köpa travare

P

puff93

hej!
ska kolla på en travare, troligtvis vbl, imån. han är 7 år, gått på travet, snäll i alla lägen, valack, inkörd och inriden(troligtvis inte utbildad). dom ska ha 5000:eek: för han. vad tycker ni om han?
om ägarna inte hittar nån som vill ha han då skickas han:cry.
kommer med mer info imån.

men jag har hört att travare kan vara väldigt heta, stämmer detta? hur svårt är det att omskola en travare, hur lång tid tar det?
har bara tänkt att vi ska vara skogsmullar och kanske vara med på nån träning.
hur slitna är hästarna i kroppen efter att ha varit travare?:confused:

så ni med travare (o alla andra) hoppas att ni kan svara på dessa frågor!:banana:
mkt tacksam för svar!

flytta gärna tråden, ja visste inte va ja skulle lägga den.

Sv: köpa travare

Generellt sätt så ja, dem kan vara något jobbigare att utbilda till ridhästar. Tror dels att de är för att dem rids in (körs in) när dem är så unga och att dem har/-haft väldigt mycket press på sig. Men så är det olika från häst till häst. Du märker nog troligen vad det är för häst du provrider, om dem nu inte drogat ner den med allt och lite till. Men låter lite långsökt för en så billig häst, eller vad man ska säga :)!

Lycka till iallafall med den , om du nu köper h*n :laugh:

Äsch, den låter väl helt lagom för vad du ska ha den till!
Om de säger den är snäll i alla lägen så är den väl det.

Undvik att trava och galoppera på hemvägen. Tänk på att den är snabbjobbad så undvik snabba trav och galoppsträckor det över huvud taget om du inte vill fortsätta och satsa på monte.

Att de kan bli stressade är om de inte förstår. Ofta är de så ambitiösa att de försöker göra rätt och allt på en gång. Ge dig och den tid så går det nog jättebra.

Om kemin stämmer mellan er och han känns som en trevlig häst så varför inte.

Ofta är dom väldigt mycket hanterade och lättsamma så.
Min förra häst var en fd travare och han var riktigt trevlig att rida. Han var aldrig hård i munnen eller travartravade. Men han måste ha blivit bra inriden.

Vissa har svårt för galoppen, medan vissa inte har svårare än vilken häst som helst för den.

Jag tycker ofta att varmbloden har en otrolig personlighet. Inte alla förstås men många. Och dom brukar kunna vara väldigt ambitiösa. Dom vill göra rätt, bara dom förstår vad vi vill.

Men självklart är inte alla lika.
Lycka till :)

Åk och provrid. Känn efter. :) Besiktiga hästen om du ska köpa!
Alla hästar är individer, travare kan vara lätthanterliga, de kan vara lättstressade, ha mycket problem i kroppen, vara friska som nötkärnor... individer som sagt.
Skulle du köpa en unghäst eller en häst som du måste utbilda själv?
Vad har du för mål med din ridning?

Hästar är ju olika beroende på varför man avlat fram dem. Till viket ändamål.

Det skilljer sig ändå en del mellan individer även om ändamålet med aveln varit dem samma. Så hur svårt det är att utbilda travare beror enligt mig till stor del på utseende. Om dem är byggda som en ridhäst eller inte. Fysiken gör ju om dem har lätt att utföra det man ber om eller inte.

Den andra faktorn är såklart vem det är som skall utbilda hästen. Om man är erfaren/duktig/rutinerad eller inte. Har man inte kunskaper eller tillräckligt med engagemang och förmåga att ta hjälp när kunskaperna inte räcker till så blir det heller ingen vidare omskolning/utbildning. Och det gäller i och för sig alla hästar.

Min erfarenhet av travare är att dem ofta är väldigt trevliga mentalt, lätta att ha och göra med. Tycker inte heller att travare varit hetare än andra hästar generellt, utan det har varit individbundet.. Men det är klart att gillar dem att springa och har gjort bra ifrån sig på banorna så vore det ju konstigt om inte den gnistan ibland dyker upp beroende på situvation.

Slitningar på kroppen kan finnas på alla hästar och hur det är med just den hästen du tänker på vet man inte. Rent allmänt är ju svårt att svara på. Allt beror ju på hur hästen har tagits om hand om. Jag skulle inte köpa häst utan att vet besikta oavsett hur billig hästen är. Hur det än är så är det skönt med en vetrinär bedömmning. Så man vet vad det är man köper.

hej!
ska kolla på en travare, troligtvis vbl, imån. han är 7 år, gått på travet, snäll i alla lägen, valack, inkörd och inriden(troligtvis inte utbildad). dom ska ha 5000:eek: för han. vad tycker ni om han?

men jag har hört att travare kan vara väldigt heta, stämmer detta? hur svårt är det att omskola en travare, hur lång tid tar det?

så ni med travare (o alla andra) hoppas att ni kan svara på dessa frågor!:banana:
mkt tacksam för svar!

Ovanstående annonser finns det tyvärr hur många som helst nu inför hösten:(

Exakt de orden har jag läst fler gånger än jag vill minnas.

För att klara genomsnitts travaren så ska du vara duktig, riktigt duktig, visst finns det guldkorn och jag hoppas både för din och hans skull att detta är ett guldkorn.

Travare har ofta lärt sig att om du håller i bettet så ska han springa fortare, det blir ofta missförstånd ihop med en "ridmänniska" då.

Tänk på att besiktiga hästen ordentligt och att hästen kostar lika mycket i månaden som vilken annan (svårfödd?) häst i liknande storlek.

Lycka till, och köp inte hästen för att du tycker synd om den, det blir så dyrt i slutänden då.
Att de "hotar" med att den annars skickas är tyvärr vad som brukar sägas och sanningen är att många travare skickas när de inte håller måttet för tävling.

Åk & titta på hästen & provrid ordentligt, men köp inte argumentet att om du inte tar han så skickas han till slakt.
9 gånger av 10 är det bara ett skrämskott för att en hästtjej ska vilja rädda hästen.
Ofta jag råkat ut det argumentet när travare skall säljas. Om den ändå ska slaktas så kan dom likabra skänka dig hästen ;)

Jag har haft 2 varmblodstravare & har nu ett kallblod som gått trav, alla har tävlat & varit trevliga ridhästar, dock måste man veta att utbilda en travare kräver massor med kunskap, tid & framförallt tålamod.

Så länge du inte har en vision att ni ska tävla & ha en gedigen prishylla så är travaren en jättetrevlig hobbyhäst att ha skoj med i skogen & träna med.

Det är riktiga arbetsmyror, mitt kallblod är arbetsnarkoman...

Se till & kolla upp den ordentligt, ofta är dom slitna i knäna & kotor, det sliter att gå på banan, men brukar inte inverka några problem i ridningen.
Kallblodet är ordentligt sliten i sina framknän, men märks ingenting, han ångar på hur glatt som helst trots det.

Och att du får hästen reggad på dig via stc, kostar ca 500 kr, fyller i en blankett ang ägarbyte som skickas till Stc, du som är ny ägare skall betala avgiften.

Blanketten får du genom att ringa STC`s kansli, vägrar hästägaren att skriva på blanketten & göra ett seriöst ägarbyte så tackar du bara för dig & åker igen utan häst. Var stenhård med det att det sker ett ägarbyte.

Lycka till

hej!
ska kolla på en travare, troligtvis vbl, imån. han är 7 år, gått på travet, snäll i alla lägen, valack, inkörd och inriden(troligtvis inte utbildad). dom ska ha 5000:eek: för han

En häst i bra ålder, både inriden och körd, snäll i alla lägen. Är hästen skadefri och går igenom besiktningen och så är 5000kr inte mycket för en häst. Räkna med att den kostar det varje månad framöver.

En travare kanske inte blir världsmästare i dressyr men om du ska ha den som skogsmulle duger den utmärkt. Travare är oftast välhanterade och vana vid det mesta.

Provrid och gå efter känsla.
Köpte själv ett varmblod för 5000 för 3 år sen. Jättesnygg och världens snällaste kille, men tyvärr rädd för vatten och lite nervös för nya saker. Sålde honom i sommar till en tjej som passade bättre ihop med honom.

Har nu ett varmblod som gick på travet fram tills 2007 men är världens bästa skogsmulle.:laugh:
Jättesnäll och lugn, trafiksäker, kan trava fint och galoppera. Är aldrig rädd och kan ridas av barn och sambon som är nybörjare.
Så det är nog från häst till häst hur dom är oavsett pris.

Så strunta i priset och att den ska "gå till slakt" om du inte köper, gå efter känslan när du ridit istället.

De flesta travare säljs till den summan, så den är knappast unik ;) .
Har du kunskapen, tiden, orken och pengarna att omskola en travare så är det klart du ska åka och kolla på den :)

Har du inga större ambitioner i din ridning så är det ju faktiskt viktigast att hästen är snäll och passar dig i ridningen - vad den gjort innan har ju inte så stor betydelse egentligen.

Känn efter själv. Ingen här kan avgöra om det är en bra häst eller inte! Och att köpa med argumentet att den går till slakt annars är väldigt dålg, i många fd travares fall är det faktiskt bättre med slakten, då många kommer till otroligt okunniga människor, tyvärr.

"men jag har hört att travare kan vara väldigt heta, stämmer detta? hur svårt är det att omskola en travare, hur lång tid tar det?"

alla höstar är olika i humör men om hästen kommer rätt från banan och är i tävlingskondis så upplevs den ju helt klart som het för en orutinerad ryttare som vill lulla i skogen när hästen är i full kondis och har tränat o tävlat "hårt"..
Det är ingen ridskole häst...

Det tar lång tid att omskola för det är muskler som ska byggas om och mycket som ska tas in..
Man får ju rida in dom och behandla dom som en unghäst av ridras..

"hur slitna är hästarna i kroppen efter att ha varit travare?"

Har dom inte blivit tränade på ett bra sätt så kanske det slitit en del men det samma gäller ju för ridhästar så det är inget speciellt för travhästar.
En travhäst som fått bra träning för sig och sin kropp borde inte vara ett dugg sliten.
Men det är ju bara att göra en ordentligt veterinär besiktning och se vad den säger.

hej!

mkt tacksam för svar!

Jag tycker att 5000kr för den hästen är ett mycket bra pris. Inte alls för mycket på något sätt, jag hade snarare sagt att de skulle kunnat höja till 7-8000kr istället..(förutsatt att han inte har några skador, förstås!)
Jag köpte min dam (nästan 7år, riden men inte så skolad, ganska "hyper" och nervös, livrädd för bett...) för 7000kr. Och skulle jag sälja henne idag (kommer inte att hända, men hypotetiskt) skulle jag inte gå under 10.000kr. Hon är en helt annan häst idag. Har sett annonser på "motsvarande" där priset ligger på dryga 15.000kr...

Alla hästar är individer, svårt att säga att "det är si och så..lalal..".
Men ja. De travare jag ridit har varit/är väldigt framåt. Men också lyhörda för hjälper, på men ändå lyssnande.
Nu är jag iofs sån att jag hellre vill att hästen är på som bara den, än att jag måste sitta och driva i varje steg för att den ens ska gå framåt. Hellre att h*n sticker i så fall.. :devil: . Tycker bättre om att HA fart som jag måste TA kontroll över, än att behöva först SKAPA farten..

Att skola om en travare till ridhäst är inget man gör på en dag, och en travare är inte, vilket många tyvärr verkar tro, en lätt häst man köper för lite pengar. Jag rekomenderar inte någon att köpa en travare, utan att ha ridit travare tidigare. De är långt ifrån nybörjarhästar, om man säger.
Hur lång tid det tar beror ju också mycket på vad man har att arbeta med. Min häst t.ex., har inte den supersnabba "travar-traven" (där bakbenen går om frambenen) så hennes trav krävde inte lika mycket arbete som en travare som faktiskt lyckats på travet. Honey var riden ca 2år innan jag köpte henne, men som sagt inte skolad särskillt.. Man måste låta det ta den tid det tar, det finns inga genvägar och fuskar man någonstanns slår det tillbaka senare.

Hur slitna de är efter en "travkarriär" varierar extremt från häst till häst. Det finns hästar som knappt är slitna alls, andra är helt slut innan man ens laggt på sadeln (med t.ex. ryggskador och skador på lederna).

Det finns en tråd om just omskolning av travare, kika gärna lite där också ;)

lycka till!

hej!

mkt tacksam för svar!

För det första är 5000 inget högt pris för travare. Mindre än 5000 innebär ofta att de hamnar hos fel personer och om du inte kan betala det eller tycker att det är mkt så ska du inte köpa häst..
(Tillkommer massor av kostnader: Försäkrning varje månad, Ägarebyte 500kr, veterinärbesiktning runt 1000kr, Vaccinering minst 400kr o avmaskning, foder etcetcetc.)

Vad man tycker om travaren är svårt att säga. Låter som de flesta som kommer från banan. Man får ju se o träffa hästen på plats o kolla personligheten.
Fokusera inte så mkt på att han kan få gå till slakt. Nästan Alla travare jag kollade på skulle gå till slakt om inte jag tog dem.
ca 90% av alla trahästar i Sverige går till slakt. Så är det när de bara används för att vinna pengar på travet..

Hästarna kan vara både heta o sävliga och temperamenten är högst individuella. Jag har träffat:
ponnyliknande travare med bus och bock
älgliknande som var bättre än painthästarna på western
hblliknande och välutbildad som bara den o lugn
jättelik travare som älskade o hoppa o knappt gick o hålla
Min travare som är sävlig(lugn) o samtidigt lite nervig

Men nästan alla travare är relativt lugna och lätthanterade eftersom de blir så pass mkt hanterade på travet.

Det tar lång tid för omskolning som för alla hästar. Det tar lång tid att rida in en häst och lika lång tid att skola om en travare. De som har gått mkt på trav kräver längre tid ibland, andra är lätta! Det svåraste är väl kanske att få hästen att bära sig bra o inte vingla, och sedan att lära den stabil galopp.

De flesta travare håller mkt bra för ridning och det brukar inte vara några problem så länge de inte haft någon skada. Men för skogsridning är det nog inga problem.
lite långt inlägg men men ;)

Några saker du ska tänka på som ingen annan tagit upp här är följande:

Har hästen pass? Annars får du bekosta det själv. En id-kontrollant måste komma ut och kolla hästens identitet och STC godkänner inte vem som helst. Ska vara en av deras godkända kontrollanter eller veterinär.

Dessutom är det bara hästens registrerade ägare som sedan kan få ut passet. Är det säljaren som står som registrerad ägare på STC? Kolla upp det med STC - http://www.travsport.se/

klicka sedan på "sök sportinfo" och klicka sedan på "häst".

Där kan du sedan skriva in namnet och/eller regnumret som hästen har som frysmärkning på halsen. Då får du fram uppgifter om hästen och vem som är den registrerade ägaren. Den är den registrerade ägaren du i så fall ska kontakta angåede ägarbyte. Blanketter kan du få av STC.

Jag fick betala 500 spänn till STC för att göra ett ägarbyte. När vi köpte vår Kallblodstravare stod fortfarande uppfödaren och travtränaren som ägare eftersom de vi köpte av inte hade brytt sig om att göra ett ägarbyte.

Vill bara tala om det för dig eftersom det är ganska vanligt att en fd travhäst säljs ett antal gånger utan att någon gör ägarbyte hos STC och detta blir problem om man måste skaffa pass själv.

En sak till: gör en ordentlig veterinärbesiktning med böjprov, dels för att veta att hästen är frisk men även med tanke på att Försäkringsbolagen kräver detta för att du inte ska få någon reservation på försäkringen.

Dvs en fd travhäst som inte genomgått böjprov ersätts inte vid ev kommande problem med sina ben. Den får då en reservation på detta.

Några saker du ska tänka på som ingen annan tagit upp här är följande:

Har hästen pass? Annars får du bekosta det själv. En id-kontrollant måste komma ut och kolla hästens identitet och STC godkänner inte vem som helst. Ska vara en av deras godkända kontrollanter eller veterinär.

tog inte upp hurvida hästen har pass elr inte, pga jag tog/tar för givet att en häst som tävlat i trav har ett pass. Även om man köper en annan häst (en annan ras, t.ex.) måste man själv bekosta passet om det är så att hästen inte har det redan. ;)

(ingen kritik på något sätt)

Liknande trådar

Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 437
Senast: Inte_Ung
·
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 934
Senast: Askur
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny här inne, så om tråden ligger fel så får ni ursäkta eller om nån admin kan flytta den rätt? :) Jag håller på och...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: Billy
·
Ridning Jag har en varmblods valack som tagits av travet för ca 8 år sedan och har sen dess varit ridhäst. Han har varit oridbar hela vintern...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Merwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka