lätt att vara klok i efterhand.
Utrycket "okunnighet är det värsta som finns" brukar jag tänka på ofta och överallt läser och hör jag personer som det gått illa för då de gjort något de inte kunnat. Är det bara jag som tänker så? Okunnighet är det värsta som finns? Ja är nog lite "pessimistisk".
I dom flesta fall går det ju bra. Men det är ju bra om man kan själv innan man lär ut något :) !

Jag har lärt mig medan jag körde in en ponny, så det kanske är bra att nån gång börja så får man iaf. erfarenhet.
Att det gått så bra för mig är antagligen för att den första ponny jag körde med var dåligt inkörd! (en ren livsfara! Tur att inget värre hände!)
Jag ville att ponnyn skulle vara lydig och kunna stanna och stå stilla osv!! Inte som den ponnyn jag körde då!
Vad lycklig jag blev och är nu när jag kör min lilla ponny som jag kört in presis som jag vill! Inte att jag var själv utan jag har alltid haft en mkt körkunnig person som har hela livet som erfarenhet. Men det var jag som körde in, medhjälpare var ju med, men ändå. Jag vet presis hur ponnyn reagerar och vilka komandon hon lyssnar till. Men jag tror jag hade tur med ponny också! Vet flera shettisar som är mer vilda är tama till temperamentet...

Det beror som sagt på vilket temperament hästen har och om det i grund och botten är en "stabil" häst blir inkörningen mycket lättare då den har lättare att acceptera nya saker. Men man behöver bara tänka till lite extra och upprepa några gånger mer så förstår också den häst som har "mycket att tänka på". Man måste gå efter sin häst. Att det gått så bra för alla andra som kört in sina hästar, behöver inte gälla dig! Små shettisar och kallblod är i regel mkt stablia raser som kan tyckas hur lugna o snälla som helst. Och i dom flesta fall går det mycket lätt att köra in dessa, till och med så lätt att "normalhästen" framstår som ett nervvrak!
Så man ska inte gå efter någon annan ras eller häst. Det som går så bra för någon annan kan gå åt skogen för mig!
Ja detta var lite ris och ros från mig, hoppas det är läsvärt!

M. v. h. Lisa

martha skrev:
Varför är det trams??? Det ÄR mycket enklare att ta dom när dom är små, OK din var 10 år, din hade erfarenheter, vilket inte en 3-5 åring kanske har...att ha en 3 åring som blir rädd eller börja bråka Vs en ettåring är stor skillnad faktiskt, det är ung 400 kg's skillnad..och är dom 400 kg trmas, så får det det stå för dig....

Förresten...var det en shettis du körde in?? Isåfall förstår jag.
Ja trams var dåligt uttryckt av mig :angel: , men visst allt är lättare ju yngre de är men för den skull inte omöjligt.Om man bara gör det grövsta jobbet dvs vänjer dom vid sele osv samt tömkör och lär de grunderna i kommando osv så ser jag ingen som helst anledning till att det inte skulle gå lika bra.
Ja, i mitt fall var det shettis,men varför skulle det vara mer förståeligt? :eek: Känner man hästen bra och anser att den har huvud för att bli körhäst så skulle jag inte tveka att börja med grovarbetet.Att sedan spänna för släpa och vagn det bör man ju ha hjälp med.Men nu utgår jag från att man har kunskaperna med sig i bagaget när det gäller tömkörning och inkörning överhuvudtaget.Är man helt grön så är det inte lätt vare sig för hästen eller ägaren då kan det få katastrofala följder.Man ska alltid se till att man har kunniga personer som kan hjälpa en om man ska ge sig på något nytt med hästen.Sen spelar storleken ingen som helst roll. :cool:

Shettisar skrev:
Ja trams var dåligt uttryckt av mig :angel: , men visst allt är lättare ju yngre de är men för den skull inte omöjligt.Om man bara gör det grövsta jobbet dvs vänjer dom vid sele osv samt tömkör och lär de grunderna i kommando osv så ser jag ingen som helst anledning till att det inte skulle gå lika bra.
Ja, i mitt fall var det shettis,men varför skulle det vara mer förståeligt? :eek: Känner man hästen bra och anser att den har huvud för att bli körhäst så skulle jag inte tveka att börja med grovarbetet.Att sedan spänna för släpa och vagn det bör man ju ha hjälp med.Men nu utgår jag från att man har kunskaperna med sig i bagaget när det gäller tömkörning och inkörning överhuvudtaget.Är man helt grön så är det inte lätt vare sig för hästen eller ägaren då kan det få katastrofala följder.Man ska alltid se till att man har kunniga personer som kan hjälpa en om man ska ge sig på något nytt med hästen.Sen spelar storleken ingen som helst roll. :cool:

Visserligen är shettis otroligt starka, och det är ettåringar också om dom sätter den sidan till, men lite skillnad är det på en vanlig fullvuxen häst vs en fullvuxen shettis...iallafall för mig som är van att köra in stora hästar(1 åringar)

Vad jag vill säga är att man inte ska förringa hur dåligt det kan gå när man börjar med en äldre häst...och som nån sa innan, har du en gång tabbat dig så kan det stå dig dyrt hela livet, så det gäller att verkligen veta vad man ger sig in på innan man sätter hästen i vagn....

Javisst,jag utgår från att man inte låter köra in sin häst helt själv! Sedan gäller det alla raser och åldrar.

*lånar egen knapp*

jag får se vad vi gör, jag hade verkligen önskat att ha min Frieser inkörd, för det är ju verkligen en trevlig ras för ändamålet.
hästen står i hage brevid tungtrafikerad bilväg plus går på den fleradagar vecka och verkar inte bry sig om trafiken trots sin orutin.

Men om han är för gammal för att köras in, då kanske drömmen får läggas ner :-( (o ja som älskar att köra, roligare än rida)
Precis i nuläget tror jag inte han mår ba av att flyttas iaf, då han vart med om väldigt mkt flyttande en tid. Skulle va i vår i så fall och då är han ju 4....

har en kompis som jobbat samt kört in travare, kanske kan höra me henne om hjälp...

Senast ändrad av en moderator:

Sånt stort problem är ju inte åldern eller?
Körde in en åttaåring, en shettis iof men jag ser inga problem med det i alla fall.

jag vet inte ang ålder, det får dom som kan svara på :-)

Den äldsta häst jag har vart med om och kört, kördes in som 16 åring. (hbl) Hästen stegrade dock (med ryttare kan tillägas) och bröt ngt i ryggen och fick avlivas. Dock va han trevlig för vagn.

Ju tidigare man kör in är väl bättre igentligen, men det finns ju inga speciella problem med att köra in äldre hästar vad jag vet.. Usch vad läskig det lät :(

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 914
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: tessan.g
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama