Köra in inkörd travare på nytt?

C

Cloudy

Jag har en f.d. travare. Han är 16 år och slutade som travare när han var 5 ungefär. Sedan dess har han varit på en massa ställen innan han hamnade hos oss, och här ska han stanna inget mer flytta runt!
Hursomhelst så tänkte jag börja köra honom, han är väl inkörd har jag märkt när jag tömkört honom men jag undrar hur jag ska gå till väga? Han har nog inte behandlats på det mest kärleksfulla vis av tidigare ägare, han är livrädd för piskor när man longerar t.ex.
Dock uppför han sig allderles ypperligt vid tömkörning. Jag har haft två långa grimskaft som "låtsasskaklar" och han vet precis hur han ska göra och bryr sig inte om dom.
Jag undrar om det bara är att spänna för eller om jag ska utveckla tömkörningen succesivt, typ byta ut grimskaften mot kedjor för att sedan låta honom släpa saker och så?
Jag har aldrig kört in en häst tidigare och är lite osäker på hur jag ska gå till väga. Vill ju inte att han ska bli rädd.
Blir jätteglad om någon med mer erfarenhet kan ge lite tips!

Sv: Köra in inkörd travare på nytt?

Jag har inte heller någon stor erfarenhet av inkörning (en ponny ;) ) men sunda förnuftet och en massa läsande här säger: kör in på nytt!
Det finns absolut inget att förlora på det, men mycket att vinna. Du kollar så att han är med på varje steg innan du går vidare.
Ta helst hjälp av någon som är kunnig inom körning, och det behövs gärna mer än en medhjälpare.

Detta kommer förmodligen att gå fortare än att köra in en häst från början, och vara väl använd tid!

Lycka till!
Lotta

Jo det har väl varit min tanke också, ta det lugnt istället för att kasta sig rakt på.. :) Har du några tips och trix? Jag har hjälp av en som har körkurser samt min mor ,så det ska nog gå bra... men råd är aldrig fel..

Inga av egen erfarenhet, så jag låter bli att upprepa vad andra redan skrivit!

Sök i gamla trådar, söker du på "medhjälpare" bör du komma ganska rätt :angel:

Lotta

När vi (jag och hästens ägare) bestämde oss för att börja köra i höstas var hästen inte körd på 7-8 år, dock var han tömkörd en del, precis som din. Vi började nere i ridhuset med att ha vagnen nere i ridhuset och tränade lite på att gå mellan skaklarna samt skramlade lite med vagnen för att se om han reagerade på oljud bakom sig. Det gick totalt felfritt så nästa gång spände vi helt enkelt fast honom och gick runt i ridhuset, dock utan tömmar, så vi höll honom med kedjegrimskaft. Gången därpå hade vi tömmar om jag kommer ihåg rätt, och jag hoppade upp i vagnen medan ägaren gick bredvid och höll i tömmarna. Tror att hon tom hoppade upp själv efter en stund, han var hur snäll som helst. Vi körde nog sammanslagt en 6-7 gånger i ridhuset. Traven började vi med efter ett par gånger, först bara på långsidorna, så småningom hela varvet runt. Därefter var det dags för premiärturen i skogen, vilket också gick som en dans, han var pigg, men då han betedde sig precis som vid ridning så kändes det hellugnt. (dvs han är alltid pigg, men skulle aldrig skena eller göra mer än att hoppa till lite om han blir rädd) Sedan dess har vi kört inne i samhället, tomtat dan före julafton utklädda till tomtar, kört på cykelvägar m.m. Det enda som har varit/är ett litet problem är att han har svårt att stå stilla när man har spänt för och börjar veckla ut tömmarna, samt att stå stilla för länge ute, men det får vi jobba vidare med.

Lycka till med inkörningen!
/Frida

Det var inget bra råd.. Det allra säkraste sättet att förstöra och skrämma en häst för körning är att spänna för en nybörjarhäst i ett ridhus eller paddock. Riskmomentet ligger mest i när skalmen tar i rumpan vid sväng och såna är det gott om i ridhus.Många hästar flippar ut då.
ALLTID och utan undantag köra in en häst ute på väg/bana utan snäva svängar. ALLTID vara minst 3 människor.De tre människorna kanske inte alltid behövs men de ska vara där OM det behövs.

att sätta vagn på en häst men inte tömmar är DÖDSFEL. Att ha kedjegrimskaft att hålla den med i den situationen hör till kategorin idioti.
att ha den förspänd och ingen kusk i vagnen hamnar i samma kategori..
visst, det funkar ibland men den gången dte INTE gör det då har man en rätt pajjad häst.
//Linda som kört i och/eller varit medhjälpare vid 30-60 inkörningar per år i 10 år......Både ridhästar och travare.

Senast ändrad:

En inkörning skulle inte sitta fel, snarare tvärtom :)
Medhjälpare är bra! Hellre några få starka/förnuftiga än många veka/osäkra! :D
Studera böcker/häften och snacka med erfarna kuskar!
Mkt bra står ju här men allt ska man ju inte tro på :crazy:
Att ta det lungt och försiktigt utan att göra hästen utråkad är ju det bästa :D
Så du verkar vara inne på rätt väg ;)

/L

När jag tömkört honom så har vi varit ute på stallplanen och på grusvägen utanför. Och det har varit jag och mina föräldrar, men oftast bara mamma och jag. Men han är så trygg i sin roll när han blir tömkörd, än så länge har det inte varit några problem. Och han verkar tycka det är kul! Det känns som att han säger "Äntligen har du fattat vad jag är bra på!"
Vi har rustat upp en gammal rockard nu. Men ska vänta ett tag till innan vi spänner för.

Är det en bra idé att låta honom släpa saker som skramlar och låter lite?

Rätt igen :) ljud/skrammel träning är mkt bra!
Man får ju börja lite smått och gärna gå tillbaka ett steg nästa gång man är ute, inte bara fortsätta där man slutade.
Du kan leta på något som du kan släpa på när du leder honom!
Det kan ju vara allt från kattmatsburkar, däck till enkel träslana! :idea:

Jag kommer ihåg att jag satte kattmatsbrukar (metall) på skaklarna när jag tömkörde med en ponny jag hade. Efter några gånger gick det bra och vid en längre runda mötte vi (mkt oväsen med metall mot grus) en granne som blev lite rädd innan han såg vad det kom ifrån :D

/L

Det var inget råd, berättade bara hur VI gjorde...

att låta en häst dra på saker som skramlar lite är bra om man är proffs. Har man ingen riktig koll på vad man gör så är det bättre att låta bli att fästa skrammel på hästen men man kan däremot låta någon gå bakom/bredvid och skramla.
Nummer två vanligaste felet som pajjar en inkörning är att låta hästen dra ett tex traktordäck, gärna på singel.........Hästen blir skrämd, föraren tappar den, hästen springer och hjulet dras i sprasslande singel, fastnar på saker etc.

Just därför ska man alltid hålla sig på inhägnat område när man kör in..reagerade över ditt inlägg att man inte ska köra in häst i inhägnat område.

"Det allra säkraste sättet att förstöra och skrämma en häst för körning är att spänna för en nybörjarhäst i ett ridhus eller paddock."

Hej hopp!

Det frida skrev om inkörningen på nytt var en förenklad version om att det flöt på så himla bra med vår pålle..när vi återupptog körningen.

Och självklart var vi riskmedvetna i de många stegen.

Jag har ägt hästen i sex år varit i kontakt med förra ägaren och uppfödaren så vi visste att han var otroligt snäll å köra. De sa att det bara var att spännaför honom han var körd mycket tidigare.

Men eftersom vi vet att det finns mycket risker valde vi att ta det steg för steg och i början innan vi satte för honom var vi tre personer som jag också vet att man bör vara i början. Jag har tömkört honom under hela tiden jag haft honom..(6år)

Vi gick mycket över skacklarna ställde honom mella lyfte upp och ner med skacklarna så han på ett lugnt sätt skulle få känna vagnen mot kroppen och som sagt ingen reaktion.

Och den enda gången när vi gick med honom och ledde honom med grimskaft var vi två med hästen och det var personer i närheten och det kanske inte var det man hade gjort med en häst man inte kännde men som sagt så är han en filbunke. Jag tar till mig den kritiken och lär mig något samtidigt:idea: .

Att inte ha kusk i vagnen? Vad är så fel med att lugnt gå med tömen lite i början och en person vid hästens huvud? detta lugnar iallafall min häst och vi kan göra halt och sätta oss lugnt och sansat i stället för att styra med allt i samma ögonblick eftersom han inte tycker att det är super kul att stå still, men detta tränar vi naturligt vis på och det är ju inget han gör för att vara dum utan att han har lite brått iväg ibland för att han tycker att det är så super kul.

I vårt fall var ridhuset bästa alternativet eftersom det är mycket trafik utanför stallet som ligger mycket centralt och det är ett STORT ridhus så svängarna var inget problem för oss och det hade vi också provat på när vi var tre personer en som leder och en på varje sida som höl vagnen på varje sida så om det minsta lilla hade gått snett så hade man kunnat ta bort vagnen mycket odramatiskt utan att krångla till det på något vis.

Innan vi började med detta var jag i kontakt med en travtränare och har även en i familjen som är 40+ och har kört in x antal hästar genom åren även visat kör moment på premigering med mycket goda resultat.

Så detta var naturligt vis inte något vi hafsade ihop på en vecka, men om man inte vet bakgrunden så kan det nog uppfattas så men som sagt det var nog bara en kort sammanfattning av att det i vårt fall gick mycket bra som Fridamathilda skrev.;)

hade vi inte vetat hästens gränser och känt honom så otroligt väl så hade man självklart gjort vissa moment på annat vis och i annat tembo.

Allt gick över förväntningarna men han var ju också körd flera år innan uppehållet.

Och självklart uppger vi oss inte för att vara proffs på något vis men vi känner hästen Mycket väl och skulle aldrig äventyra hästens hälsa.
Självklart kan man säkert göra vissa saker på ett bättre eller ett annat sätt, men för mig är det absolut viktigaste att man tar det i hästens takt, och i vårt fall var det inte några problem.

Inhängnat område kändes helt klart tryggast, om nu hästen skulle bli skrämd är det väl bättre att en vägg stoppar det hela än att man hamnar framför ex en bil och orsakar en olycka där både häst och oskyldiga människor blir inblandade?? (detta var inget vi var rädda för eftersom min häst tog alla steg så bra man bara kan i lagom lugn och sansad takt..men..OM..)

Nu körs han som en klocka i skogen å bostads områden han trivs som en prins;)

Usch detta blev långt...
Tack för mig iallafall!

Ha det gott
Mvh //Mikaela:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Det du kan göra eftersom det är en travare är att åka till en travbana och testköra honom . Fungerar han med en trav vagn fungerar han med en kör vagn . Det han kan reagera på är de remmar som sitter över runt rumpan ;som jag förövrigt inte vet vad de heter .
Annars håller jag med djurjouren ...

Tjena, har kört lacke nu, det gick jättebra! Vi tog hem en tjej som har hållt på mycket med inkörning mm, och hon satte på en loksele och tömkörde honom lite först. Sen fick han kliva över skaklarna och tillslut vända in så han stod mellan dem.
sen lyfte vi upp vagnen och höll den, skramlade lite och skakade den. Han var iskall och undrade nog mest vad vi höll på och larvade oss med. Sen gick vi ett varv och höll vagnen och det var lugnt. Så då spände vi för och var ute i en halvtimme drygt. Han stormtrivdes verkade det som.
I det här fallet var det helt onödigt att ta det så lugnt, men det kan man ju aldrig veta i förväg...

Just det, vi hade en person med tömmarna vid sidan om vagnen, en som gick på andra sidan och så mig som han liter mest på med ett grimskaft framme vid huvudet.
Jag tycker helt klart att det är att föredra när man känner hästen.

Ja du har väl tur för det är inte många hästar som körs in på en dag! :eek:
Tycker det verkar vanskligt. Dock gör ju en del så och många hästar är snälla och accepterar situationen. "Så varför ta en längre och krångligare väg"? :(
Fast din häst är ju "körd" innan så ant därför :smirk:
Men sen kanske du inte vill ha en mer skolad körhäst, utan nöjer dig med endast den vagnen och den vanliga turen i skogen :)

Själv tycker jag en körhäst bla bör acceptera att skaklarna kan ligga mot bakbenen, mellan dom, på sidan och under magen. Att få benen på fel sida om skakeln ska helst inte behöva betyda skentur :angel:

Tycker iaf bör ha en bra selmodell även om hästen inte "klagar"...

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Hejsan Jag funderar på att köra in min urvuxna ponny som tyvärr inte kan flytta ifrån mig. Jag bor så till att det skulle vara...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Magiana
·
Hästhantering Tror jag behöver lite tips. Jag sköter om en minishettis, det är mest bara jag som gör saker med honom annars går han bara som...
2
Svar
28
· Visningar
3 279
Senast: toughcookie
·
Körning Tanken att köra in min lille barbiehäst växer sig allt starkare:) Jag är nog dock närmast att betrakta som nybörjare inom körning... Har...
Svar
5
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka