Kopparsulfat

Lager

Trådstartare
Hur många är det som använder kopparsulfat denna regniga och blöta vinter?

Vi har värdelösa hagar nu - enbart gegga, överallt. Som bäst sjunker de ner någon centimeter, som värst är det fasiken små sjöar. Har stor hage, anpassad efter antalet hästar, men står man på lergjord så är det fördömt. :devil:

Kladdade på hovtjära i början, men det gjorde ingen större skillnad. Har därför använt kopparsulfat på hovis inrådan för att undvika svamp/röta, och hovarna är nu fräscha med behandling. Men jag är intresserad av hur ni andra gör?

Torrgjord mark? Hovbehandling? Korta hagtider? Stenhage? Annat?

Sv: Kopparsulfat

Kanske lite irrelevant men kopparsulfat är väl miljöfarligt? :confused:

Just därför det fungerar så bra, dödar jordbakterier på ett utmärkt sätt men inte så bra för miljön just därför. Jag har använt kopparsulfat och virkonlösning i hovarna på min häst sporadiskt under hösten i förebyggande syfte då hon har fått snösulor eftersom jag trodde det skulle bli vinter men vädret har mest orsakat en mkt lerig hage och jag vill inte gärna att hon får bärrandsröta eller nåt annat mysigt.

Jag använder kopparsulfat. Det är outstanding för att ordna upp röta och begynnande hålväggar, så sålänge som det inte finns ett mer miljövänligare alternativ som uträttar samma jobb så fortsätter jag att vara miljöbov.
Så hemsk är jag faktiskt :o

delvis knapp
Jag som inte använt kopparsulfat på 20 år, hur blandar ni?
Min hage har aldrig varit lerig föränn i år:crazy:

två utav mina hästar har rötan och nu använder jag kopparsulfat och det är det enda som hjälper på dom.

har annars försökt med det mesta innan utan någon resultat...

Jag blandar i ett dl-mått, knappt 1/2 dl vatten och fyller på med pulver tills det blir en gröt. Baddar strålen med gröten, noga att den kommer in i alla skrymseln. Sedan ställs hästen in i box ett par timmar för att smörjan ska verka. Gärna över natten.

Kanske lite irrelevant men kopparsulfat är väl miljöfarligt? :confused:

Ja - det är giftigt, precis som Angel redan skrivit.

Finns det miljövänliga alternativ så är jag helt öppen för förslag. Kan dock inte ha hästen på stall tills hagen torkar, och har inte tillgång till torra hagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka