Köpa studsmatta

Sv: Köpa studsmatta

Självklart är det så!

Efter att ha slängt kryckorna så tog det 2 dagar tills samma son bröt andra foten efter ett fall på skateboard :crazy:

Det var ingen som förbjöd dom att använda den utan både jag och sönerna ansåg att studsmattan gjorde mer skada än nytta, därför såldes den i samband med skadan. Min poäng var att det hände trots skyddsåtgärder och försiktighet.

Nu arbetar jag inom vården och är nog lite "färgad" av det eftersom jag har sett mera skador de senaste åren,från just studsmattor.

Vi hade studsmatta för några år sedan. Hade,för den såldes rätt snabbt kan jag säga. Vi hade den större modellen och även alla skydden så man trodde ju att det enbart skulle vara en rolig grej för sönerna.

Det slutade med att,äldste sonen som var 11 år då,hoppade och landade på stålrörskanten och fick 3 frakturer i foten.
Studsmattan var såld innan han var hemma från sjukhuset.

Varför var det en sån katastrof att studsmattan var tvungen att säljas?
Trist att bryta foten men knappast någon katastof, det läker ju ihop igen.

Skolan tog inte bort räckena för att både jag och min kompis ramlade ner och bröt båda armarna båda två.
Ponnyn såldes inte för att jag ramlade av och krossade foten.
Cykeln såldes inte heller trots att den gett mig flertalet frakturer.

Det är ju bara sånt som händer? Måste vara mycket sämre att ta bort allt som man kan göra illa sig på.
Hur ska barnen då kunna lära sig något? O_o

Den där tanken har slagit mig också, mina föräldrar var emot en studsmatta för barnbarnet med motiveringen att det är sådan skaderisk. Jag frågade då hur de resonerade under min uppväxt, med busiga ponnys, hoppning och galopprace över stubbåkrar.. jag var verkligen ingen talang utan damp i backen minst en gång i veckan ;)

Vi köpte en studsmatta förra året, då dottern var knappt två år och hon älskade den från första stund. Hon får utlopp för mycket energi på den där mattan.. Vi har kantskydd och nät som går innanför skyddet och hittills har vi bara tillåtit ett barn i taget att hoppa.

Oj, tänk så olika man tänker som förälder. Hur många här inne skulle sälja barnets ponny innan man hinner hem från sjukhuset med tex en bruten arm pga av man ramlat av? Ingen av de föräldrarna jag känner som har haft barn som skadat sig iaf, fast jag känner kanske bara mindre ansvarstagande ponnyföräldrar?

Nu fick sonen ligga på sjukhus i en vecka eftersom operation krävdes så det gjordes inte i panik. Det var främst mina söner som ville ha bort mattan och beslutet tog vi tillsammans.Det är ju inte så att jag säljer allt som mina söner gjort sig illa på och det skrev jag inte heller.Då skulle dom inte ha en pryl kvar.Här handlade det om studsmattans vara eller icke vara.

När vi pratar om ansvar så bör man tänka på att det är fastighetsägarens ansvar om man har studsmatta på sin tomt och någon "obehörig" går in,hoppar "olovandes" och skadar sig. Vårat,kommunala bostadsbolag, förbjöd hyresgästerna att ha studsmatta just för att skadorna ökade explosionsartat. Det kan säkert se annorlunda ut hos andra bolag men det är något man kanske skulle tänka på.

Det är ju klart att studsmatteskadorna har ökat de senaste ca 10-15 åren, innan dess fanns ju knappt studsmattor för trädgårdsbruk? Om cyklar aldrig funnits innan utan börjat säljas nu så hade ju cykelolyckorna ökat lavinartat etc,etc...

Sen får ju alla göra som de vill, såklart :-)! Själv tycker jag dock det låter överdrivet att sälja studsmattan för att någon skadar sig eller sätta upp samma regler som för pooler (som din hyresvärd gjorde), för-som sagt- man kan ju inte skydda sig mot allt och dessutom varför motverka barns och ungdomars spontanmotionerande i denna tid där det pratas så mycket om att vi rör oss för lite och att fler unga är överviktiga?

Oj, tänk så olika man tänker som förälder. Hur många här inne skulle sälja barnets ponny innan man hinner hem från sjukhuset med tex en bruten arm pga av man ramlat av? Ingen av de föräldrarna jag känner som har haft barn som skadat sig iaf, fast jag känner kanske bara mindre ansvarstagande ponnyföräldrar?
Det där är ändå lite som äpplen jämfört med bananer, för det beror ju lite på hur stora risker barnet utsätter sig för. Man lär ju knappast sätta en femårig unge på en ponny som är en avkastarkung och låta dem fräsa runt i full galopp på ett fält. Hade jag en ponny till mina barn som genom sitt beteende ökade risken att de skadar sig skulle jag sälja den - förhoppningsvis skulle jag inte ens köpa den från början men skulle jag ändå lyckas med det så skulle den förhoppningsvis säljas innan något barn skadar sig.

De läkare här på buke som uttalat sig i frågan om studsmattor har, såvitt jag förstått, sett markant mycket fler frakturer efter studsmattor än hästorsakade sådana.

Sen kan man inte linda in barnet i bomull och hindra dem från att skada sig hur man än gör, min egen dotter (10 år) bröt handleden när hon ramlade i gympasalen i skolan.

Det är väl rimligt att misstänka att fler barn har tillgång till studsmattor än ponnyer och således skadas fler barn på just studsmattor.

jag har just skumläst några gamla trådar om detta med studsmattor, tyvärr låsta så jag kan inte citera från dem. (jag skrev "silverkedjan" och "studsmatta" i sökfältet så kom några gamlingar upp, för den som vill läsa själv)

Några av problem med studsmattor är att säkerhetsföreskrifterna inte följs, man hoppar flera samtidigt, placerar mattorna fel etc. Skador efter studsmattor ger ofta fula frakturer och mjukdelsskador, för att det blir så stora krafter som är lätta att underskatta. Många föräldrar lämnar barnen vind för våg på studsmattan - antingen bryr sig (eller förstår) inte föräldrarna om riskerna, ser det som en bra "barnvakt" eller kanske har barnen smitit dit på egen hand, alternativt hoppas järnet hos kompisar (i bästa fall ensam på mattan).
OM man jämför med ridning så börjar man med att lära sig rida, de flesta på någon form av ridskola och i lugn och ro. En studsmatta lämnas man på att själv utforska och lära sig, något som de flesta barn inte riktigt är mogna att göra.

Studsmattor är kul och ger bra motion, rätt använt minskar risken något men det sker fortfarande mycket skador. (i något inlägg i nån av trådarna skrev ortopeden att hon såg fler studsmatterelaterade frakturer än höftfrakturer/jourpass...)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
10
· Visningar
593
Senast: Angel
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024