Koppartillskott

Shaggy

Trådstartare
Är det någon som vet om det går att hitta koppartillskott utan tillsats av järn eller mangan? Vi har stort överskott av de senare i vattnet och jag misstänker att överskottet är orsaken till problemet.
 
Beställ rent koppar från Polen eller England. Är nog enklast och billigast. :)
Annars har du ju tex Hippo Hov som innehåller Koppar och Zink.
 
Hippolyt säljer vad jag vet enskilda mineraler också. Säkert bra mycket dyrare än att beställa från utlandet dock.
 
Nyfiken, vad är problemet? :-)
Hon får vita fläckar kring ögonen och munnen. Nu efter 6 veckor med kommunalt kranvatten börjar de försvinna. Jag har inte tillsatt någon extra koppar men i längden är det inte hållbart att köra allt vatten till stallet så jag måste hitta en annan lösning.
 
Är det någon som vet om det går att hitta koppartillskott utan tillsats av järn eller mangan? Vi har stort överskott av de senare i vattnet och jag misstänker att överskottet är orsaken till problemet.
Om du kan hitta kopparsulfat av livsmedelskvalitet så är det ok att ge.
 
Har funderat på att köpa av analyskvalitet via jobbet men inte haft några beställningar av labmaterial den sista tiden.
 
Detgår inte att sätta filter/rening till vattnet för att få en mer långsiktiglösning?
Jag har noll koll på vad som kan tas bort på det sättet men om en individ får problem och brist så bör risken finnas att även andra har/får det.

Annars kan det kanske vara ett alternativ att byta ut vattenledningarna till koppar rör om det nu inte redan är det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
867
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 538
Senast: super
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp