Köra in ponny, vad för utrustning?!

M

moontje

Jag har en stor och grov B ponny på 125 hög. Hon är cirka 14 år och har nu bestämd mig för att köra in henne :D
Mamman av min medryttare vill gärna hjälpa och hon har gjort det förrut.
Har inte pratat så mycket med henne än, men jag ska iallafall ha utrustning till henne nu.
Min lillebror tolkade henne i vintras när jag gick bredvid. Först tyckte hon det va läskigt men efter några minuter gick det bra, även trav.
Nu undrar jag, vad behöver man för utrustning? Hur blir det så billigt som möjligt men ändå bra? (inte världens bästa ekonomi..)

Tacksam för hjälp! :)

Sv: Köra in ponny, vad för utrustning?!

Näe.. nu har 30 stycken kollat denna tråden, och ingen har svarat :mad:

varför inte använda sökfunktionen istället?

billigt kommer du aldrig undan när du ska köpa körutrustning. Jag köpte nyligen ny rockard och sele och det slutade på 25 000kr! Betydligt mer än vad själva ponnyn är värd.

Om du ska köra så ska du ha en ordentlig sele. Exempelvis en bröstsele med lös brösta med draglinor, baksele och ett stadigt däckel. Någon billig bröstsele ala hööks eller börjes ska du inte använda.

vagnen ska ha svängel och gärna reglerbara skaklar.

Nog går det att hitta billigare utrustning än så! Det är väl onödigt att skrämma bort nya kuskar med att säga att det måste vara jättedyrt?

Har man en mindre ponny finns det nya selar i hyfsad kvalitet för 2-3000 kr. Kolla tex på www.driveout.se, www.selar.se, www.equilex.nu mfl.

En rockard som funkar för inkörning och enklare körträning bör man kunna hitta på Blocket för några tusenlappar. Troligen får man komplettera med svängel och bakselefästen, men det är lätt gjort om man har tillgång till en svets.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: Coras star
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 603
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 973
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka