Köpa studsmatta

susanne

Trådstartare
Jag har tänkt att köpa en studsmatta till min 4-åring och behöver råd.
Det är mycket stora prisskillnader mellan olika märken. Hur mycket är det värt att lägga på en studsmatta? Hur stor ska den vara? Vi har gott om plats. Samtidigt vill vi inte betala mer än nödvändigt.

Sv: Köpa studsmatta

Vi har en riktigt stor och rejäl studsmatta (inte en som är gjord för barnlek egentligen utan en mer "riktig" studsmatta) kommer ej ihåg märket.
Jag är väldigt glad att vi inte valde en sån lite mindre variant (som ju ändå är stor) som är den vanliga sorten, det blir lätt lite trångt när flera vill hoppa på dem och studsen är inte lika bra tycker jag.

Vilken prisklass var den i?
De kan ju kosta allt från någon till ganska många (20-30) tusenlappar har jag sett.

Jag hade inte velat lägga 20-30 tusen på en studsmatta. Vi har en från Rusta, den kostade ca 1200 kr och fungerar jättebra för våra två barn och deras kompisar (alla hoppar såklart inte samtidigt).

Vi har en från Jysk. Funkar också för ändamålet, är väl i prisklass med rusta skulle jag tro. Vår är 3,05 m tror jag.

Vi köpte en på Barnens hus för några år sedan, tror att den är ca 4,2. Tror vi betalade kring 2.000 kr med skyddsnät. Vi insåg rätt snabbt att flera barn skulle hoppa samtidigt så då ville vi ha en studsmatta som hade ordentligt med plats för barn att hoppa utan att de behöver komma i vägen för varandra. Ett skyddsnät runtom tycker jag är helt nödvändigt (även att man lindat pressening eller plast som skydd under mattan så att inte ex.vis en tvååring går under mattan och ett äldre barn inte märker det, hoppar och skadar barnet under mattan. En del gräver ju ner sina mattor för att undvika det scenariot-

Studsmattor ger ju en hel del olyckor men också väldigt mycket glädje och motion, hoppar fler barn än ett bör de vara rätt lika i vikt.

Studsmattor ger ju en hel del olyckor men också väldigt mycket glädje och motion, hoppar fler barn än ett bör de vara rätt lika i vikt.

Fetmarkerar den, för det är extremt viktigt. Att inte följa det kostade mig en bruten arm när jag var liten. Och då var jag den sjunde den veckan som kom in till det inte jättestora sjukhuset efter att hoppat studsmatta och brutit just armen :cool:.

(Faran är alltså inte att ramla av mattan, det farliga är att ramladen precis när de större barnen gör att mattan studsar uppåt. Personligen skulle jag aldrig låta två barn studsa samtidigt på samma matta, bättre då att köpa två mindre mattor eller något ...)

Personligen skulle jag aldrig låta två barn studsa samtidigt på samma matta, bättre då att köpa två mindre mattor eller något ...)
instämmer helt!

Sen är jag kanske en tråkmåns, men jag förstår inte riktigt vad en 4-åring ska ha en stor studsmatta till. De har inte motorik nog för att kunna utnyttja den på ett bra sätt.
Vi har ingen egen studsmatta - har valt bort det pga skaderisken (men var och en gör som de vill på den fronten) - men de fick prova att hoppa på mina kusinbarns matta i somras. Och det blev då väldigt tydligt att de större barnen kunde utnyttja mattans potential och ha kul medan lilleman, då 4 år, inte riktigt hade nytta av studsen i den även om han tyckte det var kul.

Vi har en nedgrävd studsmatta. Alltså en modell som är avsedd att gräva ner. Den är rejäl och stabil, med rejäl stoppad kant och man slipper fallhöjden och risken att någon klättrar in under den. Dessutom är den betydligt mycket snyggare i trädgården än ett ovanjordsåbäke. Den kostade ca 5000 kr och är absolut värd den summan. Sen tillkommer såklart kostnad för grävning och grus.

instämmer helt!

Sen är jag kanske en tråkmåns, men jag förstår inte riktigt vad en 4-åring ska ha en stor studsmatta till. De har inte motorik nog för att kunna utnyttja den på ett bra sätt.
Vi har ingen egen studsmatta - har valt bort det pga skaderisken (men var och en gör som de vill på den fronten) - men de fick prova att hoppa på mina kusinbarns matta i somras. Och det blev då väldigt tydligt att de större barnen kunde utnyttja mattans potential och ha kul medan lilleman, då 4 år, inte riktigt hade nytta av studsen i den även om han tyckte det var kul.

En 4-åring har inte nytta av en stor studsmatta, men hon kommer att bli större och då behövs en stor studsmatta. (Jag hade inte tänkt att köpa mer än en.) Efter att ha velat länge och väl om huruvida vi ska köpa studsmatta så var avgörandet tillslut när jag pratade med en läkare om saken (god väns pappa) han rekomenderade det, det stärker kroppen och är bra för motoriken sa han.

Det är stor skillnad i både stabilitet och säkerhetsdetaljer som kantskydd och liknande mellan en billig studsmatta och en mer rejäl variant. Från ca 5000 kr börjar man kunna få en i bra kvalitet och väl tilltagen storlek. Till den summan tillkommer skyddsnät vilket jag ser som en självklarhet, om man inte gräver ned den förstås, totalt kan det landa mellan 7-10.000:-.

Vi köpte en studsmatta till våra barn (då 4 och 6 år) förra året och valet föll till slut på en som är 4,2 m i diameter. Att välja en så pass stor visade sig vara helt rätt för barnen använder den inte bara till att studsa på utan den fungerar även till diverse lekar, och att helt enkelt ligga och mysa på, eller läsa en bok på.

Vi har en som är 3,05, inköpt på ÖB för 6 år sedan. Bytte nätet i fjol, då var det skört. Den har stått ute och använts året runt hela tiden. Sonen fick den i 6-årspresent. Dottern, som nu är lite drygt 3, började hoppa på den i somras när hon var 2,5 år. Vi är väldigt nöjda med den, betydligt mer prisvärd än vad vi trodde när vi köpte den! Och den var inte dyr :)

Nu har vi köpt. Det blev en från Rusta. Den är 4,26 m och kostade drygt 4 000 med skyddsnät. Nätet är av typen som fäster mellan den svarta mattan och det blå eller gröna fjäderskyddet. Det som fällde avgörandet var att den verkade mest stabil. Väldigt få ställen hade sina mattor uppmonterade, så lite av en chansning blir det allt att köpa, jag gick på vikten för att kunna avgöra hur grovt material det var i ramen.

Min. 3.9 m kostade. 1800 med nät på Harald nyborg. På jysk har dom 4,29 m med nät och stege för 2200. Mina barn 2 och 4 älskar den

instämmer helt!

Våra äldre barn fick sin studsmatta redan knappt 4-åringar och hade stor glädje av den redan från start. Så det är säkert till viss del individuellt.

Vi köpte studsmatta förra sommaren. Dottern var då strax över 2,5 år. Hon hoppade med glädje förra sommaren och nu har hon börjat tjata öronen av mig att vi ska ta fram den igen. Så nog kan barnen ha stor glädje av en studsmatta även om dom är lite yngre. Visst kan dom inte utnyttja hela potentialen men vad gör det bara dom rör sig och tycker det är roligt.

knapplån

Självklart tycker barnen det är kul med en studsmatta! :bump: Men det finns ju risker med det nöjet...
Det är ju helt uppenbart att olika läkare har olika åsikter om studsmattans vara eller inte vara - vi har ju t.ex en ortoped och en röntgenläkare här på buke, som båda avråder från studsmattor efter att ha sett alla frakturer som barnen kommer in med...
Är man bara medveten om riskerna så får man väga risk mot nytta och nöje.

Vi hade studsmatta för några år sedan. Hade,för den såldes rätt snabbt kan jag säga. Vi hade den större modellen och även alla skydden så man trodde ju att det enbart skulle vara en rolig grej för sönerna.

Det slutade med att,äldste sonen som var 11 år då,hoppade och landade på stålrörskanten och fick 3 frakturer i foten.
Studsmattan var såld innan han var hemma från sjukhuset.

Visst kan det hända saker (men det kan det ju göra i andra situationer med), men jag tycker valet är enkelt ändå; studsmattan ger hur mycket både glädje och motion som helst och är definitivt den av alla saker vi har köpt till våra barn som har använts ohotat mest.

Jag vet ingen som t ex har förbjudit barnen att spela fotboll eller cykla bara för att risken finns att man skadar sig?

Oj, tänk så olika man tänker som förälder. Hur många här inne skulle sälja barnets ponny innan man hinner hem från sjukhuset med tex en bruten arm pga av man ramlat av? Ingen av de föräldrarna jag känner som har haft barn som skadat sig iaf, fast jag känner kanske bara mindre ansvarstagande ponnyföräldrar?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
10
· Visningar
593
Senast: Angel
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024