Köpa utrustning utomlands på internet?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare equitouch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 832
Sv: Köpa utrustning utomlands på internet?!

Om du handlar från ett land utanför EU måste du räkna med att det tillkommer tullavgift och moms.

Immer

Tack för ditt svar!

Tullavgiften vet du vad det är för kostnad eller det är beroende på värde och vikt?

Momsen, dvs vår moms?

Fråga om de inte kan skicka paketet som en gåva. Betala med kreditkort så kan de skicka följesedeln separat (inte i paketet). Jag har gjort så när jag beställt från USA. Gör stor skillnad på priset.
// Linda

Tullen har jag för mig är 25% av värdet? Fast bara på vissa grejer? Dom kan tydligen låta några slippa på något vis, fattar inte riktigt.

Tullsatsen beror på varuslag. Momsen är (tror jag) 25% av värdet + tullavgiften + fraktkostnaden.
Kolla med Tullverket för säkerhets skull! www.tullverket.se

Immer

mahlmt skrev:
Fråga om de inte kan skicka paketet som en gåva. Betala med kreditkort så kan de skicka följesedeln separat (inte i paketet). Jag har gjort så när jag beställt från USA. Gör stor skillnad på priset.
// Linda

Då gäller det att ha turen med sig! ;) Tulltjänstemän av idag är mycket yrkesskickliga och duktiga på att nosa sig till när det fifflas med än det ena, än det andra. Dessutom är många av dem hästintresserade och har god inblick i vad saker och ting kostar. :D

Immer

Tican skrev:
Tullen har jag för mig är 25% av värdet? Fast bara på vissa grejer? Dom kan tydligen låta några slippa på något vis, fattar inte riktigt.

Vissa varuslag är tullfria, konstigare är det inte.

Immer

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 195
Senast: gul_zebra
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka