Ångerrätten som är lagstadgad via distansavtalslagen gäller bara oanvänd vara.
Sanning med modifikation. Man har som konsument rätt att öppna och testa varan vad jag vet.
Vi tar emot ett antal vitvaror, telefoner, datorer och t.o.m. filmer på ånger, ca 50 per dag. Som förseglingen är bruten på.
Så här efter jul får vi tillbaka mer än vanligt.
Många returer beror på att man har handlat för mycket inför jul och nu inser att man inte har råd med räkningarna. Och ångrar sitt köp.
Vi tillämpar följande eftersom vi är anslutna till Trygg E-handel:
"Konsumenten ska informeras om vad som gäller vid ångerrätt och dess förutsättningar, samt namn och adress dit man som konsument kan vända sig. Information samt länk till standardformuläret ska finnas.
Konsumenten ska ha rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Det ska tydligt framgå i vilken utsträckning säljaren kan göra prisavdrag för värdeminskning.
Konsumenten har ovillkorlig ångerrätt, det är därför av största vikt att informationen framgår tydligt.
Det ska tydligt framgå vilka varor som undantagas från ångerrätten. Vid försäljning av tjänster har konsumenten rätt att utnyttja ångerrätten från den dag då köpavtalet ingås. Om tjänsten har påbörjats innan ångerfristen (14 dagar) gått ut, ska företaget informera konsumenten om att konsumenten kan behöva betala en proportionerlig andel av det arbete som utförts vid tidpunkten då konsumenten ångrar sitt köp.
I det fall säljaren brister i sin information gällande ångerrätten kan denna utsträckas till 1 år."