Koppel och halsband - när man tröttnat på skitkvalité.

Lovisaleonora

Trådstartare
Lite snabbt och lätt tänkte jag shoppa ny uppsättning ledband. Och det enda som finns inne på de relativt välsorterade butiker jag dyker in på är Dogmans tråkiga sortiment av skitgrejor.

Var tusan hittar jag hållbara grejor i kvalité? Ute efter snyggt halvstryp och långt läderkoppel. Allt jag hittar har klena nitar, tunna kedjor och pappesaktigt läder. Jag är trött på nylon :(

Lite snabbt och lätt tänkte jag shoppa ny uppsättning ledband. Och det enda som finns inne på de relativt välsorterade butiker jag dyker in på är Dogmans tråkiga sortiment av skitgrejor.

Var tusan hittar jag hållbara grejor i kvalité? Ute efter snyggt halvstryp och långt läderkoppel. Allt jag hittar har klena nitar, tunna kedjor och pappesaktigt läder. Jag är trött på nylon :(

Jag gillar Eckers (när jag vill ha lite lyxigare känsla) och även Hurttas rundsydda läder (men jag tror att det sortimentet utgått?). På utställningar och mässor finns det ofta bra salustånd :).

Våra bästa läderkoppel har jag köpt på marknad.
Jag skulle tro att Häromi har liknande eller samma.

Billys finkoppel har jag köpt på Hööks, med vitt rundsytt halvstryphalsband i kalvskinn (finns i flera färger). Underbart! Bra pris och överraskande bra kvalitet. Tips tips! :)

Att göra själv är nog det bästa men prata annars med tajani (tajanis läder) han fixar det mesta till bra priser, tala bara om exakt vad du vill ha hur du vill ha det. Är det nått som inte är ok så fixar han det utan knussel.

Halsband har jag beställt på nätet, det jag har nu är handsytt i super kvalitet från Dafne Design.
Koppel vet jag inte vad det är för märke, men det känns hållbart och är mjukt i handen, köpt i vanlig hundaffär.

Jag har både 2 läderkoppel och 2 läderhalsband från Jokke, superkvalitet! Kopplen är minst 10 år nu, använda hur mycket som helst, men har på sin höjd lite patina.

Annars är ju ett tips att få grejerna gjorda hos sadelmakare, den på Jägersro brukar göra hundtillbehör.

Och, ett jättefint koppel jag har verkar vara från nåt märke som heter Kenjan. Det har jag fått, men det är verkligen ett rejält koppel.

Tycker Hunter har trevliga halsband, i alla fall för de mindre hundarna, har inte så bra koll på sortimentet för större. :)

Egentligen är problemet inte så mycket koppel, utan halsband. Problemet med koppel blir att jag är så himla fåfäng att jag vill ha dem matchande. Inte silverhake på kopplet och mässingskedja på halsbandet alltså (främst intresserad av halvstryp).

Ska kolla lite på de märken ni tipsat om, ville helst köpa butik för att klämma, men det verkar stört omöjligt. Eftersom vi har lite större hundar vill jag inte ha Hööks-kvalité (deras halvstryp släppte i niten i skarpt läge - inte roligt) utan sytt och rejält.

Egentligen är problemet inte så mycket koppel, utan halsband. Problemet med koppel blir att jag är så himla fåfäng att jag vill ha dem matchande. Inte silverhake på kopplet och mässingskedja på halsbandet alltså (främst intresserad av halvstryp).

Ska kolla lite på de märken ni tipsat om, ville helst köpa butik för att klämma, men det verkar stört omöjligt. Eftersom vi har lite större hundar vill jag inte ha Hööks-kvalité (deras halvstryp släppte i niten i skarpt läge - inte roligt) utan sytt och rejält.
Jag tror att om man vill ha rejäla halsband i bra kvalitet så är det lättast att beställa från de som syr upp. Känns som det blir bättre då. Mitt har hållt i skarpt läge (nitat 2ggr på var sida), och det tvivlar jag på att mina andra hade gjort. Dessutom är det 5cm brett på bredaste stället, vilket känns bättre för nacken.

Är det halsband i läder eller nylon du är ute efter?

Mitt ena jokke-koppel gick tyvärr sönder i haken. Själva lädret var fint och så, men haken var klen. Jag upplever att BGB-hake är betydligt hållbarare än pistolhake oavsett märke, men ska det vara pistolhake så ska det vara mässing. Om man har en stor och stark hund alltså, det är ett icke problem för mig just nu ;).

Jag ska köpa halsband från Mach i sommar (de läderfodrade) och hoppas att de ska hålla länge. Det borde de till det priset! Har sett deras tjänstetecken och de verkar vara av bra kvalitet i alla fall. Annars har jag hört talas om att Kenjan gör bra grejer. Jag har just nu halsband från Björkis. Det är inget speciellt med dem alls, ganska tråkiga och så. Men de har hållit sig i hyfsat skick trots att de var riktigt billiga. Betalade 100 kr/st i en affär som inte är jättebillig. Har svårt att se att de skulle kunna gå att dra sönder.

Nu kom jag ändå hem från butiken med två set (totalt lite över 1400 kr) som faktiskt är fel i storleken (halsbanden). Men jag får helt enkelt fortsätta jakten, tyvärr är det ju så HIMLA tråkigt att beställa över nätet när man är osäker på kvalité och faktiskt behöver grejorna.

Slutar väl med tråkig nylon i slutänden ändå.

Hurttas lädersortiment var jättebra men tillverkas inte längre. Kan dock finnas rester kvar här och var i butik!
Jokke gör bra grejer, och Eckers har massor med superfint! Ila har ett rosa läderhalvstryp med strass som är helt :love:

Vi har Kenjan läderkoppel (med mässinghake), ett rejält, brett och mjukt koppel. Det är underbart, och känns väldigt gediget och som att det kommer hålla i evigheter.

Du bor väl inte så värst långt från Lund (eller är jag ute och cyklar nu?)? Kolla på Satchmos i så fall, de har bra utbud på koppel och halsband.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka