Köpa Travhäst? Pris?

millan71

Trådstartare
Vet inte om jag är på rätt forum? Moderator, flytta mig isf.

Jag har en granne som är snart 80 år han har en jättetrevlig nordsvensk som är 4 år. Han går tydligen inte så bra på travet så han vill bli av med honom. Nu till själva frågan, hästen har varit annonserad för 20.000:- men inga har velat köpa honom. Gubben sade till min sambo att "jag säljer aldrig honom under 15.000:-, hellre slaktar jag honom". Jag och min granne har börjat rida in honom och han är superduktig, fast ägaren är lite småsur och säger att han inte ska kosta på honom mer pengar med skoning mm. :cry: . Jag och min sambo har resonerat med varann om att köpa honom en eller 2 hästar spelar väl ingen roll :angel:, men inte ge mer än 12.000:-. Han har ju inga grejor med sej om han köps av oss utan vi måste köpa in allt nytt. Vad tror ni? Är det ett skambud? Är det ett bra köp? Snälla svara snabbt så jag vet hur jag ska göra.

Sv: Köpa Travhäst? Pris?

Försök resonera med farbrorn. Slaktar han hästen får han ju inte ut många kronor......

jo fast det kan ju sitta i farbrorn att "har man inte råd att köpa en häst för 15.000 har man inte råd at ha häst"

det är ju iofs et bra sätt att resonera på men skillnaden mellan 12 och 15 är ju inte så stor.

Jag tycker defenitivt inte att det är ett skambud. Farbrorn i fråga bör väl tycka det är bättre att han får ett hem hos er, än hos slaktaren? Och eftersom hästen inte duger på travet, så sjunker han ju mycket i värde. Tycker som någon annan sa att dyu ska diskutera med farbrorn, och komma överens om ett bättre pris. Om du inte fick någon utrustning och så med hästen, kan du ju förklara för honom att du vill dra av endel för det. Lycka till! //Ellinor

Det kan ju vara så också att han inte säljer honom för under 15 000 till utomstående för att vara "säker" på att han inte blir forslad som slakthäst till italien...om han vet att det är ni som ska köpa kanske han går ner i pris...har ni frågat honom ?

Jag tror helt enkelt att det är hans princip. Han känner nog att han inte bedriver nån välgörenhet att sälja hästen billigt. Han är lite speciell den grannen. Vi "känner" honom lite grann eftersom vi bott grannar i 5 år och jag har min häst hemma + en inackordering så han ser ju att de mår bra och tas om hand på ett bra sätt.

Är 12.000:- för dyrt för en nordis, som aldrig blivit riden på ( förräns nu) och är 4 år? Lite nervös och slagrädd? Har blivit mycket lugnare nu sedan vi började hålla på med honom.

Rent generellt tycker jag att priserna på nordsvenskar har ökat de senaste åren, så 12-15' är nog ett rätt bra pris!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka