JAg anser att man inte ger upp alldeles for latt, jag tror att man i manga fall sa fort man hor att hasten ar halt forsoker fa den utdomd! Man ger inte upp for man har inte borjat ta tag i problemet.
Jag vet aven flera fall dar man ar vet att hasten blir bra om den far vila ett tag, men att agaren har tjatat och tjatat och tjatat sa mycket att veterinaren har gatt med pa att doma ut hasten.
Att slakta fanghastar till hoger och vanser ar ocksa helt fel. Fang ar inte svart att upptacka (som tex bensjukdomar osv). Om fang tas innan allting har ramlat ut genom hoven (vilket tar flera ar pa en "normal" hast, sa blir hasten helt aterstalld. Sjalva har vi en 28 arig ponny som for manga ar sedan hade sa daligt fang att han knappt kunde ga. Min sambo (som ar hovslagare) skar bort det daliga i hoven, satte pa ett par natural balance skor och vi motionerade ponnyn mer an vad vi gjorde innan. Givetvis sag vi till att hans protein intag drog neds pa i regala mangder.
Idag ar han en glad och go ponny som inte rids mer an kanske 5 ganger pa ar, men han haller vara unghastar med strikt disciplin och dessutom haller han en och annan skadad hast lugn i en hage. Han ar helt fangfri!
Jag har sa manga exempel pa hur skador som man i Sverige slaktat hasten for, lakt i ett annat land och dar hasten numera lever ett aktivt liv mitt i en tavlingskarriar.
Att vi i Sverige har ett bra djurskydd ar jattebra, men jag tror att manga hastar slaktas aven fast de inte behover slaktas. Att manga utav dessa agare inte vill vanta pa att hasten blir frisk for da har agaren ingenting att rida ar ju helt absurt.
Och detta med att man forlorar sa mycket pengar ar ju annu varre. Man har en hast forsakrad for att man i en situation som man inte raknat med slipper sta dar med en massa rakningar och ingen hast. Inte for att man ska kunna ta livet av hasten sa fort nagonting gatt fel sa att man kan skaffa en ny friskare hast.
Jag ar helt emot att hastar lider, men i dagens lage sa ar det inte sa manga hastar som lider rent fysiskt. Jag vet hastar med stralbens halta och andra akommor som tavlar och ar friska. Det handlar ju om hur man rider dem och tar hand om dem.
Jag har en aldre hast med stralbenshalta. Han tavlar just nu 1.20-1.30 med min Junior-ryttare. Han ar skodd med bar-skor (som ar ovala), han har gelsulor, samt ar riden i mjuk mark eller rakt fram. Han mar hur bra som helst. Ar bara halt om man longerar honom pa asfalt, vilket vi inte gor. Men annars ar han helt ok. Det skulle vara synd att ta bort honom, da han inte lider utav sin akomma samt alskar att aka runt och tavla. Dessutomn har han lart min Junior-ryttare hur mycket som helst.
Jag vet att hade han varit i Sverige sa hade han slaktats for flera ar sedan. Istallet har han utvecklats med oss och utvecklat oss i manga sammanhang.
Jag har fler exempel om du vill ha!