linafina

Trådstartare
Det är så här att jag och min sambo har länge velat köpa en gård och nu har vi bokat en tid på banken där vi ska se hur mycket vi kan tänkas låna.

Jag vet hur dyrt det är och hur svårt det är speciellt här nere i skåne.

Ni som köpt gård har ni några råd och tips till oss? Vad ska man tänka på när man letar och hur mycket mark kan tänkas vara lagom för två tre hästar?

Hur pass svårt är det att bygga ett stall i ett helt öppet utrymme? Vad kan det tänkas kosta att bygga fyra boxar, helt vanliga?

Hur har ni gjort som flyttat till gård? Gick ni till banken och fick lånelöfte för att sen börja leta på allvar? Vad tittade ni efter? Vad fick ni till slut?

Jag har tusen frågor om det här med att köpa gård men jag börjar här.

Sv: Köpråd

Vi har precis köpt en gård efter att ha letat i flera år. Vi började att leta (optimistiskt nog) tätt på Malmö, fick ganska snabbt förståelsen att det INTE gick att få tag i något där, och utökade vår radie.

Vi hade dock ett ovanligt krav, och det var att det skulle gå att pendla till Köpenhamn, där vi båda jobbar.

Efter att ha letat i några år (2 år aktivt, plus ytterligare 2 år "oseriöst") slutade det med att vi valde Danmark, trots priserna där som är skyhöga nära Köpenhamn!
Detta för att det helt enkelt var omöjligt att få något nära Malmö med de krav vi hade till gården (dvs vi ville ha min 2,5ha och rimligt pendlingsavstånd till Köpenhamn) utan att betala skjortan för den, oftast låg objekten i Malmö-området runt 3,5-4,5 miljoner :mad:

Men jag antar att ni inte behöver kunna pendla till Köpenhamn, så då ska det absolut inte vara omöjligt, t.ex. Skurup och Sjöbotrakten verkar relativt prisvärda.

Med det sagt, så till de roligare sakerna - helt hopplöst är det inte att köpa gård, utan rentav skitkul ;)

Jag kan STARKT rekommendera att ni åker ut och tittar på alla möjliga objekt. I takt med att ni ser på olika hus, så får ni en väldigt bra idé om vad ni kan tänka er, och vad ni absolut inte kan leva med. Vår initiella lista modifierades väldigt mycket i takt med att vi såg de objekt som fanns.
Man får också en idé om vad det är man betalar extra för (t.ex. kök!) Kostar betydligt mindre att sätta in ett eget än att betala överpris för de hus som har nya kök - verkar som om mäklare generellt sätter priset otroligt mycket efter det visuella.
Ser det snyggt ut, så kostar det - sedan spelar det mindre roll om det bara är en "Hollywood-fasad" med enbart målad framsida... :smirk:
Tror de utgår från att köparna är dumma och desperata - och jag vet inte med dum :angel: , men desperat blir man till slut, så helt fel är det väl inte :smirk:

Allt detta kan man göra långt innan man skaffar sig lånebevis etc. Har ni ingen aning alls om hur mycket pengar ni har råd med däremot, så kan man på de flesta bankers hemsida räkna ut ungefär vad man har råd med.

En sak som jag lärde mig dock - passa på med pengarna (säger jag utan att veta er ekonomiska situation)! Efter ett tag blir man så van vid de stora summorna att man lätt slänger ur sig "Äh, 300,000 mer eller mindre, låt oss köpa det! " - det är inte mer eller mindre i det långa loppet om man redan sitter runt sin övre gräns!! Jag talar av egen erfarenhet :angel:
Utan min mans bestämda avrådan, så hade jag slutat med att köpa hööögt över min gräns :o :D

Lycka till med gårdsköpet - du får gärna PM:a mig om du har några frågor. Jag är ingen expert, men har precis varit igenom allt så lite borde jag ju komma ihåg - vi flyttar in om en månad :banana:

Ohh tack så mycket för ditt svar. Precis vad jag behövde :).

Vi har faktiskt tänkt lite på skurup, sjöbo och det hållet. Det är ju endå ganska nära. Frågan är ju vad banken säger på måndag.

Tror du att det tar så lång tid för oss också att hitta nått? Alltså blir man kräsen när man åker runt och kollar? Usch jag blir livrädd :).

Men vad tror du om två personer utan några avbetalningar och sådant och som har mellan 50 till 100 tusen undansparat. Kan vi tänkas få ett lånelöfte på 1 miljon eller mer? Det beror kankse på hur det är med jobb och sådant. Är så nervös för detta på måndag. Hoppas det går bra i allafall.

Det kommer bli väldigt kul att åka runt och titta om det nu blir så.

ingen som vet? Vi fick ett lånelöfte på 1 miljon kronor igår, jag och "linafina" :bump:

Vi har letat i mer än två år, än har vi inte hittat något som ligger på rätt plats och som vi inte blir ruinerade av att köpa. Vi har inte fått något lånelöfte från banken, vi har bara pratat med banken och enligt dem är det inte något problem att låna upp mot 2 miljoner (två heltidsarbete utan större skulder), men två miljoner tycker vi är lite mycket, man skall ju leva också och inte bara betala räntor.

Jag har sett annonser på flera gårdar mellan Hörby och Sjöbo, har aldrig varit och tittat på någon för det är fel ställe för oss, men priset verkar ok, runt en miljon eller lite över/under (beroende på skick på hus/stall), för ca 3-4 hektar och hus, stall.

Man ändrar sina prioriteringar under tiden, just nu skulle jag gladeligen köpa ett hus (ok med renoveringsobjekt) på landet utan stall bara det låg på rätt ställe och det fanns minst 2,5 ha mark till. Jag tror att det är minsta arealen för 3-4 hästar samt ridbana. Just nu har jag min häst i ett stall där de går på ca 2,5 ha, året runt, dygnet runt juni-augusti, sex hästar. På sommaren är några på sommarbete, så då får en hage vila. Betet räcker ganska så precis, så om man istället bara har 3 hästar så hade det ju räckt mycket bra.

Problemet är bara att hitta en gård som har mark, alla verkar vara avstyckade jämns med husgrunden.

Åk ut och titta på många hus/gårdar, så "lär" man sig efterhand vad man vill ha och vad man skall tänka på och vad man skall undvika.

Thildha skrev:
:Man får också en idé om vad det är man betalar extra för (t.ex. kök!) Kostar betydligt mindre att sätta in ett eget än att betala överpris för de hus som har nya kök - verkar som om mäklare generellt sätter priset otroligt mycket efter det visuella.

Faktum är att det är ruggigt dyrt att bygga om kök och badrum, framförallt om man inte är så händig att man kan göra det mesta själv. Det kan låta enkelt och billigt att sätta in ett Ikea-kök, men det för med sig MASSOR med kostnader utöver själva köksinredningen!

Något att ha i åtanke - man kan bygga om och bygga till, men aldrig ändra på läget... Så om läge och mark är perfekt, överse med att huset kanske har skavanker eller stallet är för litet.

Jo, visst är det dyrt att sätta in nytt kök - vi håller som bäst på att välja kök, så jag känner till alla "dolda" priser..och det är många! :(

Men mitt intryck när vi kollade runt var ändå att man betalade betydligt mer för nya och visuellt bra hus, än för gedigna gamla hus som möjligen såg lite mer slitna ut. Inredningen är ju den som lättast kan bytas, det är ju själva ramverket som MÅSTE vara i bra skick (annars kan man ju lika gärna riva och bygga nytt).

Och oavsett hur nytt och "modernt" vissa saker är, så är det ju nödvändigtvis inte överensstämmande med ens egen smak :angel: varför det ofta slutar med att man vill göra lite omändringar ändå :p

Min egna privata åsikt var att ett nytt Marbodal-kök drev upp priset med ungefär det dubbla av köksvärdet (och då menar jag inkl vitvaror och montering). Men jag kanske bara hade otur med mina objekt (läs mäklare) :confused:

Grattis till lånebeviset!

Nej, jag tror inte det tar så lång tid för er att få ett hus!
Varför vi höll på så länge var nog mest med problematiken att vi ville behålla vår anknytning till Danmark. För det första är min man dansk, och för det andra så ligger lönen betydligt högre i Danmark jämfört med Sverige...inte oviktigt i sammanhanget :angel: :D

Jag tror att det finns gott om objekt upp mot Hörby också som någon sa, men då blir det ju ännu längre till Malmö (om ni nu jobbar där?). Ystadtrakten verkar också prisvärd, men igen ganska långt att pendla.

Hm jag såg en gård utanför Ystad med 11 ha mark var till salu för kring 1,6 miljoner. Verkar prisvärt men stället kan mycket väl ligga nära ett eller flera av alla de otaliga vindkraftverk som finns kring
Ystad.

Kan tyvärr inte ge mer info, såg det i ngt reklamblad som vi redan har slängt.

Lycka till med gårdsjakten!

/KT

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama