koppelträning?

U

Uddatyp

våran lilla hund drar nåt galet mycket i koppel, har testat att stanna så fort hunden drar och vänta tills hunden tar kontakt och då går vi igen, sen har vi testat att bara gå åt andra hållet om hunden drar men då springer bara vovve snabbt förbi och drar åt de hållet igen och de slutar med att man nästan longerar hunden o den drar åt alla möjliga håll istället.

att gå fint i kopplet brevid än med ögonkontakt funkar bra, men de här vanliga promenaderna är hur jobbiga som helst, hur lär man hunden att inte dra? har hållt på med detta många många veckor nu och de har inte gett något vidare resultat.

ska kontakta en tränare som kanske kan hjälpa om vi inte kan de själva..men de är dyrt så tänkte att någon här kanske har nåt tips man kunde testa innan..

Sv: koppelträning?

Har du provat med klicker?

Annars skulle jag rekomendera det starkt!

Du börjar ju med att klicka in hunden, om inte detta är gjort.
Sen när ni är ute och går så tränar du VARJE gång.. i början är det jätte viktigt att du inte tar en "sväng" utan att träna "inte dra i kopplet". För då blir det nåt som hunden inte kopplar, i bland får man, och i bland inte.

Du börjar med att gå till dörren.Hunden får inte komma ut förns den sitter och tittar på dig. När du kommit utanför dörren så stannar du och väntar tills hunden kommer in till din sida och tittar på dig, då klickar du så klart på en gång och ger godis.. du går en meter, samma sak, två meter... osv. Efter fem meter går ni in igen, med samma procedur.

Upprepa detta ett par gånger, och gå sen några meter till.

Hunden ska vara väl rastad innan, då du börjar med detta, så deninte är nödig, och den drar av den anledningen!

Låt den inte heller hälsa på människor, eller andra hundar. För att avdramatisera promenaden lite. Då blir det lättare för hunden att konsentrera sig på att följa dig, ist för att leta efter potenciella lek kamrater.

Lycka till, och hoppas det lösaer sig för dig och hunden! :)

Sv: koppelträning?

jag hade problem med dragande valp, tills vi va och tränade hundmöten med grana ( :love: ) och sen dess har hon inte dragit överhuvudtaget (fick hjälp av en grymt duktig hundmänniska + grana som visade hur man skulle får hunden uppmärksam på MIG, inte dra o kolla allt annat.). Dock är de svårt att förklara och mycket lättare att visa :( Kan bli missförstånd när man skriver, men sällan när man gör de.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka