Kopplad promenad med vuxen utekatt, naiv dröm, eller en möjlighet?

EmmaBovary

Trådstartare
Ja, som titeln lyder, är min dröm om att ha med min tjockis på promenader naiv? Uppenbarligen är det mest för min skull dessutom, eftersom att han ändå är en utekatt, men jag tror till viss del att han skulle kunna tycka att det var mysigt att gå på längre promenader med mig.

Han är 6 i år och vi har alltså inte gått kopplat ute förut. Hur bör jag gå tillväga? Tyvärr är han dessutom ganska svårmutad, då han helst inte äter annat än torrfoder och verkligen inte slår knut på sig själv för att få en mumsbit.

Sv: Kopplad promenad med vuxen utekatt, naiv dröm, eller en möjlighet?

Troligen är det möjligt, vissa klarar helt enkelt inte av att ha sele på sig, men dom flesta gör ju det.
Så här såg det ut första gången Yoga hade sele. Hon var då 7,5 år.
http://www.youtube.com/watch?v=KCx8k1jjqLk

Och så här andra gången:
http://www.youtube.com/watch?v=L2fJlyDS2KE&feature=related

Man får dock räkna med att katten "dör" när man sätter sele på den. Det vanliga är att dom ramlar på sidan och inte kan röra sig :D Då krävs mutning på hög nivå. Eller att ta ut den direkt så den får nått annat att tänka på än selet.

Här är jag ute med min innekatt på promenad. (Stäng av ljudet så slipper du höra mig. ;) )
Han älskar verkligen skogspromenader! :)

Jag tror absolut det är möjligt, börja med att vänja honom långsamt vid Selen inomhus, så han accepterar den. Iom att han är van vid att vara ute så är det kanske inte något problem att vänja honom vid själva ute-grejen. ;)

(Som du ser har jag inte sele på min Rustie, han har halsband och koppel. Helt enkelt för att han aldrig fullt ut lärde sig acceptera sele, och på det här viset får han njuta utomhus ändå. )

Haha, det där med att de "dör" känner jag igen. Min tjockis fick en sele på sig och det sa bara *duns* så låg han där, snudd på likstel med alla ben rakt ut... :D Jag lyfte upp honom - *duns*. Jag lyfte upp - *duns*. Då gav jag upp. :grin:

Ja, det är ett fenomen som jag inte tror nån listat ut orsaken till. Eller ja, orsaken är ju sele, men varför bli så stel? Jag satte på Yoga selet när hon låg ner, tänkte att då kunde hon ju inte ramla omkull. Men jag mitt nöt tänkte inte på att det fanns 2 sidor till på katten att unyttja om man ska ligga ner :grin: Så jo, man kan ramla omkull även om man ligger ner :D

Börja med att katten får ha selen på sig hela tiden i två dagar. Han lär vara besvärad i början men mot slutet av dag 2 brukar de vant sig. Sedan på med kopplet och träna lite inomhus så han är van vid att du drar lite i det osv.

Efter att katten är tillvand till koppel och sele är det litet lättare att börja fundera på utepromenader.

//Waern

Jag har försökt träna mina två med sele. De ser ut ungefär som MissFidelis och när de väl rör sig så ålar de längs golvet. En gång gick det riktigt illa och den ene katten gjorde sig rent blodig.
Nästa problem som dök upp var att den ene katten fick fullständigt panik när jag satte på kopplen och katten kände att han satt fast. Det såg nästan ut som om jag jonglerade med katten fast jag gjorde vad jag kunde för att få stopp på honom. Efter det har jag inte försökt igen.

Det går säkert att träna katter men man måste gå försiktigt fram och ha mycket tålamod.

Teddy följde gärna med oss på promenader trots att han var utekatt, och det var utan koppel. Men jag antar att det inte är så många katter som gör så ;) Våra grannar tar ut sin katt på långa promenader och det är precis som en hund, sitter inte bara och tittar och luktar utan följer de som en hund. Dock är den nog van vid det redan som bebis och det är inte utekatt.

Hjälpte nog dej inte så mkt, men jag tror nog inte att det är omöjligt iaf :D

Hm. Jag undrar om det inte har med försvar att göra. Tänk dig att du är en katt som blir tagen av, säg, en havsörn. När fågeln greppar katten gör den det gärna över ryggen. Rör katten då på sig får den värre skador än om den är helt still. Sen när trycket släpper (läs, örnen byter grepp när den ska börja käka) så har katten möjlighet att fly.

Det är min teori såhär på hobbynivå. ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 075
Senast: canine
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 898
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 319
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar