Köra in dressyrhäst..? Ska jag?

F

FrokenC

Min mamma tycker nu att min 4 åriga dressyrhäst skall på inkörning, hon tycker att det kan vara bra för honom. men jag vet inte om jag vill det... Någon som kan komma med lite för nackdelar, positivt ? eller tips?! Snälla!:)

Sv: Köra in dressyrhäst..? Ska jag?

Om det är en duktig och rutinerad kusk som ska köra in er häst så kan jag bara komma på fördelar.
OM något går fel pga slarv eller okunskap kan det däremot ställa till problem.

Har ni några funderingar på att fortsätta köra sen eller ska han bara köras in? Är han inriden?

Körningen kan vara ett mycket bra kompliment till ridningen om man kan jobba hästen rätt framför vagnen.
Jag körde in min häst när han var 6 år och har haft stor nytta av körningen. Han har fått bättre framåtbjudning, blivit starkare och framför allt... han tycker det är jättekul!!

2025051400059748183S600x600Q85.jpg

Jag ser det som positivt! Bara för att man har en dressyrhäst betyder det inte att man ska vara ensidig i hästens utbildning =) Jag försöker göra allt med min häst, hon ska vara bäst i dressyren men hon är även halv inkörd (uppehåll pga vinter :p), hon är spöktränad, simmtränad, rejsad på galoppens banor, terrängtränad u name it (och hästen har gjort det...) :D En bekant till mig kör även distand med sin häst.

Nu har jag en mycket stabil och mogen häst som är glad i allt hon gör, vilket har gjort henne till en ännu trevligare dressyrhäst!

Om det är en duktig och rutinerad kusk som ska köra in er häst så kan jag bara komma på fördelar.
OM något går fel pga slarv eller okunskap kan det däremot ställa till problem.

Har ni några funderingar på att fortsätta köra sen eller ska han bara köras in? Är han inriden?

Körningen kan vara ett mycket bra kompliment till ridningen om man kan jobba hästen rätt framför vagnen.
Jag körde in min häst när han var 6 år och har haft stor nytta av körningen. Han har fått bättre framåtbjudning, blivit starkare och framför allt... han tycker det är jättekul!!

2025051400059748183S600x600Q85.jpg

Kan bara hålla med om vad Vimsan skriver :) Körde in min oxå när han var 6 år. Han tycker det är super kul att bli körd. Körningen gör han starkare och hans trav utvecklades väldigt positivt framför vagnen. Var lättare för han att länga sig framför vagn och då kunde jag jobba med längningarna och få han stark innan jag tog det från ryggen :)

Det kan bli en nackdel- att de blir "för" starka i bog-bröstpartiet.

Har du sett ngn körhäst som rör sig bogfritt?

jo kanske friesern- i dito sele.

Inte för att min rör sig "bogfritt" i ridningen precis :p men jag kan inte hålla med om att rätt körning med rätt utrustning hindrar bogfriheten.

Är den som kör in kunnig ser jag flera fördelar. Dressyrhästar har en förmåga att ibland vara lite fjantiga och körs de in brukar det bli stadiga hästar av dem.

sedan behöver du inte träna körning aktivt, men du har en mer användbar häst. Tolka=inga problem.
Ta med gammelfaster på en åktur eller kompis/pojkvän osv:idea:

Jag skrev..kan bli.

Det är ju beroende av om den drar tungt eller en sdn liten nätt vagn som du har.
Ser jättetrevligt ut:bow:

har du tänkt köra hästen sen då?? annars är det ju ganska bortkastad. och skaderisken första gång man spänner på vagnen är ganska stor, även om man sas gjort allt rätt från början.

jag skulle inte göra det om jag inte hade tänkt köra hästen regelbundet som en del av träningen.

Jag kan nog tycka att det är en ganska god idé.

Om allt går rätt till ser jag nog bara fördelar. Dels att hästen vänjer sig vid att ha tömmar och skackelremmar och allt vad det är mot kroppen utan att tycka att det är obehagligt, men även att det ingår så väldigt mycket hantering vid inkörningen. Ofta tycker jag att många inkörda hästar blir väldigt stabila och trygga i sig själva, risken ligger nog mest i att inkörningen inte blir lyckad. Där kan nog tyvärr mycket gå fel, men om det är en erfaren och duktig trygg kusk bör det inte vara några problem :). Jag såg en Anders Eriksson DVD igår där han skiljde lite på hästar som är flyktbenägna och hästar som inte är det vid inkörningen. De som inte är det blir ofta väldigt pålitliga och att ha en sådan häst som är inkörd är nog guld värt :bow:.

Dessutom ligger det nog en fördel (som någon annan redan nämnde) att det blir lättare om du vill tömköra eller tolka eller vad som helst som skiljer sig lite från ridningen där utrustning snuddar/ligger an mot bakbenen och där hästen ser saker i ögonvrån.

