Jag har inte tid att leta just nu. Jag minns att jag reagerade när jag läste om det eftersom det gällde en tung mastiff. Samma förklaring läste jag ang samojedhund för något år sedan när folk ifrågasatte att det var tillåtet att avla på C-höfter.Vänta lite nu. Menar du på riktigt att höfterna inte belastas så mycket i rörelse?
När belastas de då? När hunden är stilla? För någon gång belastas de ju eftersom HD bevisligen spelar roll.
Den här gången får du gärna länka en ventenskaplig källa på detta påstående.
Mer om avel på C-höfter kan du läsa i en skrivelse från SKK (kopierar några rader):
"Av figur 2 framgår att en hund med HD-grad C i vissa fall kan ha ett avelsvärde som är bättre än för en del A- eller B-hundar. Det beror på att HD-graden även påverkas av icke ärftliga faktorer, varför C- hundars genetiska kvalitet kan skilja sig åt. Avelsurval enbart baserat på hundens HD-grad är således ett något trubbigt instrument. Risken är att en del genetiskt värdefulla hundar utesluts från avel, medan andra som är mindre lämpliga används." ...
... "Om tiken har något hög HD-belastning hos sina nära släktingar är det av vikt att hitta en hane med bra höftledsresultat, både för egen del och hos sina nära släktingar. I raser med HD-index kan parningskombinationens genomsnittliga HD-index användas som vägledning för att avgöra om parningen kan förväntas medföra ökad eller minskad risk" ...
..." Kan en C-hund vara lämplig i avel? HD-grad C innebär lindrig dysplasi. En lindrig dysplasi kan orsakas av en slapphet i leden, men kan också bero på att ledens utformning i något annat avseende avviker från vad som anses optimalt. Bedömningen HD-grad C innebär alltså att utformningen av hundens höftled, så som den framträder vid röntgen, inte är perfekt. Graden säger dock ingenting om vilken klinisk påverkan ledens utseende har på hunden, eller i vilken utsträckning HD-grad C orsakats av arv respektive miljö för den specifika individen." ...
."Forskning baserad på svenska data med röntgenresultat från SKK samt försäkringsstatistik från Agria avseende liv- och veterinärvårdsskador relaterade till höftleden visar på att hundar med lindrig dysplasi har en mycket låg risk att utveckla kliniska symptom (Malm et al. Prev. Vet. Med. 93 (2010) 222-232)...."
..."Genom skattning av avelsvärden, HD-index, är det möjligt att göra en åtskillnad i fråga om avelsvärde mellan hundar inom kategorin HD-grad C. Beroende på rasens HD-förekomst kommer en varierande andel av hundar med HD-grad C att förväntas ha en bättre nedärvningsförmåga avseende HD än den genomsnittliga hunden i rasen." ...
skrivelse-avseende-avel-med-hundar-diagnosticerade-med-hd160912.pdf (skk.se)