Köpta semlor när man är gravid? Listeria?

Sv: Köpta semlor när man är gravid? Listeria?

Jag tycker inte alls det är en konstig fraga.

Jag gjorde praktik pa kommunens miljö och hälsoskydd (som livsmedelsinpekör) i semletider. Där gjorde dom extra kontroller just pa semlor för det var inte helt ovanligt att grädden inte var fräsch.

Till TS, jag skulle kolla datumet pa semlan, och bara äta om dom är färska (helst gjorda samma dag) och att dom förvaras i kyl. Jag tror inte att risken för listera finns, men andra bakterier kan finnas om hanteringen är dalig.

Men det är väl ett råd som gäller alla i så fall, inte bara gravida? Det speciella med listeria är ju att det är fosterskadande, till skillnad från vanlig magsjuka.

Sv: Köpta semlor när man är gravid? Listeria?

Visst är det det, men det skadar ju inte att vara lite extra nogrann när man är gravid (det var jag iaf).

Liknande trådar

Gravid - 1år Igår blev jag sugen på sushi. Jag är gravid i vecka 26 imorgon och har varit ganska restriktiv med många sorters mat. Men jag läste på...
Svar
16
· Visningar
1 918
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 274
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar