Köpa unghäst?

T

tant grön

Hej, min dotter och jag har fallit för en unghäst. Vi har letat häst länge som ska passa oss båda och den uppfyller kriterierna vi har satt upp; trygg i sig själv, snäll i all hantering, inte stressad, lätt i handen, orädd. Den är fyra år och kan de tre gångarterna men är lite vinglig och har inga muskler. Den är lyhörd för hjälperna. Frågan är klarar vi av att lära upp en så ung häst vi har ridit 7 resp 10 år på ridskola och skött privathästar i ungefär 4 år vardera.

Tacksam för lite råd i detta svåra beslut! :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa unghäst?

Det är ju en fråga som är omöjlig att besvara rakt av, då det helt beror på hur och vilka ni är som individer. 7-10 års häst erfarenhet är ju inte mycket, men har ni använt tiden effektivt så, och framför allt: att ni känner er trygga och säkra i er själva att ta er an unghäst.
det man ska vara beredd på är att

1) man måste ha hjälp av kunnig tränare. Även annat kunnit folk nära till hands är bra om man själv inte är så van. Det gäller ju gentligen ridning över huvud taget, men just pga det så är det absolut nödvändighet när det gäller unghäst.

2) det kommer att komma dagar och situationer och perioder när unghästen INTE är den snälla, trygga, lätta häst ni dömer från i dagsläget. Unghästar växer, utvecklas och testar sina nya kunskaper, gränser och ifrågasätter inte olikt från växande unga människor. Tycker det är viktigt att komma ihåg detta så man inte står där sen och är förvånad när hästen visar upp andra sidor än den gjorde vid köp.

Känner ni att ni är beredda på sånt och att ni som sagt har tillgång till MYCKET hjälp så skulle jag säga att ni säkert klarar det fint.
Hoppas svaret hjälper lite iallafall på vägen i ert beslut. Lycka till!

Jag är ingen expert men det kanske bra om ni tänker efter vad ni ska ha den till, vad ni egentligen vill att den ska klara... Det är som med hundar. Man har en älghund till älg jakt en pudel till utställningar, en liten mopp som sällskap o.s.v. Hoppas att man är lite till hjälp..
Föresten har ni provridit och hälsat på den??

ta hjälp av en tränare när ni tittar på den och rid för samma tränare min 2 ggr/vecka!

Tack för era svar.
Samtidigt som det säkert blir roligt känns det pirrigt. Jag läser mycket om hästhantering och kan en hel del i teorin, men som sagt har vi aldrig haft häst. Vi ska ha den för vårt nöjes skull och funderar inte på att tävla i dagsläget. Jag tror att det finns en hel del tränare där vi bor. Samtidigt som det blir extra kostnader kan man väl se det som en investering, vi lär oss och hästen blir mer värd och utvecklas med oss.
Vi har provridit en gång och var mycket nöjda då. Innan vi betalar tänkte vi rida ut i skogen och se om den är så lugn som ägaren säger.
En fråga till om någon vill svara, när hästen väl är musklad och stark tror ni att den blir mycket mer framåt och het då än den är i dagsläget? Karaktären på hästen borde väl inte ändras med tiden ändå?

Tja,
Jag har ridit i över 25 år mest på ridskola men även arbetet lite i stall och har foderhästar. Jag tvekar på en 4-åring :-) Har fastnat men kommer nog att avböja för att köpa en häst jag inte alls känner lika mycket för.
Jag gör det för att jag känner att det är så lätt och misslyckas. då rider jag ändå för tränare en gång i veckan.

Det beror kanske på vilka mål och krav man har. Jag har ambitionen att tävla dressyr.

Lycka till med häst letande. Jag vet att det inte är lätt.

Det låter som att du verkligen vill lära dig och det tycker jag är viktigt i detta sammanhang.

Min första alldeles egna lilla häst köpte jag som nyfödd för 1år o 9mån sedan...jag hade ridit på ridskola, haft foderhäst och tagit hand om unghästar men aldrig riktigt på det viset...vi har kommit långt sen dess...

Är du bara villig att lägga ner, tid pengar och massor av energi så ser jag inte varför du inte ska ge dig an hästen!? ;)

Men tänk på att det är en unghäst. Det är lätt att man glömmer det och vill för mkt.

Lycka till!

En unghäst är alltid en unghäst.....
Även om den är snäll i felra veckor så kan den få för sig en dag att testa sin ryttare...
Nu ska jag inte säga att alla unghästar gör så, men de flesta hamnar i trotsåldern och då prövar det både det ena och det andra, både när ryttaren är på makren eller uppe på ryggen. Vet man dock vad man ska göra så får man oftast ganska så fort slut på trotset, men vet man inte vad mans ska göra, blir rädd eller gör fel. Ja då kan det bli värre.

En unghäst och då speciellt en 4:a åring behöver få korta viloperioder ofta, och även några långa. Det är lätt hänt att man pressar för mkt då man vill göra så mkt. Det bästa är att ta det riktig lungt fram om man är osäker. Kanske i bland även backa till baka lite i utbildningen på hästen.
Man måste även vara lyhörd för växtperioder m.m.

Ang muskler och konditon, så kan det händra livligheten på en häst. Men om hästen är lyhörd nu så kommer den att fortsätta att vara det, om man som ryttare förvalltar det bra.

Men man måste börja någon stans, alla är ju någon gång förstahäst ägare!
Se till att ha tränare ni trivs med och som ni vet har erfarenhet av unghästar så att hästen eller ni inte blir pressade. Har ni någon annan häst van person ni litar på så är det med kanon. I bland så är det väldigt bra att höra någon annans åsikt om något, eller bara ha någon att fråga till råds.

Lycka till!

som splittan va inne på-

unghästar vet man ju aldrig med. de kan vara hur snälla som helst som det är nu, men bli ganska annorlunda som äldre.

jag vet unghästar som varit otroligt trygga som 3-4åringar men som blivit betydligt harigare när dom blev äldre.
jag vet unghästar som nästan var FÖR snälla, som bara en dag fick för sig att det var dags att testa ryttaren och det rejält.

men sen finns det ju dom som det fungerar hur bra som helst med jämt! :)

och har man fastnat för hästen så har man ju. :love:
men jag med ungefär samma erfarenhet som er (13 år på ridskola, diverse privathästar och privatträning) skulle nog inte köpa en såpass ung häst om jag inte var ute efter just en unghäst!

Först och främst borde du fundera både en och två gånger på ditt val.

Att köpa en unghäst är mycket mer komplicerat än en äldre rutinerad häst. Har du tillräckliga kunskaper för att lära en häst allt den behöver för att passa ert ändamål? Även om du bara ska skogsrida behövs hjälp från tränare som vet vad dom gör och som kan kontrollera att det går bra och vet vad som ska göras.

Det krävs mycket tid och kunskap och framförallt pengar!

Ska du bara promenadrida så är det ju en fördel att köpa en äldre läromästare.

:)

Klart att ni klarar av en 4-aring!!
Med sunt fornuft och lite hjalp utifran sa kommer detta att ga fint. Allt detta snack om att att unghastar borjar trotsa mm ar inte riktigt hela sanningen, det finns fina laromastar som ocksa tar chansen nar den ges, sa hang er inte upp pa en sadan liten sak.
Kom dock ihag att en unghast kraver en lite tuffare hand, da den inte vet sitt jobb annu. Dessutom ar ni sakerligen de som gor saker och ting for forsta gangen med hasten, tex klippning, tavling, och da maste ni klara av att veta vad man gor om hasten brakar...men det finns aldre hastar som ocksa ar jobbiga att klippa, sa nagon garanti finns det inte.

Jag tror dock att ni kommer att lara er mycket mycket mer av en unghast an ni kommer att lara er av en laromastare som ar en auto-pilot att rida.

Tank positivt pa det hela. Och kom ihag att om ni kanner att ni inte klarar av ridningen eller vad det nu skulle vara sa finns det alltid duktiga personer som tar emot hastar for tillridning och utbildning.
Se till att ni har en bra tranare och att ni lyssnar pa vad den tranaren sager till er.

Lycka till!!

Tack snälla ni för alla råd och tips. Ni har hjälpt mig att fatta det riktiga beslutet. Min dotter och jag letar vidare efter en häst som är några år äldre. Till slut hittar vi nog den rätta för oss!

Tycker inte att det låter som ett alternativ, har själv en unghäst som är jätte snäll när hon får göra som hon vill det vill säga springa runt utan att behöva få någon sorts arbete, nu är hon helt tokig! det går inte att göra någonting på henne utan att hon bockar eller smäller upp huvudet så skärmen på hjälmen ser ut som "havets vågade våg" Läs mer om henne i tråd " Måste skriva av mig "
Men jag säger inte att alla unghästar är så, men jag tycker nog att det är bättre att köpa en "färdig" häst.

Lycka till :)

Kan du inte be en din ridlärare att följa med och titta på hästen? Du kanske kan be någon annan hästägare som har sett dig rida och som du känner förtroende för. Är det ingen som kan följa med dig så spela in och visa senare. Du vet fyra ögon ser mer än två....

Åska skrev:
Kan du inte be en din ridlärare att följa med och titta på hästen? Du kanske kan be någon annan hästägare som har sett dig rida och som du känner förtroende för. Är det ingen som kan följa med dig så spela in och visa senare. Du vet fyra ögon ser mer än två....
Håller med :bow: :bow: :bow:
När man är på hästjakt är det så himla lätt att förbise vissa saker som kan ha stor betydelse i framtiden. Ett rosa skimmer framför ögonen är trevligt, men det är betydligt roligare om det skimret kan vara en stund...
Alltså, ta med er en "oberoende" hästmänniska innan köp.

jag har i dagens läge 2 unghästar.

jag upplever framförallt den ena som den roligaste o snällaste o trevligaste häst jag hållt på med. trots sin ålder så uppför denna sig mkt bättre än vad många äldre gör.

ibland beror det inte alltid på åldern.

men unghästar TAR TID, mkt mer än en äldre.
de ska man ha i baktanke.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka