köpa ved?

vinkelina

Trådstartare
Kommer att flytta till en liten stuga med vedspis i köket. För att få ner värmekostnaderna planerar jag att elda flitigt i den i vinter (huset värms annars med direkt el)

Men, hur mycket ved behöver jag köpa för att klara mig genom vintern? Vet att det är massor som påverkar mängden, men nått hum om hur mycket jag skall beställa hem måste det väl gå att få? Kan noll om sådant.

Sv: köpa ved?

Vore jag du skulle jag fylla förrådet.

Oftast köper man färsk ved och låter den torka. Att ha ett förråd med redan torr ved är guld värt.

Mitt lilla hus värms med vattenburen vedeldning. Jag köpte 20 kubik förra sommaren i tron att det skulle räcka. Sedan blev det en blöt sommar. veden torkade inte riktigt. Detta följdes av en riktigt kall och låååång vinter. Jag blev tvungen att panikköpa ved nu på våren. Betydligt !! dyrare eftersom "alla" jagade ved.

I år har jag köpt 30 kubik, just för att ha marginaler.

Jag skulle tro att du kan göra av med uppåt 10 kubik om du eldar flitigt?

Jag köpte 8 kubik björkved förra hösten och har kvar trots flitigt eldande i mitt tycke, men får du ett bra pris så köp på dig, det går ju att spara även till nästa vinter. :)

För myseldning (alltså inte för värme utan bara för att det är så mysigt och trevligt) gör jag glatt av med 1-2 kubik per vinter. Så kring en 10 kubik skulle jag tro är helt rimligt att göra av med i kökspannan om man är en flitig eldare.

Vi har beställt 15 kubik, då har vi ett hus på två plan, 104kvm tre kakelugnar och en köksspis. För oss kommer det nog att räcka, fast då får vi värma upp med lite direkt-el under dom kallaste perioderna också.

Det viktiga är:

* Vad du ska värma. Storlek, isolering, fönster..
* Vad du ska elda i. Stor skillnad på öppenspis, kakelugn, kamin eller köksspis.
* Hur varmt du vill ha det och hur mycket du måste elda för att komma upp i lagom temperatur.
* Hur kallt det är ute.

Vi hade en bit under 30 minus i flera veckor i vintras, bodde då i ett näst intill oisolerat hus med öppenspis. Blev ohållbart att vakna i minusgrader tillslut så det var bara att ta sig i kragen och köpa nytt hus :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 715
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Allt är dyrt. Mat, bensin och el. Jag trodde att jag åtminstone skulle få slippa frysa eftersom jag har så gott om ved. Men nu får jag...
Svar
18
· Visningar
1 981
Senast: Angel
·
Hemmet Vi eldar med ved för värme. Har en vedspis i köket som värmer upp vattnet i ackumulatortanken. Vi eldar i stort från det vi vaknar till...
Svar
18
· Visningar
1 759
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix