Köpeavtal? Hur formulerar man det?

L

linabergmer

Hejsan!
Jag håller på att skriva av ett gamalt köpeavtal, men vill ha med att om hästen säljs ska man kontakta mej innan, hur formulerar men det på ett bra sätt?
Är det något annat man bör tänka på att ha med?
Tack för all hjlp jag kan få:)

Varför inte köpa ett eller ska jag säga ett par, för de säljs i par på välsorterade ridsportbutiker. Täcker faktiskt det mesta, och utrymme för tillägg finns det också.

Fast det kan bli knepigt att få in den klausulen, då den inte har någon juridisk förankring. Har du sålt din häst, är det egentligen upp till nya ägaren om de vill kontakta dig vid en ev försäljning.

Ja men alltså så har jag ett gamalt köpekontrakt som jag har skrivit av, vill nu lägga till det, hur utformar man sej?

Om det handlar om just detta, så kan du skriva precis hur du vill. För som sagt har en senare försäljning ingen jusidisk förankring, när hästen inte längre är din.

Du måste skriva in ett vitesbelopp, annars kan du visserligen få "rätt" men ingen ersättning i alla fall. Skriv tex att om hästen säljs vidare inom x antal år utan att du kontaktas ska ett vite om y kronor utgå. Lämpligen bör du väl även skriva in hur du ska kontaktas och hur köparen ska göra om de inte får tag på dig.

Om det inte räcker med att du informeras, utan även vill ha förköpsrätt får du skriva in det också.

Om du vill fa forkopsratten till hasten kallas det for hembudsskyldighet.

Tex om jag koper din hast:

"Ramonarunds har hembudsskyldighet till linabergmer."

Men da maste du aven satta ett pris pa hasten.
Tex: "Vid hembusskyldighet galler marknadspris." Eller "Vid hembudsskyldighet galler priset 50.000:- (femtiotusen kronor)."

Lycka till!!

Det är i och för sig sant men du måste inte använda fancy ord för att det ska fungera. Jag har i och för sig aldrig sett ordet användas för andra saker än aktier och bostadsrättslägenheter men det är klart att man kan tänka sig att använda det även för annan lös egendom.

Det viktiga är att, som någon annan påpekade, göra klart vad som händer om säljaren inte får möjlighet att köpa tillbaka hästen (annars måste man visa på en skada enligt allmäna skadeståndsrättsliga principer och det kan bli svårt) och vilka övriga villkor som gäller för återköpet.

Det handlar val mest om att fa forsta tjing och aven vetskap om att de ska salja hasten vidare. Oftast vill man inte ha tillbaka hasten, da man en gang salt den av nagon anledning, men det ar framst vetskap som man letar efter.
Eller kontroll over vad som hander med hasten!

Om man som fd saljare vill kopa tillbaka hasten far man gora det innan nagon annan ens har chans. Men om man inte vill ha hasten tillbaka sa far den nuvarande agaren salja hasten till vem som helst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 886
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 275
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.