Köra dräktig häst i transport.

mul

Trådstartare
Mitt ena sto ska föla om två veckor. jag har ett par av betade hagar hemma och bete en bit bort, det tar kanske 5minuter att åka. Det ena stoet med föl vid sidan ska jag köra dit imorgon bitti, skulle ha gjort det idag, men pga ovädret så fick dom vara kvar idag med. Men dom får hämtas på kvällen för att det inte finns en torr och vindskyddad plats i hagen.

DÅ kom jag på den brillianta iden att köra iväg det högdräktiga stoet dagen efter så hon får komma och äta gott med.. Men man får ju inte transportera ett högdräktigt sto..

Hur skulle ni göra?

Jag vill ha hem stoet på kvällarna så jag kan hålla ett öga på henne på nätterna. Det tar 5min att åka och hon bryr sig inte om att åka transport. Det andra stoet åker till hingsten på söndag så då blir den högdräktiga hemma själv tills fölet kommer.

Sv: Köra dräktig häst i transport.

Det är ju olagligt. Men jag vet inte på vilka grunder faktiskt, jag har ju själv en märr som åker transport mkt bra och det händer att hon tar sats och springer in i transporten :D Men nu har jag turen att ha bete 200 meter från stallet...

jag personligen hade inte tvekat att köra min märr en mkt kort sträcka så länge hon inte hade några tecken på att föla snart (är ju inte så bra om hon fölar i transporten....)

Ja det är ju olagligt, det var ju det jag kom på.

Stoet fölade i fjol så hon och jag har varit med då. Jag ser på henne när det börjar närma sig så ännu är det lugnt. Börjar det närma sig så får hon självklart vara hemma. Det är att det är för långt att gå med henne.

När hon ska åka så öppnar jag transporten och leder fram till baklämmen då släpper jag och säger gå in och det gör hon och sen stänger om henne för att gå fram och sätta fast henne, sen hör man inte nåt från henne och när man ska ha ut henne så tar man loss henne, öppnar bak och säger backa så kommer hon. Så hon stressar/stressas inte direkt av det.

Jag vill ju att hon ska få gå och äta gott , ändå inte riskera nåt.. Jag är kluven..

Lagar finns av en anledning :devil:,vad är det för fel på er :eek:.
Bara för att hästen inte ser stressad ut på utsidan så kan den mycket väl vara det ändå.
Och det är ju inte ens så att du ska köra din häst på gränsen av vad lagen säger utan lååååååååååångt över vad som är ok.
4 veckor innan 7 dagar efter och bör helst inte transporteras 6v innan.
Djurskydds lagen finns för att skydda djuret inte för att göra det bekvämt för oss :idea:

Jag hade inte riskerat mitt sto,det vill jag lova!! Om det bara tar fem minuter att köra så tycker jag att du ska gå med henne istället,i lugn takt med många pauser.

Även om hon inte var dräktig hade jag tyckt att det var jättejobbigtåka fram och tillbaka med henne varje morgon och kväll. Låt henne stå hemma tills hon har fölat och flytta de sen när de är redo att flyttas.

Jag får köra dom andra varje dag, till och från betet. Men hellre det än att riskera att fölet blir kall och sjuk. Dom åker till hingsten på söndag, så då blir den dräktiga helt själv här. Men visserligen är den andra själv här så finns det lite mat i hagen..

Jag har ett annat bete med gångavstånd, men det finns inget att äta och det angränsar direkt till en sjö och jag har inte hunnit sätta upp staket mot sjön och mot skogen. Och det som sitter nu är taggtråd.. Det ska upp elstaket och det har jag inte hunnit ännu.

Jag antar att man inte törs släppa två ardenner med föl mot en sjö, med risk att dom sitter i geggan sen eller simmat iväg.

Det är bra att höra hur andra tänker.:laugh:

Jag hade inte riskerat mitt sto,det vill jag lova!! Om det bara tar fem minuter att köra så tycker jag att du ska gå med henne istället,i lugn takt med många pauser.

Då får hon vara hemma, jag går inte med den slöproppen 4km dit och 4km hem morgon och kväll;)

Om bara min granne som har Xantal ha mark stående som angränsar till min kunde ge med sig och låta det bli betat istället för att han slår av gräset bara och låter det ligga.. Då hade jag haft bra bete utanför huset..

Nu har dom andra åkt iväg. Colan är lite orolig och gnäggar, men det är inte nåt att göra. Hon får gå här hemma. Jag får se, det beror på väder om dom andra kommer hem ikväll eller när dm kommer. Dom kommer iaf åka till hingsten på söndag så då blir Colan helt själv här i trakten.

Finns ingen häst att ha som sällskap i alla fall i en hage bredvid så hon slipper gå helt själv?
Stress får ju fota ston att knipa och skjuta fram fölningsdatumet.

Tycker det är bra att du inte kör med henne morgon + kväll. Har du hö att ge utöver gräset i hagen?
Som jag förstår det av vad du skriver så har du redan pratat med grannen om betesmarkerna. Har du lagt fram fakta (att hästar skiljer sig mycket från kor på bete)? Har du kollat om han får bidrag för markerna och därför inte vill (får) "ge med sig"?

Med risk för att någon blir sur så kan jag berätta hur det ligger till..

Jag lånade ut detta sto som amma i fjol då hennes föl föddes med senkontraktur och fick tas bort. Hon och nya fölet gick här tills i augusti då Colan skulle göra körbarhetsintyg och stambokföras, sen åkte dom iväg till fölets ägare.

Jag lånade då ett russ som sällskap till den andra och det russet kunde jag inte lämna tillbaka förrän till betessläpp nu. Jag körde då iväg russet för två dagar sen, jag hade gärna fått ha russet kvar, men eftersom jag inte har gjort nåt annat än lagat staket och kan nu inte få tag i så mycket foder som behövs, så var russet tvunget att åka hem. Jag hade inte räknat med att Colan skulle hem så tidigt när jag beställde det hö som jag var tvungen att köpa till, vilket gör att jag står utan foder och kan som tidigast få tag på nytt på söndag när jag åker med dom andra till hingsten 16mil bort. (Det gick åt ett ton mera hö än beräknat när hon kom hem tidigare.) Dom hade en bal över. Det foder jag fått tag på här är sen -07 och jag tog hem en bal, men det var inte bra. Den var möglig på ena sidan så det har varit ganska mycket sorterande.

Ang grannen så har han haft mjölkkor förut och sen han gjort sig av med dom så ska det inte gå några djur på hans marker, och allra helst inte hästar.. Hans son och familj har hästar med och skulle han låta mig ha en hage så ska dom det med och då skulle han få sköta hästarna och hästar förstår han inte vad man ska ha till.. Han har markerna i träda, men tar hö på dom iaf.. Och det som han inte tar hö på slår han bara av och låter ligga och ruttna.

Det bete jag har inom gångavstånd är en skogshage, med mest sly och den angränsar till sjön som ligger strax innanför här. Det är taggtråd runt den och så måste jag stängsla av en bit av skogen som ägarna ville ha i fred. Jag törs inte ha hästarna gående ända ner till sjön så den måste stängslas av med. Likaså ska det sättas eltråd innanför taggtråden. Eftersom det inte är min mark så vill jag inte lägga ner allt för mycket arbete och pengar på det. Jag har inte hunnit fixa det nu och det finns knappt nåt att äta på det heller ännu.

Jag har ett annat ställe med mark med nu, men där har det gått hästar och det ligger några kilometer bort det med, så där blir det hö i år.

Och den "gamla" lånemarken blir 1ha hö och sen 4,5ha som det ska går tjurar på och sen släpps hästarna på det. Det är lånad mark det med så ägaren får bestämma vad som ska hända med det.(Jag fick reda på det för några dgar sen att det skulle gå tjurar på det stora gärdet) 4,5 ha gärdet gav inte så mycket hö som det var beräknat i fjol så det är bättre som bete. (mycket annat gröfs på gärdet än bra gräs.;) )

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
4 253
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka