Köra in 7-åring??

MiaMaria

Trådstartare
Jag har en 7-årig halvblodsvalack som jag ridit sedan han var 3 år. Jag har nu själv problem med bäcken och höfter och kan inte rida som jag gjort tidigare. Min häst är ju ung och har mycket energi och arbetsvilja. Jag rider lugnt, men som sagt, inte på samma sätt som tidigare. Jag har nu funderingar på att köra in honom. Ja, inte själv då, utan naturligtvis ta hjälp av någon duktig. Min häst är mycket arbetad från marken och tömkörd. Han är inte så hög, kraftig i modellen men ej tung.

Vad tro ni som kan det här med körning. är det för sent att köra in nu?

Sv: Köra in 7-åring??

Om du läser runt lite i trådarna här finns berättelser om hästar i värdiga ca. 20 år o så som körs in. Så för gammal är inte din häst. Lära sig nytt är de aldrig för gamla för:)

Jag körde in min halvblodsvalack när han var 6 år.
Tror aldrig en häst blir för gammal för att köra in.

Det går alldelles utmärkt tror jag :) !

Vi körde i somras in en kompis förra tävlings ponny som är 19 år gammal (och han är pigg! 75% fullblod och resten russ...) ! Han drar sin vagn stolt och älskar att komma ut på maraton tränning för trännare :).

Mvh
Emma

Kontakta några av de körföreningarna i skåne som finns. De är alla duktiga och kanske kan ge dig en inkörningskurs eller att du iallafall får en kontaktperson?

gå in på kuskringen.nu och leta i Skånes disktrikt.
Flyinge har regelbundna träningar vet jag. Skånska körsällskapet.

Tack för alla svar och tips!

Tror att min häst skulle älska att vara körhäst!

Liknande trådar

Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 098
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024