Köpekontrakt med bibehållen avelsrätt

squarepants

Trådstartare
SKKs kontrakt.

Säljaren har rätt att ta tre kullar på hanhunden, men finns det någon som säger att säljaren har "förparningsrätt" ( :angel: ) och att köparen inte får para hanhunden innan säljaren utnyttjat sina tre kullar? Jag hittar inget i kontraktet och inga särskilda undantag är skrivna.

Och nu kom jag på en grej till jag glömde kolla innan jag la undan papprena, är det sju år som gäller på sådant kontrakt, alltså att när hanhunden fyllt sju år och säljaren inte utnyttjat kullarna så fryser chansen inne så att säga?

Sv: Köpekontrakt med bibehållen avelsrätt

Parningsrätten är exklusiv, alltså får ingen annan, inte heller köparen, para hunden innan säljaren utnyttjat sin rätt att använda hunden i avel.

Det är fem år som gäller. :)

Tack! Det var precis det jag ville höra :)

Bra att man köpt en hund och inte vet vad som gäller :angel:

Jag hade noll koll tills jag satt där hos uppfödaren och skulle skriva på papperen... :angel:

Nej, jag har köpt en hane som är såld med bibehållen avelsrätt. Har dubbelkollat köpeavtalet nu, det är tre kullar innan fem år för hanhund som gäller och de står att avtalet innebär att köparen inte får använda hunden i avel innan säljaren utnyttjat sin avelsrätt.

Det kanske har ändrats sedan jag sist kollade gör om jag inte minns fel så var det så då att det varken fanns åldersgräns eller begränsning av antal kullar när det gällde avtalsrätt på hanhund. Men det var ett tag sedan.

Aha, nya regler alltså. Mycket bättre för hanhunds ägarna.

Ja det är ju ett helt nytt kontrakt. Förr var det "halvfodervärd", nu är det köp med bibehållen avelsrätt. Bättre för alla parter :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska köpa en hanvalp från en skk ansluten uppfödare. Jag har bra kontakt med denne och eftersom jag väldigt gärna vill ställa ut och...
Svar
2
· Visningar
1 186
Senast: MalinM
·
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 299
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka