Köpa vuxen hund

superstar

Trådstartare
Vi står eventuellt inför att köpa en vuxen hund (3 år). Jag är inne på kennelklubbens hemsida för att försöka få klarhet i hur man bör gå till väga, men blir inte riktigt klok. Det står dels att

"våra avtal är endast avsedda att användas av uppfödare, är du inte uppfödare så ska du inte använda dessa köpeavtal"

Men också att "när en hund som är registrerad hos SKK ska överlåtas, oavsett om köpeskilling erhålls eller ej, ska SKKs köpeavtal användas"

Men om en hund, registrerad i SKK säljs, fast inte av en uppfödare, hur går man då tillväga? Vilket avtal ska användas? Någon som vet? Situationen är knappast helt ovanlig...

Avtalen är för uppfödare. Dessa är framtagna för att vi är skyldiga att förhålla oss till SKKs regelverk.
Det var luddigt uttryckt i texten men det syftar på att även om uppfödaren vill skänka bort hunden så krävs kontrakt.

Ja, precis så enkelt verkar det vara :up: :idea: Jag hängde upp mig på det där med att skk-hundar inre får säljas utan avtal, kennelklubben har så mycket konstiga regler så jag tänkte att det säker skulle vara krångligt, jag har bara köpt och sålt valpar förut. Men ringde kennelklubben och fick det enkla svaret att det räcker med kvitto och fylla i ägarbytesblankett :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 840
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag ska omplacera en vuxen hund, vill lämna hunden på prov först och imorgon kommer en potentiell köpare för att hämta hunden. Det är en...
Svar
3
· Visningar
2 753
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Katt Jag och min familj har beslutat oss för att köpa en Ragdoll. Vi har fallit pladask för rasen! :love: Men vi har en del frågor som vi...
Svar
4
· Visningar
1 080
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hejsan! Hoppas nån kan svara lite på mina frågor! Jag har en hund på prov nu (reggad i SKK) och har bestämt mig för att köpa honom...
Svar
6
· Visningar
1 760
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka