FrDrake
Trådstartare
Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan.
Jag köpte min första häst för ca ett år sedan. När jag provred frågade jag även om han var försäkrad utan reservation, vilket han förstås var enligt ägaren. Bad om försäkringsnumret och hon lovade att leta reda på det. Jag bestämde mig för att köpa hästen, utan besiktning eftersom han inte var så dyr och fullförsäkrad. Bad åter igen om försäkringsnumret, men hon hade inte hittat det än men lovade plocka fram alla papper tills vi skulle hämta hästen. Puckad som jag är trodde jag på det och vi åkte ner med transport, genomförde köpet och tog med oss hästen. Köpekontrakt skrevs (Deckemans) men jag fick fortfarande inget försäkringsnummer.
Ett par veckor efter att köpet fullföljts fick jag äntligen försäkringsnumret, och kunde ringa och teckna över försäkringen på mig. När jag fick hem försäkringsbrevet såg jag att han hade en reservation för hälta på vänster bakkota, samt komplikationer av den. Konfronterar säljaren som säger att det är en gammal skada som han haft innan hon köpt honom, och att han därför inte kollat upp det. Punkt 9 i kontraktet, om att hästen ska kunna försäkras utan reservation, är tyvärr inte ibockad med "nej", vilket jag inser nu att jag skulle ha ifrågasatt. Annars hade jag hävt köpet direkt när jag fått försäkringspapprena.
Idag är hästen halt och ska på hältutredning, visserligen fram och inte bak, men jag gissar att försäkringsbolaget kommer hävda att det är en komplikation till problemet han haft i bakkotan. Vad jag undrar är väl i princip om tjejen som sålde hästen till mig kan hållas ansvarig för något? Det är ikryssat i rutan "Såvitt säljaren känner till är hästen skadefri samt fri från sjukdom, såväl kronisk som akut", men hon visste ju mycket väl att han haft problem med en kota bak. Hon ljög ju även för mig om försäkringen, men det har jag inte skriftligt bevis på. Går det att t ex kräva pengar tillbaks, eller är det bara att se det hela som en dålig affär?
Jag köpte min första häst för ca ett år sedan. När jag provred frågade jag även om han var försäkrad utan reservation, vilket han förstås var enligt ägaren. Bad om försäkringsnumret och hon lovade att leta reda på det. Jag bestämde mig för att köpa hästen, utan besiktning eftersom han inte var så dyr och fullförsäkrad. Bad åter igen om försäkringsnumret, men hon hade inte hittat det än men lovade plocka fram alla papper tills vi skulle hämta hästen. Puckad som jag är trodde jag på det och vi åkte ner med transport, genomförde köpet och tog med oss hästen. Köpekontrakt skrevs (Deckemans) men jag fick fortfarande inget försäkringsnummer.
Ett par veckor efter att köpet fullföljts fick jag äntligen försäkringsnumret, och kunde ringa och teckna över försäkringen på mig. När jag fick hem försäkringsbrevet såg jag att han hade en reservation för hälta på vänster bakkota, samt komplikationer av den. Konfronterar säljaren som säger att det är en gammal skada som han haft innan hon köpt honom, och att han därför inte kollat upp det. Punkt 9 i kontraktet, om att hästen ska kunna försäkras utan reservation, är tyvärr inte ibockad med "nej", vilket jag inser nu att jag skulle ha ifrågasatt. Annars hade jag hävt köpet direkt när jag fått försäkringspapprena.
Idag är hästen halt och ska på hältutredning, visserligen fram och inte bak, men jag gissar att försäkringsbolaget kommer hävda att det är en komplikation till problemet han haft i bakkotan. Vad jag undrar är väl i princip om tjejen som sålde hästen till mig kan hållas ansvarig för något? Det är ikryssat i rutan "Såvitt säljaren känner till är hästen skadefri samt fri från sjukdom, såväl kronisk som akut", men hon visste ju mycket väl att han haft problem med en kota bak. Hon ljög ju även för mig om försäkringen, men det har jag inte skriftligt bevis på. Går det att t ex kräva pengar tillbaks, eller är det bara att se det hela som en dålig affär?