Jag tror inte mycket på att en körhäst skulle bli mer framtung/ej bogfri i gången, men det handlar nog såklart mycket om utrustning (typ av sele) och hur pass mycket man kör :).

Fördelen med att köra in hästen är ju att du kan variera din träning sen. En annan stor fördel med körningen är att du ser hästen på ett helt annat sätt när du kör den. Och de kan ju bli lättare då att lösa ev problem som blir i träningen.

Och vid ev försäljning så är ju hästen mera värd om den är inkörd och körd

En vän till mig skickade iväg sin 2 ½ åring med dressyrstam på inkörning förra hösten, det gick toppenbra.

Personligen tror jag det ligger mycket värdefullt i att bli inkörd för hästens del, en mer komplett utbildning helt enkelt, och som nämnts ett ökat värde på hästen i framtiden.

Jag var på kurs i tteam och vi använde vad de kallar "body wrap", en elastisk linda som löper i en åtta runt hästens framdel och bakdel. Detta ska när hästen leds runt med den, tränar svängar, start och stop, lära hästen bättre kroppskännedom och medvetenhet om hur den använder kroppen och koordinerar sina rörelser. En gammal klok hästkarl kom in i ridhuset när vi höll på, frågade vad vi gjorde och såg sen nöjd ut. Han sa att förr kördes ju alla hästar in och fick därigenom vänja sig vid beröring runt om hela kroppen, av sele och redskap, vilket gav dem kännedom om var de har alla kroppsdelar och hur de kan använda dem på olika sätt. Nu för tiden trodde han detta kunde vara ett klokt alternativ. Tänkvärt tycket jag.

Skaderisken om du skickar till en kunnig kusk som är van att köra in halvblodshästar, är väldigt liten tror jag.

Frida

Min dressyrhäst skickade jag på inkörning när hon var nästan två. Tyvärr kunde jag sen inte fortsätta med körningen men nu när hon är sju och jag har andra möjligheter så funderar jag på att ta upp den igen.
Tycker det är ett roligt och bra komplement till den dagliga träningen.
Har du intresse av att bibehålla körningen och har bra körvägar så är det ett jättebra komplement.
Och som flera säger, skickar du till duktig tränare så förlorar du inget varken i värde eller 'egenskap' snarare bara tvärtom. :)

Har du sett ngn körhäst som rör sig bogfritt?

Jag kan ju visa en korhast jag kanner som ror sig bogfritt. ;)

Ad3_Gothic.jpg

Delvis KL

Vi kor in Saddlebreds och Morgans nar de ar runt 2 ar.
Fordelen ar att det blir sa mkt enklare att rida in dem samt att de som visar talang kan tavlas i korning sa klart.

Men skulle jag ha en ren dressyrhast skulle jag inte kora in den.
Hastar som kors anvander mycket skjutkraft och dressyrhastens traning gar ut pa att hasten ska anvanda barkraft. Jag lar hellre dressyrhasten att bara upp fran borjan. :)

Den dag jag föder upp en häst eller köper en 1-2 åring så kommer den garanterat köras in. Tycker de får en bra för mognaden, jättebra förberedning för inridning och dessutom är det väldigt trevlig omväxling för både häst och människa. Nog för att de använder skjutkraft men jag tror personligen inte att det påverkar bärkraften om man inriktar sig på att hästen ska vara bärig även om den drar och inte bara låta den tuffa på framåt.

En bra förberedd häst har inga problem med att få en vagn bakom sig och om så är fallet så är det därför man ska lämna hästen hos folk som vet vad de gör. Och att inkörning ska vara mer riskabelt än inridning tror jag inte ett dyft på, har nog mer hört talas om unghästar som stegrar och blir en fara för ryttaren vid inridning än problem med inkörningar.

Jag har i dagsläget 2 hästar som är inkörda. Det är en trevlig grej att syssla med som variation. Det bästa med körningen är nog att hästarna får bra självförtroende och får bättre bjudning.

Men att köra in häst själv kan bli farligt. Just för att OM hästen reser sig med vagn på och går runt så är risken väldigt stor att den kan bryta det enda o det andra. Såklart finns det risker med inridning också men man får inte glömma att en vagn kan orsaka mer olyckor om det vill sig illa. Men är den väl förberedd så brukar det i dom flesta fallen gå bra.

Om ni nu ska köra in hästen. Var säkra på att den kommer till någon som inte stressar inkörningen. Min häst (varmblod) blev fullständigt förstörd då. Om de stressar kan hästen bli rädd och det är ju massa utrustning som den kan skada sig på. Jag vet inte riktigt vad som hände med min häst men hon kan inte vara i närheten av varken selar eller kärror. (lite synd att jag inte kan tömköra henne) ;)

Tycker att det är en bra idé. Den får fina rumpmuskler, variation mot att alltid rida den. Jag hade kört in min om hon hade passat till det. Alla gör ju inte det.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
412
Senast: Krålus
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka