Sv: Köra dräktig häst i transport.
Med risk för att någon blir sur så kan jag berätta hur det ligger till..
Jag lånade ut detta sto som amma i fjol då hennes föl föddes med senkontraktur och fick tas bort. Hon och nya fölet gick här tills i augusti då Colan skulle göra körbarhetsintyg och stambokföras, sen åkte dom iväg till fölets ägare.
Jag lånade då ett russ som sällskap till den andra och det russet kunde jag inte lämna tillbaka förrän till betessläpp nu. Jag körde då iväg russet för två dagar sen, jag hade gärna fått ha russet kvar, men eftersom jag inte har gjort nåt annat än lagat staket och kan nu inte få tag i så mycket foder som behövs, så var russet tvunget att åka hem. Jag hade inte räknat med att Colan skulle hem så tidigt när jag beställde det hö som jag var tvungen att köpa till, vilket gör att jag står utan foder och kan som tidigast få tag på nytt på söndag när jag åker med dom andra till hingsten 16mil bort. (Det gick åt ett ton mera hö än beräknat när hon kom hem tidigare.) Dom hade en bal över. Det foder jag fått tag på här är sen -07 och jag tog hem en bal, men det var inte bra. Den var möglig på ena sidan så det har varit ganska mycket sorterande.
Ang grannen så har han haft mjölkkor förut och sen han gjort sig av med dom så ska det inte gå några djur på hans marker, och allra helst inte hästar.. Hans son och familj har hästar med och skulle han låta mig ha en hage så ska dom det med och då skulle han få sköta hästarna och hästar förstår han inte vad man ska ha till.. Han har markerna i träda, men tar hö på dom iaf.. Och det som han inte tar hö på slår han bara av och låter ligga och ruttna.
Det bete jag har inom gångavstånd är en skogshage, med mest sly och den angränsar till sjön som ligger strax innanför här. Det är taggtråd runt den och så måste jag stängsla av en bit av skogen som ägarna ville ha i fred. Jag törs inte ha hästarna gående ända ner till sjön så den måste stängslas av med. Likaså ska det sättas eltråd innanför taggtråden. Eftersom det inte är min mark så vill jag inte lägga ner allt för mycket arbete och pengar på det. Jag har inte hunnit fixa det nu och det finns knappt nåt att äta på det heller ännu.
Jag har ett annat ställe med mark med nu, men där har det gått hästar och det ligger några kilometer bort det med, så där blir det hö i år.
Och den "gamla" lånemarken blir 1ha hö och sen 4,5ha som det ska går tjurar på och sen släpps hästarna på det. Det är lånad mark det med så ägaren får bestämma vad som ska hända med det.(Jag fick reda på det för några dgar sen att det skulle gå tjurar på det stora gärdet) 4,5 ha gärdet gav inte så mycket hö som det var beräknat i fjol så det är bättre som bete. (mycket annat gröfs på gärdet än bra gräs.
)