Kör problem

B

Bettan 07

Hej

Jag har haft min trygga och stabila shettis utlånad i ett halvår. Bannar mig själv över att jag inte åkt dit oftare och kört henne, men så blev det. :(Nu har jag tagit hem henne igen då hon inte verkade trivas där längre. Hon började bla bita barn och konstra vid ridning o körning.

Hon har varit så stabil så jag har låtit ovana köra henne när jag varit med, t ex ridit bredvid. Ved har jag kört med henne oxå utan problem båda lastat o lossat själva. Hon har ibland tyckt att det är jobbigt att stå still men bara jag har "hmm" -at så har hon stått still. Bara rösten har räckt.

Men nu är hon stressad och studsig. Jag tog idag en skritt tur med vagnen och efter en stund så skrittade hon trevligt o avslappnat men mycket på "vakt" för faror i skogen. Vi Skrittade mest och gjorde några små trav steg bara för att testa lydnaden. Halterna var ok. Hon stog så länge som jag ville utan att röra benen. Men hon vände huvudet och kollade om jag var kvar där? Men när vi varit ute ca 40 min så visste hon att vi var påväg hemmåt och ville då INTE stå still! :eek: Hon snurrade o steppade och när jag "hmm"ade så började hon Lätta på frambenen!

Gick ur vagnen och fram till huvudet då strök hon sig mot mig. Men när jag gick bakåt igen så blev hon återigen stressig. :(
Vet inte ifall ni har några kloka råd att ge. Annars så är det i alla fall skönt att få skriva av sig.
Min tränare är tyvärr borta över påsken:(

Sv: Kör problem

Det kan ha varit så att de har velat att de skulle gå snabbbare och snabbare när de varit utte och kört :(! Så har de slagit till med tömmarna kanske ?. :mad:

Kör mycket på banan och gör halter, tempo växlingar.
Samma sak med tömkörningen!

Om du till gång till en åker/äng/ovs tränna dressyr där :)!

Hoppas allt blir bra igen!

Mvh
Emma

Jo det är ju mycket möjligt att de slagit med tömmarna. Hon är jätte stressad min lilla häst.:(
Tror oxå att den minsta snällaste hästen i stallet ligger illa till när "barnen" vill hävda sig o vara tuffa:(

Undrar hur jag ska göra när hon stressar upp sig. Hon känns inte direkt kontaktbar då...

Senast ändrad av en moderator:

Är det bara vid körning?
Kolla borelia. Hade en häst där det satt sig på nervsystemet.

ta det lugnt och när hon stressar upp sig så gå bredvid henne tills hon är avslappnad igen. Då backar du sakta bakåt och ev. gå och sjung lite så hon hela tiden hör att du är med. Tror att det kommer bli bättre bara hon får tiden att slå sig till ro igen.. Hon verkar ju lita på dig så jag tror det löser sig...

Är hon precis hemkommen?

Hur reagerade hon den första tiden när hon var ny på det andra stället?

Hoppas att det är så "enkelt" som att hon bara har den vanliga "stressen" innan hon har kommit till ro hemmavid!
Även om har varit (länge) hos er innan så är det ju nytt igen.

Har hon bara fått komma ut tillsammans med sällskap innan?
Jag tycker att hästar snabbt kommer in i "flocktänket";) om de bara rids/körs ut i sällskap med andra under en period!

Åh vad bra det är med "bollplank". :bow:
Hon har varit hemma i ca 7 dagar nu. Borta ca 6 månader.

Första tiden verkade hon trivas mycket bra. Lugn och trevlig. Lätt att köra o rida.

Tror att de som kört henne har kört som idioter. Som sällskap till stor häst blandannat i stor häst tempo. Utan spö.

Vi har provridit henne. Och det gick bra. Ryttaren är inte så krävande men ponnyn jobbade fint och lyssnade på henne. Hon är så fin den lilla hästen.

Tömkörde på volten igår och det gick bra hon lyssnade fint men kompisarna är ju inte så långt bort då... Hon kan stå still hur länge som helst då :) alltid något :)

Nu har vi haft snö och därför tagit fram släden. Hon brukar få dra in veden åt mig och har då stått stilla vid ilastning och urlastning. Men vi har bara kört på tur nu :)
Bortåt står hon still länge men hemmåt är det värre... Som tur är så går det bättre och bättre för varje halt, känns det som. Och hon kan skritta hemmåt:banana: Till sommaren ska jag kunna åka på bad utflykt med henne igen:banana:
Mina tidigare tankar på en eventuell försäljning får läggas på hyllan... Älskade lilla ponny:love:

det kan ha hänt nått hemskt för hästen(olycka osv)
och hon blivit rädd

tanken bara dök upp:idea:

Liknande trådar

Körning Stötte igår på ett nytt problem, hästen min som i vanliga fall kan stå helt stilla när jag ber henne skulle absolut inte stå still. Hon...
Svar
6
· Visningar
1 579
Senast: Fille
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 505
Senast: Lager
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 788
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 896
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar