kör upp huvudet när man tar i tyglarna

J

Josse58

Hejsan, jag har en sköthäst som jag har ridit nu i ca 1 månad. han är en knabstrupper och är hur mysig som helst. gillar verkligen honom. men iaf, han gillar inte att man tar i tyglarna, jag rider alltid med väldigt lösa tyglar, det gillar han bäst, då arbetar han och söker sig nedåt. men det är inte alltid så lätt att rida me länga tyglar speciellt inte under galoppen eller när man hoppar. ^^ så fort man tar i honom tar han upp huvuet och slutar gå i form, annars går han hur fint som snällt (föuutom att han inte vill ställa sig riktigt i höger varv:/ )

ngt tips ? :smirk:

vill gärna kunna han på samma fina sätt fast med lite kortare tyglar, han måste ju trost alltlära sig att man ska kunna ta i dem.

Sv: kör upp huvudet när man tar i tyglarna

att man rider med kortare tyglar behöver ju inte innebära att man är hårdare i handen, försök att förbli lika mjuk även när du kortar tyglarna. Börja i skritten, och korta succesivt. Vad går han på för bett? om det är väldigt skarpt kanske det vore en god ide att prova ett mjukare?

jo, men han kräver fortf mkt tygel, han känner av direkt man tar tag i dem o blir stel. bettet är dock inte så skarpt, vad jag vet.

vad använder du för bett? det kanske inte är rätt storlek?

Håller med. Kolla munnen!

Min första tanke var vargtänder. har du kollat om det kan vara de?..

Är hästen van vid att gå på lös tygel så kan det ju också handla om vana för honom att gå på stöd! Men var noga med att stödet inte kommer av att du bara kortar tygeln, utan att du rider honom dit med sätet!
Men kolla bett och tänder i första hand! :)

Kolla upp tänderna bör du göra som de flest här föreslår.

Jag kan inte låta bli att undra annars varför man "måste" ta i tyglarna om han nu inte gillar det? Han går bra säger du med lösa tyglar... Härligt! Toppen! Utgå från det och var lyhörd för din häst. Hästar är olika och en del är "hårdare" och andra känsligare.
Det skulle väl vara för hoppning då som jag själv har lite erfarenhet av men då kanske du kan rida bettlöst?

Hästarna hoppar, galopperar, går i form och stannar slutligen och sist med benen och inte med tänderna....

Om du ändå vill lära honom (efter du kollat upp honom i munnen! OBS!) att du ska kunna ta i munnen så kan du ju prova att börja med att träna stillastående. Genom att lugnt ta en tygel i taget och böja honom från sida till sida. Släppa efter när han ger efter. Så att han får en lugn och behaglig upplevelse av tygeltag. Han tycker tydligen att det är obehagligt.

Vänligen Kokopelli

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Ridning Hej! Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Theamade
·
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Magnum
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024