Köpa valp och jobba i stall

oliviawennersten

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, jag jobbar i ett tävlingstall och rider och sköter hästar hela dagarna. Jag tävlar ganska mycket själv så de dagar jag är ledig är jag iväg och tävlar. Nu börjar jag bli sugen på en liten valp men hur gör man? Min mamma säger att det kommer vara en omöjlighet att ha en hund med de jobbet jag har, men det funkar ju för så många andra? Hur börjar man med en åtta veckors valp i stall? De finns andra både hundar, katter och höns på gården.

Jag är bara 19 år och ett annat argument min mamma har är att jag inte vet vad jag kommer göra de 14 nästkommande åren, men vet man någonsin det? Är det osmart och köpa hund vid min ålder och min livssituation för även om jag stannar här minst ett år till så har jag ingen aning om resten, men hästar lär de bli...

Det borde väl funka att ha med hunden i stall om det är ok för arbetsgivaren.
Det blir ju dock väldigt mycket passande i början. Valpar ska tugga på allt, hållas ur vägen för hästar, lära sig uppföra sig osv och går inte så enkelt att stänga undan första veckorna i alla fall (inte stora delar av arbetsdagen). Men klart det går att vänja dem, frågan är om man har tid med det under en arbetsdag eller om du har stall även under tex. semestern och kan ta det då?

Man vet aldrig allt vad som kan vänta i 14 år framöver. Det man får fundera på är om man kan tänka sig att ta hänsyn till hunden i livsvalen, för det är ju det man måste/bör göra i så fall.
Det går att både plugga och jobba med hund (beroende på jobb så dagmatte eller liknande). Det är dock svårare att backpacka eller flytta utomlands "hur som helst" så det beror ju på vad du har för drömmar?
När jag var 19 tog jag studenten, flyttade hemifrån och började plugga. Sa att jag skulle ge det ett år för att se om det gick att kombinera med hund. Hade jag haft hund hade det gått, för då hade jag prioriterat annorlunda, men jag gjorde valet att prioritera fester och att sitta i skolan och plugga halva nätterna. Tre år senare (hade då två års plugg kvar) hade jag lugnat ner mig på den fronten och skaffade hund utan problem.

Utöver det är det väl tid, pengar, vad du i så fall vill göra med hunden samt om din familj är ok med det (bor du hemma eller själv?) som du måste fundera på också.

Jag ska vara tråktant och tycka det låter som att du kanske inte har tiden. En liten valp ska inte vara själv första tiden (min mening) och sen ska den lära sig det genom att börja korta stunder.
Vill du fortsätta med hästarna i den omfattning du gör så skulle jag vänta med hund.

Alltså.. Det var och är inga problem att introducera min egen hund för stall och hästmiljön som valp, men.. Det är jobbigt.. Han är jätteduktig med hästarna men det är ändå lite omständigt att hela tiden ha 2 bollar i luften. Särskilt när han var valp och inte "kunde något". Nu under senare år är det inga problem men jag tycker fortfarande att det blir stressigt och omständigt att ha med honom och hela tiden behöva ha koll på både honom och häst.

Hur mycket tid och energi har du att lägga på en hund? Vad ska du ha hunden till? Alla hundar, även sällskapshundar förtjänar egen tid där de är centrum för uppmärksamheten. För en liten valp är detta större delen av den vakna tiden, för en vuxen hund mindre. Men ska den enda funktionen vara att hunden ska vara ett bihang så tror jag att ni båda kommer att bli olyckliga.

Jag skaffade min första hund när jag var 19 år och det var ju dumt med facit i hand. Jag hade knappt råd, typen av hund jag skaffade krävde i princip bil och körkort (arbetande hundtyp) och individen krävde att jag hade en massa förkunskaper. Men jag hade inga andra intressen förutom hunden (som blev hundarna inom några månader) så det gick ju. Det hade aldrig funkat för mig att ha häst också, hon såldes i samband med att jag skaffade första hunden.

Jag har just nu en valp som är 15 veckor gammal. Började precis nytt jobb vilket är i häststall. Innan det jobbade jag i ladugård. När jag jobbade i ladugård låg hon mest och sov i bilen med min andra hund. Var ibland med innan/efter mjölket. Men då jobbade jag bara 4 timmar/dag och jag såg till att hon var välaktiverad och trött när jag började jobba. Min andra hund är även väldigt lugn att lämna så han har ju varit en väldigt bra förebild.

I stallet jag precis börjat i får hundarna vara med sålänge de inte jagar katterna och inte heller under in/utsläpp av hästar så de inte är i vägen. Eller ja, valpen får det iaf inte då hon är konstant i vägen :angel:

Jag kommer förvisso rida 2-3 hästar om dagen + min egna häst. Men jag räknar med att hundarna kommer vara trötta och nöjda och sova gott då. Hästarna (förutom min som rids längre) rids dessutom bara runt 30 min så det blir inte så mycket ensamtid ändå.

MEN nu har jag även en till hund, och jag har turen att hon tycker att det är lika okej med hund- som människosällskap. Hon hade lika väl kunnat vara en hund som inte alls bryr sig om att hon har sällskap av en annan hund och bli stressad av situationen. Då hade man ju fått lösa det med hundvakt eller något annat. Jag ordnade med hundvakt innan jag skaffade henne. Nu löste det sig bra utan det, och jag kunde även haft med henne på heltid i ladugården men då hade hon fått sitta i bur under mjölket för att hon inte skulle bli trampad/sparkad. Men det kan vara bra att ha allt förberett för värsta scenariot.

Sen anpassar jag även mina aktiviteter efter jobbet efter hundarna. Lämnar de inte hemma för att åka till vänner osv utan tar antingen med mig dom eller gör aktiviteter med dom. Tex brukshundklubben. Tänk även på vilken ras/egenskaper du vill ha och vad du kan erbjuda hunden förutom stalllivet. För det är ju även svårt att säga om du kommer jobba med häst i 5-10 år till. om du har ett vanligt 8-17 jobb, hur mycket kommer du orka med hunden då?

Så allt beror ju egentligen på. Gillar du tanken på att anpassa livet efter en hund?

Måste du ha en hund redan från valpstadiet? Du kan inte tänka dig att skaffa en unghund/vuxen hund ist? Finns många fördelar som förenklar hundägandet om du tar dig lite tid och hittar en trygg och mer färdig individ med tanke på din jobbsituation.

Tack för alla svar 1.5 år senare :d Tänkte bara berätta hur det gick: jag köpte en liten valp, en blandis mest chihuahua. I tävlingsstallet jag jobbade i gick det hur bra som helst, jag var helt ledig två dagar efter jag hade hämtat honom och sen var han som inlärd. Vi hade andra hundar och valpar så dom gick som en liten flock runt på gården. Det var lätt att lämna honom där hos mina kollegor när jag var på tävling eller iväg med hästar.

Några månader senare flyttade jag hem till Stockholm till mina föräldrar (bor fortfarande här) och jag tycker det har varit svårare här hemma. Svårt att få det att funka i stallet vi står i nu där han inte kan vara lös. Känner ofta att jag begränsar mig med jobb och liknade för att jag måste lösa det med hunden. Men jag ångrar aldrig att jag köpt honom. Jag älskar honom mer än nått annat och hade aldrig varit där jag är idag utan honom.

Så summan är ändå att köpa honom när jag bodde där var de bästa jag kunde gjort och jag ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare så han hade fått mer tid där. Han är väldigt cool med hästar, katter och andra hundar tack vare de.

Tack för alla tips! :up:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024