Kopparjärn

C

CeciliaHeikne

ni som ger era hästar kopparjärn i maten, av vilken anledning ger ni det?

Jag kom nyss på mig själv med att ha fodrat alla mina hästar med kopparjärn tillskott utan att veta varför.. :crazy: :confused:

jag har fått för mig att dom behöver det. hahaha :rofl: :rofl:

Sv: Kopparjärn

Kopparjärn trodde jag var en del av sadeln, men verkar också finnas som kosttillskott!?

Järnbrist är extremt sällsynt hos hästar som inte haft en stor blödning eller varit svårt sjuk. Järn finns i rikliga mängder i gräs och särskilt tillskott förefaller onödigt. I vissa fall kan det vara direkt olämpligt. Stora tillskott av järn kan ge koppar och zinkbrist. Tvåvärt järn (Fe++) kan ge förgiftningssymptom i rätt liten dos.

Koppar finns också i gräs men inte lika rikligt som järn och inte i alla jordar och brist kan förekomma. Att få i sig tillräcklig mängd koppar är viktigt särskilt för föl och unghästar. I de flesta mineralblandningar finns en avvägd blandning av mikromineraler.

Att ge en enstaka mineral i extra tillskott bör man bara göra om man har anledning att tro att det finns en brist i foderstaten. De olika mikromineralerna påverkar varandras upptag och omsättning. HH

Sv: Kopparjärn

Jo jag ser nu att det stora foderföretaget säljer Kopparjärn för Häst men det finns ingen innehållsdeklaration på nätet. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar