Köpa unghäst/ponny??

F

Fialotta999

Skall åka och titta på en 6 åring till helgen. Har ingen kunskap om 6-åringar men jag vill veta allt. Berätta allt Ni vet:

Växer dom fortfarande?
Är busåldern förbi?
Träning? Hur mycket?
Vad skall en 6-åring kunna? Hur långt skall utbildningen ha kommit?

Förstår att det är individuellt naturligtvis men vill ändå höra om era erfarenheter.

Sv: Köpa unghäst/ponny??

Antar att det är en ridhäst du ska titta på? Normalt sett har hästen vuxit klart avseende höjd osv. Styrkan i leder, senor m m är kanske inte helt klar ännu. Likaså är hästen kanske inte fullt musklad. Hur det står till med detta beror på ras, hur hästen är uppfödd och hur mycket den är riden.

Busåldern är inte förbi, men har ofta blivit bättre. Är ju väldigt individuellt också.

Träning? Mycket individuellt. Om jag tar min häst som exempel (han blir 6 i år och jag köpte honom som 3-åring) så rids han ca 5 dgr/v. 3 pass på bana 0,5-1 h (dressyr och ibland hoppning), ibland med instruktör, och 2 lugna uteritter på 0,5-2,5 h. Vi tävlar ej. Hade vi gjort det hade vi antagligen tränat hårdare, men han har en bra grundkondition nu och har blivit starkare.

Om hästen reds in som 3-åring tycker jag att den som 6-åring bör vara minst ordentligt grundriden, ha en god grundkondition, vara hyfsat trafiksäker, van att ridas ut både ensam och i grupp samt uppfostrad och hanterbar i största allmänhet. Många hästar kan dock mera vid det här laget och tävlar på t ex LB-nivå. Beror ju mycket på hästens förutsättningar och ägarens kompetens och intresse.

min pålla är född 00 och är sex år men hon är född väldigt sent på året. Hon är en iröändsk import och kom till augusti i augusti 05. På irland har hon hoppat en del o gått lite jakt men hon är inte riden så mkt på backen. Hon tappade väldigt mkt under resan till sverige och har inte gjort så mkt under hösten.
Hon är välriden i skritt o trav men har mest galopperat rakt fram än så länge.
Jag rider fyra dagar i veckan och markarbetar än dag. Två dagar rider jag ut och tcå dagar i ridhuset, en gång varannan vecka rider jag dressyr för instruktör och en gång i veckan hopptränar vi.
Hon kan vara lite busig men hon äre väldigt cool, går jättebra att rida ut både själv och med andra och hon är bra i trefiken.
Ska tävla ungponny klasser med henne under våren så får vi se vad det bli av henne.Hon är 146cm just nu men 148 över rumpan och kommer troligtvis att växa en bit till.

tycker ju att du EJ ska köpa hästen då du verkar som du ej vet nått om unghästar går du i de tankarna borde du läsa böcker /leta på internet alltså läsa dig till fakta INNAN du går och skaffar en häst i den ålder
bara min åsikt

Fialotta999 skrev:
Skall åka och titta på en 6 åring till helgen. Har ingen kunskap om 6-åringar men jag vill veta allt. Berätta allt Ni vet:

Växer dom fortfarande?
Är busåldern förbi?
Träning? Hur mycket?

Förstår att det är individuellt naturligtvis men vill ändå höra om era erfarenheter.
Jag har en Varmblodig Travare som fyller 7 i April (eller har fyllt beroende på vem du frågar;) )
Från det att han var 4 tills dess att han fyll 6 har han ändrats en hel del i kroppen. Han har inte vuxit nå på höjden men han har blivit grövre över bröstkorgen så att säga....

Busåldern kommer nog aldrig att vara förbi med Harry:rofl: Men jag tycker faktiskt att han har blivit lite lugnare, men det beror nog mer på att han blivit lite fostrad.

Träning... Ja, han är ju som sagt en travare så han har ju varit i hårdträning sedan han var 2-3år fram till 5år. Så det är nog lite svårt att jämföra:o
Men som det är nu så rider jag ca. 3ggr i veckan och kör 2ggr i veckan. Eftersom han är relativt ny inriden så vill jag inte rida honom för mycket. Och det krävs lite äkta travartrav för att få bort betes magen:angel:

Utbildningen är inte heller någon större vits att jag svarar på eftersom han inte blivit inriden förrens han var 6år;)

Jag ser ingen anledning till att inte köpa en 6:åring... Det enda jag ser är fördelar:D
Du får en häst som redan kan lite men samtidigt är den formbar. Och du får en häst som du kan ha i många år:D :D

jag ser en 6 årig ridhäst som en vuxen häst, alltså knappast en unghäst längre. givetvis utbildnings mässigt har den inte ett läge som en 10 åring, men tycker generellt att den ska kunna gå LA åtminstånde och vara befäst i det att den jobbar i rätt form. sen beror det ju givetvis på individen, dvs vad den gjort och vem som utbildat den fram till dagsläget.

Fialotta999 skrev:

Växer dom fortfarande?
Är busåldern förbi?
Träning? Hur mycket?

Jag tycker för att kolla på 6 åringar ska man vara både en duktig ryttare och vara hästkunig, jag har haft en ungpony köpte den vid 3 års ålder sålde den vid 7 års ålder, edå gick han regunal hoppning. Har nu köpt mig ett 3 årigt halvblods sto, med framtiden för sig. i mina ögon är fortfarande en 6 årig häst ung, men den ska kunna det mesta som en äldre häst kan, det är skillnad på ponny och häst, en ponny växer tills den är 8 medans en häst nästan e klar vid 3 års ålder. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 554
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 540
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar