köpa triangelmärkt häst

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag söker ett avelssto och läser en hel del annonser. Många ston som säljs till avel är triangelmärkta av olika skäl. Och det är ju inget hinder, förutsatt att T-märkningen inte beror på ärftliga defekter.
MEN många säljare begär betydligt mer för sina ston än vad de kan försäkras i.
Jag anser väl att om stoet har märkts och delersättning utbetalts så har ägaren fått ut allt utom 10.000 av stoets värde. Ska jag då betala mer än dessa 10'??
Det känns fel att göra det, även om stoet ifråga kanske är väldigt lämpad för avel och jag kanske gärna vill ha henne...

Hur resonerar Ni andra angående detta?

hejsan testa att ta stoet på foder det gjorde jag först, sen köpte jag för så mycket hästen var försäkrad i. det beror ju helt på vad en är triangelmärkt för

Frågan är inte om huruvida jag tycker om hästen eller inte. Frågan är om man ska betala ett pris bra över de 10' som hästen kan försökras i?

Jag har ingen som helst avsikt att låna hem nån häst på foder före köp. Skulle aldrig heller låna ut häst på det sättet.

nej jag skulle inte betala mer, säg att hästen går och dör inom ett år, du har inte hunnit få föl utan bara förlorat pengar (inköpspris) + ev betäckningskostnader.

Om stoet hade en kanonstam med prestation på både mödernet och fädernet samt hade lämnat några vettiga föl skulle jag kunnat betala 20 000:- förutsatt att hon inte var för gammal.

Fragan ar val egentligen inte om forsakringsbolaget, saljaren eller nagon annan har satt ratt prisklass pa stoet, utan hur mycket hon ar vard for dej.

Att stoet har ett varde ar en grej, men som avelssto har ju hennes framtida fol ett helt annat varde. Ibland kan papprena pa hasten vara mer vard an sjalva hasten.

Och kom ihag att en hast ar aldrig vard mer an vad nagon ar beredd att betala for den. Vissa agare kan vilja fa en summa for sin hast, men om de verkligen far den summan de vill eller inte ar en helt annan grej.

Många gånger är det ju så att när man har ett mkt bra sto (och många hästar) så är stona lågt försäkrade för att de har ett högt avelsvärde om de skulle bli permanent skadade. Har tex själv ett sto som går svår klass med absolut toppstam, mkt bra exteriör, 3 super gångarter och super hoppteknik. Hon är försäkrad i 40.000:- skulle hon bli triangelmärkt så inte skulle jag sälja henne till avel för 10.000:-. Visst vet man inte vad de verkligen ger men man måste gambla för att vinna. En avkomma från henne som nedärver hennes egenskaper är inte svårt att få ut mkt pengar för. (Blev bjuden 500.000:- för henne som 5-åring av känd tävlingsryttare/hästhandlare när hon precis tävlat första gången) Men hon är inte till salu utan skall tävla lite till för att sedan in i avelsboxen. Så nej, jag tycker inte att det är något konstigt att begära betydligt mer än de 10.000:- i rest belopp. Har även en kompis som köpte ett triangelmärkt svårklass sto med bra stam till avel för 60.000:- har nu hittills gett 3 dubbeldiplom avkommer samt högt placerad i Breeders. Så hon har fått igen dom pengarna på avkommerna. Allt handlar ju om hur bra ston man vill ha att avla på kvalitet kostar.

Som många skriver så tycker jag att det beror på stoet dvs meriter, tidigare föl osv..

Jag såg en annons på ett sto, Quarter, utan meriter, knappt riden som var triangelmärkt(vet inte varför skada) som de begärde 30000kr?! Iofs har jag även hört att hon är "hård" o första inridnings stallet inte klarade av henne?! Det tyckte jag var för dyrt för den hästen.

Men vill man ha ett hyfsat avelsto, triangelmärkt, så får du nog räkna med 15000-20000kr. Sedan så handlar det om kontakter o om du hittar rätt säljare där pengarna inte är det viktigaste.

Hörde om en som köpte ett t-märkt diplomsto med egna meriter, betalade 10000kr skall betala 5000 till när hon är dräktig. Detta är ett 14årigt hbl som ej har haft föl innan.Hon går att promenadrida. Detta tycker jag är en bra deal.

Jag förstår hur du tänker, men måste det vara så? Om ett sto blir skadat, tex i en olycka, kan ju ett högt avelsvärde motivera en dyr behandling där man i stället valt att ta bort hästen annars. Sedan kan väl ägaren välja att T-märka i första hand för att försäkra sig om att hästen inte utsätts för mer än den klarar av. Hästar som Flippan, Goldika, Mynta osv borde väl i alla fall vara värda minst 10.500 med T ? ;)

Samtidigt förstår jag problemet med att lägga upp en massa pengar för ett sto som kanske inte blir dräktigt eller är en katastrof som mor...

Jag är inte så insatt i hur det fungerar med hästförsäkringar, livförsäkringen är ju borta, men veterinärvård (utom för anledningen till T-märkningen) går väl att ha kvar? Hur är det med avel- fölförsäkringar???

Visst kan en häst kanske vara värd mer än de 10.000 den är försökrad för. MEN frågan är om det är rätt att säljaren får betalt för detta mervärde två gänger? OM de har haft hästen försäkrad för sitt rätta värde så har de ju redan fått ut pengar som täcker vad hästen var värd. Ska de då få ut MER pengar ändå?

Jag är mycket kluven i denna fråga. Har nys på ett sto som jag väldigt gärna skulle vilja ha, som de begär mer för. Och jag ÄR beredd att betala lite mer än 10', men in tehur mycket som helst. För skulle något hända så förlorar man ju lite för mycket om man betalar mycket mer än dessa 10...
Man är ju inte direkt gjord av pengar :crazy: :p

Veterinärvårdsförsäkringen har man kvar, men den ersätter inget som har med skadan att göra, såvitt jag förstått. Stoet kan lika gärna ha avelsförsäkring eftersom den ändå undantar hältor, vilket är vanligaste skälet till triangel på rumpan...

Det finns ju fler risker med att köpa ett T-märkt sto till avel och det är ju att man inte vet vad hon lämnar. "Bara" för att hon själv skördat framgångar och har bra stam, kanske hon inte lämnar så bra efter sig, även om det är troligt. Lite trist blir det ju att köpa en häst som inte håller att användas, betala mycket över 10' och hon sedan inte fungerar i aveln. :p Även hingstar som gått bra fungerar inte lika bra i aveln, så det borde ju fungera lika med ston.

Jag kan däremot mycket väl tänka mig att man betalar med för ett T-märkt sto som redan haft något föl, för då vet man ju hur den avkomman blev och att hon klarar av att både bli dräktigt och gå full tid med fostret. :)

Fast, som någon sade, alla har ju inte sina hästar försäkrade till fullt värde och det kan oxå vara så att ägaren/säljaren har lagt mkt jobb, tid, energi o pengar på att rehabilitera o behandla hästen för den skada den T- märkts för. Titta efter en häst som du tycker om och se efter att den betingar ett pris som DU tycker den är värd. Om säljaren tjänar en liten slant, so what?

Det är ju trots allt skillnad på att köpa ett T- märkt sto med bra stam som kanske både har egna meriter o dessutom har lämnat trevliga avkommor mot att köpa ett medelmåttigt T- märkt sto, som visserligen mycket väl kan lämna trevligt, men där man har mindre ""garantier"".

Jag förstår inte riktigt diskussionen.
Om du dycker att hästen är för dyr är det väl bara att avstå från köp, marknaden är fri. Att begära att av moraliska skäl få köpa hästen för 10000 låter konstigt.
Å andra sidan tycker jag o många med mig att den svenska A1 för säkringen gör det ganska lätt att rida sönder en häst o sedan få den utdömd. De som får betala för detta är inte försäkringsbolagen utan de som rider sina hästar mer skonsamt.
PL

Å andra sidan tycker jag o många med mig att den svenska A1 för säkringen gör det ganska lätt att rida sönder en häst o sedan få den utdömd. De som får betala för detta är inte försäkringsbolagen utan de som rider sina hästar mer skonsamt.

Ah, vad bra sagt!! :bow: :bow: :bow:
Det ar nagonting jag forfasas over nar det galler Sverige, hur kort livslangd det ar pa hastar och ponnier. Och hur manga det ar som far hast, efter hast, efter hast utdomd gang pa gang.
Det ar intressant att se pa lander som inte har hastforsakring som standard pa sina hastar, hur det fungerar dar. Pa Irland ar kanske 10% av alla hastar forsakrade. Det ar valdigt sallan en hast blir "utdomd". Allting gar att reparera. Om en galopphast bryter benet sa slaktas den, men om en ponny ar lite halt pga att den haller pa att fa palagringar sa slaktas ingenting.
Jag vet en tjej i vastra Sverige som fick en jattefin 6-arig ponny utdomd pga att ponnyn var halt i 3 manader da ponnyn fick palagringar som vaxte. Hade de vantat i 6 manader, sa hade ponyn varit helt ok.
Det ar konstigt att irlandska hastar haller sa bra, nar svenska hastar med sa bra avel och allting verkar trasa sonder nar de fyller 7 ar. :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Jag har inte koll på läget i Irland men jag hörde nyligen av et veterinär som varit på konferens i USA att där var det nästan omöjligt att slakta tex en fånghäst o det hade inte med försäkring att göra utan ägarnas i inställning var att det skulle behandlas vidare till varje pris vilket inte stämmer med vår syn på djurskydd. Det där med att allt går att fixa sväljer jag inte, däremot ger man i vissa fall upp för lätt, det går inte att generalisera utan man måste se från fall till fall. Hästar med pålagringar som stör ledfunktionen blir inte bättre, många pålagringar stör inte när väl grundorsaken är borta. Var man skall dra gränsen för hur länge man skall vänta på en häst med tveksam prognos är ju beroende på den enskilde hästägarens förutsättningar. Jag har full förståelse för att man inte vill vara utan häst i åratal för att man måste vänta ut en häst med tveksam/dålig prognos.
PL

JAg anser att man inte ger upp alldeles for latt, jag tror att man i manga fall sa fort man hor att hasten ar halt forsoker fa den utdomd! Man ger inte upp for man har inte borjat ta tag i problemet.
Jag vet aven flera fall dar man ar vet att hasten blir bra om den far vila ett tag, men att agaren har tjatat och tjatat och tjatat sa mycket att veterinaren har gatt med pa att doma ut hasten.

Att slakta fanghastar till hoger och vanser ar ocksa helt fel. Fang ar inte svart att upptacka (som tex bensjukdomar osv). Om fang tas innan allting har ramlat ut genom hoven (vilket tar flera ar pa en "normal" hast, sa blir hasten helt aterstalld. Sjalva har vi en 28 arig ponny som for manga ar sedan hade sa daligt fang att han knappt kunde ga. Min sambo (som ar hovslagare) skar bort det daliga i hoven, satte pa ett par natural balance skor och vi motionerade ponnyn mer an vad vi gjorde innan. Givetvis sag vi till att hans protein intag drog neds pa i regala mangder.
Idag ar han en glad och go ponny som inte rids mer an kanske 5 ganger pa ar, men han haller vara unghastar med strikt disciplin och dessutom haller han en och annan skadad hast lugn i en hage. Han ar helt fangfri!

Jag har sa manga exempel pa hur skador som man i Sverige slaktat hasten for, lakt i ett annat land och dar hasten numera lever ett aktivt liv mitt i en tavlingskarriar.

Att vi i Sverige har ett bra djurskydd ar jattebra, men jag tror att manga hastar slaktas aven fast de inte behover slaktas. Att manga utav dessa agare inte vill vanta pa att hasten blir frisk for da har agaren ingenting att rida ar ju helt absurt.
Och detta med att man forlorar sa mycket pengar ar ju annu varre. Man har en hast forsakrad for att man i en situation som man inte raknat med slipper sta dar med en massa rakningar och ingen hast. Inte for att man ska kunna ta livet av hasten sa fort nagonting gatt fel sa att man kan skaffa en ny friskare hast.

Jag ar helt emot att hastar lider, men i dagens lage sa ar det inte sa manga hastar som lider rent fysiskt. Jag vet hastar med stralbens halta och andra akommor som tavlar och ar friska. Det handlar ju om hur man rider dem och tar hand om dem.
Jag har en aldre hast med stralbenshalta. Han tavlar just nu 1.20-1.30 med min Junior-ryttare. Han ar skodd med bar-skor (som ar ovala), han har gelsulor, samt ar riden i mjuk mark eller rakt fram. Han mar hur bra som helst. Ar bara halt om man longerar honom pa asfalt, vilket vi inte gor. Men annars ar han helt ok. Det skulle vara synd att ta bort honom, da han inte lider utav sin akomma samt alskar att aka runt och tavla. Dessutomn har han lart min Junior-ryttare hur mycket som helst.
Jag vet att hade han varit i Sverige sa hade han slaktats for flera ar sedan. Istallet har han utvecklats med oss och utvecklat oss i manga sammanhang.
Jag har fler exempel om du vill ha!

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 129
Senast: fridshem
·
Hästmänniskan Nej, jag ska varken köpa eller sälja någon häst själv för tllfället men funderar ändå... Ofta så skrivs det i annonser att "hästen...
Svar
19
· Visningar
2 087
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama