Köra in gammal häst?

Mli

Trådstartare
Jag får ev. hem ett kallblod på 10 år, riden men inte inkörd. Vad finns det för risker med att köra in en så pass "gammal" häst? Eller är det bara att lägga grunderna precis som med vilken unghäst som helst?

Sv: Köra in gammal häst?

Jag körde in en häst som var 15 år och det gick bra. Vi gjorde allt som om det var en unghäst, tror man kanske kan luras att de är inridna eller har varit med ett tag och därför lär sig fortare eller så, så vi tog det lugnt.

Körde in min som 9-åring så ja visst, det går utmärkt! Tog det dock väldigt lugnt. Han reds även in samtidigt.

Min pålla kördes in som 11åring. Jag fick henne inkörd på 12veckor, gick bra och är trygg att köra. Stor fördel att hon ju är så pass miljövan sedan innan med bilar, möten ect.

Nu har jag haft ardennerstoet hemma hos mig i 2 veckor, och hon verkar vara väldigt stabil i psyket. Jag är ju sugen på att köra in bara för att hon verkar vara så trevlig men jag får se så att ridningen fungerar först. Jag har ju en körponny som räcker gott åt mig och sonen, och fler än vi två är det inte som vill ut på tur. Sen ska min unghäst köras in. Så funkar den nya i ridningen vet jag inte om jag har något större behov av en till inkörd, förutom att det är väldans kul att köra då.. ;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar