Köpa traktor?

Centaur

Trådstartare
Vi funderar på att köpa en gammal traktor att ha till snöplogning, och att plöja, harva och så ett bete.

Är det något särskilt man ska tänka på? Har ingen större koll på traktorer kan jag ju säga... :p Den behöver inte vara så fin, bara den startar och kör.

Och är det svårt att plöja och så?

Har försökt få någon granne att fixa det men dom verkade inte så sugna, kommer ta evigheter om vi ska vänta på det. Så pappa tänkte att vi skulle skaffa egen traktor och fixa det själv.

Sv: Köpa traktor?

Om du ska ha den till mer än snöskottning så börja med att ta reda vilken typ av jord du har där du tänker plöja. Det spelar stor roll hur styv eller lätt jorden är vilken storlek/styrka du behöver på traktorn. I vissa fall är det nästan ett måste att den fyrhjulsdriven för att den ska komma fram. Om det t ex är mycket backar eller om om du får mycket stora drivor när det snöar.
Det inte heller fel att den har motorvärmare om du inte har möjlighet att ha den inne. Det gör den betydligt mer lättstartad när det är kallt.
Nästa bit är att den behöver ha lastare för att klara snöskottningen. Även när man använder lastaren är det fördel om den är fyrhjulsdriven. Eller om man har en motvikt.

Svårt att plöja? Ja frågar du en gammal bonde så säger han att det är en riktig konst om det ska bli bra. Men det är inte så mycket själva plöjningen som är svår som inställningen av plogen. Samma sak när man sår, det svåraste är att ställa in såmaskinen efter det man ska så.

Lite enkelt kan man säga att ju nyare traktor och annan utrustning ju enklare är det att hantera för den som är ovan. Men det kostar en hel del att köpa både traktor och annan utrustningen till den som inte är rent skrot. Prisbilden är lite olika beroende på var i landet man bor.

Jag köpte traktor för ett år sedan 15 år gammal, fyrhjulsdriven, 110 hästar med lastare. Kostade 150 000 + moms. Då fanns inga redskap med till lastaren så det fick köpas till. Vi har ju haft traktorer på gården hela tiden så en hel del tillbehör hade vi ju innan.

Men för enklare snöplogning och harvning kan man om man har tur hitta gamla traktorer för omkring 40 000 till 50 000. Billigare ska man nog inte köpa om man inte är duktig på att meka och svetsa. Det är en viss brist på reservdelar och även reparatörer till äldre traktorer.

det är helt plant och ganska porös jord så det borde väl vara ganska lättarbetat?

Ja då kan man komma långt med en tvåhjulsdriven traktor, som är billigare i inköp. Just för att de inte klarar stora moderna redskap så bra.
Ofta kan det vara billigare att köpa lite större traktor, faktiskt. För de små ligger ganska högt i pris p g a efterfrågan från "hästgårdar" och mindre ställen. Som bara vill ha till snöskottning och lite gödselhantering. Men det är sådant som ni märker om ni börja läsa annonser eller åka ut och titta.

Sår och plöjer gör man så sällan så där blir traktorn och framför allt redkapen dyra. Däremot så har man mycket nytta av en traktor med litet större fronlastare med balklämma för rundbal/ensilage och en rejäl skopa att köra gödsel och annat i.

Kellfri har precis börjat sälja nya kinesiska traktorer om är väldigt mycket billigare än andra märken. Hur det är med kvaliten vill jag inte uttala mig om, det får framtiden utvisa. kanske är det ett fynd, kanske inte. Men motorn är en Perkins så den skall väl hålla några decennier.

Vid snöplogning är det guld värt med fyrhjuldrift förresten. Att skaffa plog och försöka plöja själv tycker jag du skall undvika. Dels är det rätt svårt att plöja om man vill ha bra resultat och det blir dyrare än att hyra in någon annan oftast.

Vi köpte en Ford, ca 20 år gammal, relativt bra skick. 43.000:-. Redskap har min pappa lyckats hitta till bra priser hos bönder som ändå skulle lägga ner eller köpa nya redskap. Kolla på auktioner. Vi har t.ex. köpt en gödselspridare i superskick för 3.000:-, harv 200:-, ringvält gratis, hösträngare 1.500:-, hövändare 500:- etc. Allt är i ganska bra skick. Vi ska bara hitta en plog till ett hyfsat pris nu och en såmaskin. Kolla på Blocket etc.

En traktor är en väldigt bra investering om ni har en gård, man slipper vänta på att någon annan ska göra saker till en när de har tid.

Det tycker jag med, men farsan har tröttnat på att fråga grannarna så han ville göra det själv.. Men om det är svårt så kanske inte det är nån bra ide.....

Det tycker jag med, men farsan har tröttnat på att fråga grannarna så han ville göra det själv.. Men om det är svårt så kanske inte det är nån bra ide.....

Det man brukar se när amatörer plöjt och harvat en åker är att den är ojämn. Det är ingen katastrof förvisso men ser lite tråkigt ut. Själv är jag inte heller bra på just plöjningen så jag kommer inte göra den biten själv. Att harva däremot är ganska lätt!

En traktor är en väldigt bra investering om ni har en gård, man slipper vänta på att någon annan ska göra saker till en när de har tid.

Det där är nog värt att fundera över! Det beror helt på vilken nyttjandegrad man har. Om den används bara någon gång per vecka tror jag definitivt att det blir MYCKET billigare att hyra in kunnig förare med maskin, om man har rimlig tillgång i närheten!

Det är en grym massa kostnader med underhåll och drift för lantbruksmaskiner, som man måste hitta täckning för i sin inkomstsida om det ska kallas "väldigt bra investering".

Är själv sugen på traktorinköp men väljer bort av lite olika skäl än så länge pga den höga kostnadsbilden och att uppgifterna, trots allt, inte är så ofta förekommande.

Sedan kan man värdesätta tillgängligheten, smidigheten så mycket att det ändå känslomässigt kan kännas som en "väldigt bra investering", men rent ekonomiskt är det inte alls självklart.

Om inte annat kan man hitta mycket roligt att göra med ett grävaggregat, frontlastare och alla andra roliga tillbehör som kan inhandlas :-)

Jo strikt ekonomisk kanske traktorn kostar mycket i timmen. Det är bara det att det är svårt för att inte säga omöjligt att anlita andra som kör åt en om man behöver hjälp då och då och kort tid varje gång.

Jo strikt ekonomisk kanske traktorn kostar mycket i timmen. Det är bara det att det är svårt för att inte säga omöjligt att anlita andra som kör åt en om man behöver hjälp då och då och kort tid varje gång.

Beror på vilka grannar man har... Vi kanske har det för bra hos oss helt enkelt. Grannen har maskinpark modell större och hjälper mer än gärna till, även med ganska kort varsel, bara det finns någon som helst tid över.

Givetvis är det en balansgång. Men visst går det att hyra in hjälp i de flesta fall, kanske kan man samla ihop lite större arbetspaket, alt betala en större summa pengar för den mindre insatsen. Har man jobb lite varje dag är det dock mycket svårt om inte villig granne bor väldans nära.

Jag blev mest lite fundersam kring uttrycket "väldigt bra investering" när det gäller maskininköp som är en så omfattande investering.

Jag blev mest lite fundersam kring uttrycket "väldigt bra investering" när det gäller maskininköp som är en så omfattande investering.

Det beror ju på. En traktor för lite småsysslor får du för 50 000 kr.

har man inte utrymme för en traktor om man driver en gård så är det illa ställt med lönsamheten. Då skulle jag nog avveckla. Men det beror ju på vaad man har för verksamhet.

Men har man snälla grannar så kan man ju leva på dem. Annars kostar väl en traktor 300-500 kr/h exkl moms att hyra. Det är inte heller billigt.

Det beror ju precis på vad man behöver en traktor till!!!

Om jag bara ska ploga på vintern och ställa ut silagebalar några gånger i veckan, samt har några större jobb om året så är det knappast lönsamt att skaffa egna maskiner.

Det handlar inte om att ha utrymme eller inte - där tycker jag du tänker fel.

Om man kan hitta alternativa sätt att lösa uppgifterna på som är billigare, ger det mig en bättre lönsamhet OAVSETT om jag redan har en riktigt bra lönsamhet eller en sämre.

Och det handlar inte om att "leva" på grannen - om jag kan hyra in förare och maskin från dem för marknadsmässig peng uppnår de en högre nyttjandegrad på sina maskiner vilket ger dem en bättre lönsamhet. Och ett bättre resursutnyttjande totalt sett. Och ja, att hyra maskin+förare kostar mer än 500 kr exkl moms/timme. Men beroende på antal nyttjade timmar (och kompetensskillnad på förandet :-)) kan det ändå vara riktigt, riktigt lönsamt jämfört med att drifta egna maskiner. De timmarna kan man exempelvis använda till att skapa intäkter i sitt företag på andra sätt, som väl kan kompensera. Om inte "kärnverksamheten"/försäljningen är helt beroende av maskinförande vill säga, då är det ju tuffare.

(Man kan tänka sig extrema exempel om du inte hänger med. Låt säga att det finns en by med 10 gårdsägare som behöver ploga sin del av vägen genom byn. Rätt lösning är INTE att var och en köper in en traktor med plog, utan ett bättre resursutnyttjande och lönsamhetstänk för alla skulle vara att en köpte maskinen och sedan sålde tjänsten åt de andra).

Vi har traktor men vi lejer självklart bort en hel del. Bland de saker man gärna lejer bort är:

* Snöplogning! Vem vill gå upp i svinottan, starta en trilskande traktor och sätta sig i en kall traktorhytt? När jag går upp på morgonen så vill jag ta en kopp kaffe och läsa tidningen istället.

* Plöjning! En modern växelplog är en fantastisk pryl som har dyra slitdelar. Visst kan man nöta runt med en gammal tegplog men då går det åt massor med diesel.

* Rundbalspressning/plastning! En inlinepress för 400 000? Det får maskinstationen göra!

Däremot höskörd, flytta ensilagebalar köra gödsel...

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka