Koppartillskott

Shaggy

Trådstartare
Är det någon som vet om det går att hitta koppartillskott utan tillsats av järn eller mangan? Vi har stort överskott av de senare i vattnet och jag misstänker att överskottet är orsaken till problemet.

Beställ rent koppar från Polen eller England. Är nog enklast och billigast. :)
Annars har du ju tex Hippo Hov som innehåller Koppar och Zink.

Hippolyt säljer vad jag vet enskilda mineraler också. Säkert bra mycket dyrare än att beställa från utlandet dock.

Nyfiken, vad är problemet? :-)
Hon får vita fläckar kring ögonen och munnen. Nu efter 6 veckor med kommunalt kranvatten börjar de försvinna. Jag har inte tillsatt någon extra koppar men i längden är det inte hållbart att köra allt vatten till stallet så jag måste hitta en annan lösning.

Är det någon som vet om det går att hitta koppartillskott utan tillsats av järn eller mangan? Vi har stort överskott av de senare i vattnet och jag misstänker att överskottet är orsaken till problemet.
Om du kan hitta kopparsulfat av livsmedelskvalitet så är det ok att ge.

Har funderat på att köpa av analyskvalitet via jobbet men inte haft några beställningar av labmaterial den sista tiden.

Detgår inte att sätta filter/rening till vattnet för att få en mer långsiktiglösning?
Jag har noll koll på vad som kan tas bort på det sättet men om en individ får problem och brist så bör risken finnas att även andra har/får det.

Annars kan det kanske vara ett alternativ att byta ut vattenledningarna till koppar rör om det nu inte redan är det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
585
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
609
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama