Köra in en annans häst?

Sofiplopp

Trådstartare
Så här skrev Fingall78 i tråden nedan av kristel.

Jag kör aldrig in en annans privathäst! Utan jag står intill! För jag vill inte att hästen ska lära sig att lita och känna trygghet hos mig som utomstående tränare. utan jag vill att hästen ska ha det hos ägaren. För om jag lämnar tillbaka en häst inkörd och klar till er så har inte hästen något förtroende till er inom det nya området...

Jag tycker det låter märkligt ... Det måste väl vara bättre för en häst att bli inkörd av en duktig och körkunnig person, än av någon som aldrig gjort det tidigare utan som hela tiden måste prova sig fram?! Likaså är faktiskt körning något man måste LÄRA SIG, ingenting man ska lära sig medan man håller på och kör in sin första unghäst.
Det är ju som om en som är nybörjare i ridning skulle få för sig att köpa en helt oinriden häst, och så rida in den samtidigt som hon/han lär sig själv rida.
Och dessutom - om man skulle följa resonemanget fullt ut så skulle ju alla som tar emot tillridningshästar, utbildar unghästar, jobbar med att träna unga travhästar och så vidare - i princip kunna lägga ner sin verksamhet.

Och till sist - mina hästar tycker om och litar på ALLA människor, inte bara vissa utvalda. En häst som är så ängslig för människor att den måste bli inkörd av sin ägare för att inte känna sig otrygg, kan väl knappast ha levt ett särskilt bra liv ...?

Vad tycker ni andra om Fingall78:s resonemang?!

Det verkar lite lustigt. När jag har kört in hästar så får gärna ägaren vara med som medhjälpare och sedan när man kommit över första biten så får ägaren själv ta över mer och mer med mig som medhjälpare. Det tycker både jag, hästägare och hästar är bra.

Jag håller helt med dig om att det verkar väldigt dumt att köra in en häst utan att veta vad man gör! Dels är det jobbigt och stressande för hästen. Och dels är en häst som skenar med en vagn (om det nu skulle gå så illa) en stor fara både för sig själv och andra. Vi lämnade bort en av våra hästar för inkörning, sedan fick jag lära mig köra med hans hästar, för att sedan köra vår egen. Funkade alldeles utmärkt! En häst som är så beroende av sin ägare att den inte kan lita på någon annan måste ju vara väldigt rädd och stressad.

Jag ser att ni eventuellt har missuppfatta mig! Jag säger inte att lämna iväg en häst är helt fel. Utan jag gav ett råd som jag själv följer och gått igenom. Jag säger inte att en helt oerfaren ska ställa sig och köra in en häst själv!

mig själv:
Jag kör aldrig in en annans privathäst!Utan jag står intill!

Utan jag står intill min "elev" och instruerar. Mitt resunemang är att -> jag <- vill inte att hästen skall funka utan ni ska funka inom det nya området. man får stora erfarenheter under inkörningsperioden som man kan behöva i framtiden. :cool:

Jag har kört in andras hästar, 5 stycken för att vara exakt.
Jag har inte lämnat iväg dem innan de var trygga och snälla
och min dåvarande sambo kunde köra dem. Han jobbade inte
med hästarna utan det var jag som gjorde, men han tog ett
par körturer med dem innan vi lämnade iväg dem och de är
barnhästar som vem som helst kan köra.

Jag tycker att du har en poäng med att hjälpa ägarna att
köra in sina hästar, men för mig var det en omöjlighet då
vi bodde 6 mil ifrån varandra.(skulle vara väldigt dyrt så)

Så alla sätt är bra!

Men det förutsätter ju att du och ägaren alltid kan vara närvarande samtidigt och jobba tillsammans?

:confused:

Förstår delvis resonemanget hos både dig och Fingall.
Dom flästa ägarna som vill köra in sina hästar är ganska rutinerade ryttare och vll bara träna en annan sak. Så då får du jämföra med en rutinerad kusk som ska rida in en häst men som kan hjälperna sen körningen.
Om jag skulle köra in någon annans häst så skulle jag vilja ha ägaren närvarande så häst och ägare kan lära sig tillsammans.

man får stora erfarenheter under inkörningsperioden som man kan behöva i framtiden
Helt riktigt. Här händer det ju en massa med hästen som är bra att veta. Vid ett tillfälle när jag körde in en häst åt en som inte hade möjligheten att vara med hela tiden så skrev jag dagbok. Varje liten sak tog jag med som reaktioner på saker och vad vi hade gjort. Detta gick sedan ägaren tillbaka och tittade i varje gång det var något som hästen markerade på efter att hon fått hem den igen. Där fanns ju många svar på olika beteenden vid olika tillfällen.

Idealtillstånder tycks alltså vara att en person kör in hästen medan ägaren är med och hjälper till. Gott så!
Men vad gör man när det inte funkar rent praktiskt?

Något som jag tycker är viktigt är att man håller sig till en "normal inkörningsordning" när man kör in hästar, vare sig det är åt sig själv och till andra.
Att man selar på och spänner för på ett normalt sätt, och att man sedan visar det för ägaren också så att hon/han vet vad hästen är van vid. Likadant är det viktigt att använda vettiga kommandon, helst sådana som de flesta kuskar använder. Tänk om man lär hästen att den bara får trava om man tjoar "korv stroganoff" - det kommer att låta skoj på tävlingsbanan framöver!

:D

Men problemet är vad som är "nomalt"

Vi har en gudasnäll häst som är jättelätt att spänna för, man leder fram honom och han stoppar in benen på rätt ställen och står sen som en klippa. Alla kan spänna för honom=) Men sen hade vi en duktig körtränare ute som skulle spänna för honom, och det gick inte alls. Hästen är jätteambitiös och vill alltid väl men när tränaren började "härja" med honom började hästen jazza runt som jag ALDRIG sett hästen göra innan.
Kommanona är också välldigt olika. jag har ju mina som jag tycker är självklara, alla hos oss kör ju så, men likväl så blir det alltid problem när man kopplar in någon tränare. Speciellt sånna som har attityden, "jag har alltd haft dom här kommandona så det är klart dom funkar". Det vanligaste är att dom skrike "sakta" när dom vill byta gångart nedåt ooh hästen reagerar på S som vi nyttjar för öka traven. Sen får hästen en utskällning för att den handlar som den tror är rätt, men tränaren ska minsan omskola hästen så att den lyssnar på H*ns hennes komandon :crazy:

Nu har inte jag kört in så många hästar(två stycken och då var vi två pers, jag och hästens ägare). Men om jag gör det igen så kanske jag kan tänka mig att köra in den och att ägaren sen kommer ner och kör med mig några gånger innan h*n får ta hem hästen, så att det inte blir så mycket sånna problem....

Hej, nu ska jag släppa in illern...
Gud vad ni har blivit tråkiga på den här sidan. Visst man måste tänka på säkerhet. DET ÄR JÄTTEVIKTIGT!
Men måste det vara så himla präktigt. Hur spännande blir livet om man får en färdiginkörd häst levererad framför dörren med tillhörande utrustning. Man lär sig ju under resans gång heter det ju.
Nä, jag tycker att man ska våga lite mer och inte tro att man förstör sin häst osv. Kör man fast så är det ju "bara" att ta hjälp.
Själv kan jag ingenting om körning enligt mig själv men man lär sig ju hela tiden...det är ju det som är så kul.
Vågar man int etesta så lär man sig inget och då kan man ju lika gärna börja knyppla istället.
Nu fick jag tag i illern...tack o hej

Helt riktigt. Det är ju spännande både för hästen och människan. Visst har det hänt att hästen tittat på en som om man vore lite dum ibland, "har du inte gått lite väl långt nu". Men det är kul att hitta på en massa saker även om de ibland är lite knasiga. Hästarna uppsakttar det oftast och tycker att det är lite kul med omväxling. Så prova på och se vad som händer, det blir oftast fler positiva än negativa reaktioner. Ju mer man vågar hitta på ju tryggare blir hästen. Misstolka nu inte detta och tro att jag går på lina eller annat med mina hästar men inom rimliga gränser kan man hitta på mycket och ju mer man provar ju mer lär man sig vad hästen är för en individ.

Lycka till! ;)

Själv har jag skenat med häst och vagn en gång för mycket. Jag väntade barn, var i femte månaden, vagnen välte och hästen drog hem med alla grejor medan jag låg på rygg i leran och tänkte att "det här är nog inte bra när man är gravid ...". Efter det blev jag något försiktigare! :)

Sedan tycker jag många här är så himla omedvetna om vad de egentligen håller på med. Tur att hästar för det mesta är klokare än folk!
:D

Jag säger bra det! DET ÄR VÄL INGEN SOM LÄR SIG RIDA PÅ EN OINRIDEN HÄST???? Men att köra in en häst går tydligen bra?? Med en vagn kan det hända otroliga olyckor vilket resulterar i att hästen kanske inte går att köra igen. Eller att man måste börja från början igen och ta det hur sakta som helst och trots det så kanske hästen inte blir en säker körhäst. Vist kan man som orutinerad göra mycket själv med tömkörning osv men när man skall spänna fast vagnen så skall det absolut vara minst en kunnig person med och tre bra medhjälpare. Har vissa här inte fattat vad det är för sport vi håller på med och hur stora risker vi utsätter oss själva, hästen, andra människor så som fotgängare och trafikanter när vi spänner för en ny häst.
Om man är rutinerad så kan man förutse många saker under inkörningen. Många kör in sin häst själv och ofta går det bra men tyvärr så går det lika ofta åt fanders. Hästen behöver ju inte skena med vagnen för att bli rädd. Det är så lite som kan skrämma en orutinerad häst för livet. SÅ KOM INTE OCH PÅSTÅ ATT INKÖRNING ÄR NÅGOT SOM NYBÖRJARE/ORUTINERADE SKALL ÄNGNA SIG ÅT! Jag tycker absolut att kusken som har lämnat sin häst på inkörning skall komma och vara med några gånger innan för att se hur hästen better sig och veta hur man gjort vid inkörningen. Men det finns väl ingen som kör in en häst och sedan lämnar över den till en oerfaren kusk och säger att nu är det bara och köra?!
Jag blir skit förbannad när jag hör den nonchalanta tonen i vissa inlägg. Och lika glad när jag läser att vissa verkligen har grep om vad det rör sig om.
/M

Jag säger bra det! DET ÄR VÄL INGEN SOM LÄR SIG RIDA PÅ EN OINRIDEN HÄST???? Men att köra in en häst går tydligen bra??

Jag vet 4(minst) som lärt sig rida på oinridna hästar....
Vet 1 som körde in sin häst utan att kunna.
Har tittat på ganska många kör hästar och frågat lite om ridningen och gansak ofta fått svaret att barnbarna fått rida lite alt. dom ridit lite själva fast dom aldrig gjort det innan :crazy:
Jag har aldrig sagt att det är ok att köra in en häst om man inte "är rutinerad kusk"
Men jag har sagt att jag vill ha ägaren där, så man kan hjälpas åt. Man behöver ju iallafall alltd vara minst två när man håller på med nya moment.

Om man har "hästkoll" från någon gren så har man ju ändå kommit ganska långt på vägen. Man förstår att det är stora starka djur och att det kan gå åt h*vete. Man förstår vad som en häst kan blir rädd för och man brukar ha vett att ta det lungt.

Ja vet två hästar som varit på inkörning och sen blivit hemskickade(ägaran hade iallafall uppfattat det som att nu är det bara att köra) Det gick inte alls gått bra när hästen kom hem(jag träffade dom två hästarna när dom var på inkörning igen...vet inte om det blev några trygga körhästar av dom)
Första gången hästarna blev inkörda var det hos två olika personer och det är väll deras seriositet man kan ifrågasätta??

älta lite mera...

Alla här menar ju samma sak fast i olika uttryck. Däremot verkar en del långt ifrån verkligheten. Jo, jag vet flera som köpt oinriden häst o lärt sig samtidigt. Själv lärde jag mig rida/köra som 10 åring på hästar som ägaren hade för "det är så trevligt att se hästar betande utanför fönstret". Första ridturen fick jag och min kompis hjälp med utav en besökande stockholmska. Det gick till så här: Hon red på c-ponnyn och hade shettisen i ledtygel. Vi turades om att rida på shettisen. Det låter väl snällt? Tempot var galopp och vi hoppade alla hinder som kom i vår väg + om o om o om igen. Vi höll på ett par timmar och vi ramlade av ca vart 10 meter. Hur hon fick med sig shettisen i ledtygel hela tiden är för mig en gåta men spöt höll c-ponnyn igång iallafall.

Detta är över 20 år sen men jag har iallafall lärt mig på vägen hur man INTE ska göra.

Re: älta lite mera...

Jag hör tyvärr själv till kategorin som köpte en ettåring och sedan körde in den utan att någonsin suttit i en vagn. Red sedan in den med bara några års ridskolevana bakom mig. Både hästen och jag lever fortfarande men om man nu ser tillbaka dessa 17 år sedan dess så bara skakar man på huvudet åt sig själv och gör allt i sin makt för att inte andra ska göra samma misstag, även om det gick bra den gången.
Idag har man lite mer kött på benen och försöker istället hjälpa andra som sitter i samma sits. Vet flera där det inte gått så bra och det arbete man får lägga ner på en skrämd häst är väldigt mycket tyngre än att lägga lite mer tid från början.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 319
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 971
Senast: Sel
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat