Koppel och halsband - när man tröttnat på skitkvalité.

J
Är det halsband i läder eller nylon du är ute efter?

Mitt ena jokke-koppel gick tyvärr sönder i haken. Själva lädret var fint och så, men haken var klen. Jag upplever att BGB-hake är betydligt hållbarare än pistolhake oavsett märke, men ska det vara pistolhake så ska det vara mässing. Om man har en stor och stark hund alltså, det är ett icke problem för mig just nu ;).

Jag ska köpa halsband från Mach i sommar (de läderfodrade) och hoppas att de ska hålla länge. Det borde de till det priset! Har sett deras tjänstetecken och de verkar vara av bra kvalitet i alla fall. Annars har jag hört talas om att Kenjan gör bra grejer. Jag har just nu halsband från Björkis. Det är inget speciellt med dem alls, ganska tråkiga och så. Men de har hållit sig i hyfsat skick trots att de var riktigt billiga. Betalade 100 kr/st i en affär som inte är jättebillig. Har svårt att se att de skulle kunna gå att dra sönder.

Jag har det halsbandet från Mach, det år ett år nu och precis lika fint! Används i princip varje dag, i ur och skur.

Säger som flera andra Jokkes har fina grejer, bra kvalité på de grejer jag haft. I övrigt håller jag med om att bgb hakarna oftast håller bättre än pistol.

Hurttas rundsydda var ökänt för sin dåliga hållbarhet.
<snip>

Va'?? Jag har haft tva hurta rundsydda koppel, de tunnaste ... till min rottis i 4 ar nu det syns inte ens att de ar anvanda. Jatte snygga, skona att halla i och ligger precis ratt i min hand. Nu drar eller rycker inte Miss Mandy normalt, men visst har det blivit en del ryck genom aren.

Att göra själv är nog det bästa men prata annars med tajani (tajanis läder) han fixar det mesta till bra priser, tala bara om exakt vad du vill ha hur du vill ha det. Är det nått som inte är ok så fixar han det utan knussel.

Tajanis lader ar fantastiska. Han gor jatte bra och snygga saker ... och har tanket att allt ska halla till IPO sa det ar stadigt.

<snip>
Annars är ju ett tips att få grejerna gjorda hos sadelmakare, den på Jägersro brukar göra hundtillbehör.

Sadelmakare brukar kunna gora fantastiskt bra hund grejor ocksa ... sarskilt om man tanker att det ska halla for "skarpt lage"

Hurtta finns absolut att få även om de inte har någon ny collection.
<snip>

Var? Jag skulle garna kopa ett till tunt rundsytt koppel till Miss Mandy.

Har ett Kenjan-koppel som jag haft i många år, fortfarande lika fint och då har det ändå använts dagligen och ibland även använts som kampleksak.

Jag har ett läderhalsband från Hööks som faktiskt är av toppenkvalité. Mjukt trots ständiga bad i sjöar och hav. 159 kr. Dock inget halvstryp, men kan tänka mig att dom kan ha vettiga sådana också.

Sa ju det ;)

Men jag kan erkänna att på ett av mina halsband släppte ett par sömmar efter typ 5 år. Men en skomakare lagade det för 50 spänn:)

Jokke har några superfina halvstryp i älgskinn som jag jagat efter i rätt storlek och färg ett tag. Mjuka och fantastisk kvalitet!

Jag har ett halvstryp från hurtta i läder, det är också superfint! Men tyvärr verkar min hund inte vilja bredda sin hals så pass att det sitter optimalt :(

Gå till en sadelmakare och få ett specialsytt enligt dina önskemål? :) Lär kosta en del men då får du å andra sidan halsband och koppel som håller många år framöver.

Om du har vägarna förbi Lund (Klostergården ffa) så kan du få känna på mitt beställda med om du skulle vara intresserad.
Härligt att du hittade något bra förresten!

Pics or it didn't happen? :D

(det svåra med ett bra sortiment är väl att jag måste välja färger, annars har det mest varit att ta det som verkar halvvettigt, oavsett färg)

Jag saknar mitt rundsydda, glömdes bort någonstans o försvann, fram tills dess hade det klarat 1 1/2 BCs liv. En via SVaK är sadelmakare, tillika vallhundsförare utanför Rättvik gör fantastiska flätade koppel på beställning, de görs av skinnet från gårdens nöt, allt i ett stycke, jag har haft mitt i minst 15 år o upplever det som oförstörbart.

Pics or it didn't happen? :D

(det svåra med ett bra sortiment är väl att jag måste välja färger, annars har det mest varit att ta det som verkar halvvettigt, oavsett färg)
Precis :D

Jag tror det blir bra oavsett färg. Brukar ha svart till svart hund och brunt till brun hund. Men tvärtom funkar ju minst lika bra!

Det blev mörkbrunt med mässing till den ljusa hunden, och mörkbrunt med silver till den mörka. Vågade mig faktiskt på nitat, det här är ju en helt annan kvalité. Och smäller den finns det bra möjligheter att sy istället.

Nu ska jag bara samla ihop allt till en bild.

Det blev f ö Kenjan.

Lite snabbt och lätt tänkte jag shoppa ny uppsättning ledband. Och det enda som finns inne på de relativt välsorterade butiker jag dyker in på är Dogmans tråkiga sortiment av skitgrejor.

Var tusan hittar jag hållbara grejor i kvalité? Ute efter snyggt halvstryp och långt läderkoppel. Allt jag hittar har klena nitar, tunna kedjor och pappesaktigt läder. Jag är trött på nylon :(

Vallentuna sadelmakeri har kanonfina grejer! Riktigt riktigt bra kvalitet, och allt matchande såklart ;).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka