Köpa skidor

Mirre

Trådstartare
Vi har världens bästa läge för att åka skidor med skidspår precis utanför dörren. Vi har en stor åker precis i tomtgräns där det alltid görs skidspår. Men ingen av oss har några skidor, är det värt att lägga pengar på det när det inte är säkert att det blir snö? Det är ju trots allt ganska dyrt. Har ni några tipa på bra prisvärda skidor?

Vi har världens bästa läge för att åka skidor med skidspår precis utanför dörren. Vi har en stor åker precis i tomtgräns där det alltid görs skidspår. Men ingen av oss har några skidor, är det värt att lägga pengar på det när det inte är säkert att det blir snö? Det är ju trots allt ganska dyrt. Har ni några tipa på bra prisvärda skidor?

Klart det är värt det för att åka skidor är kul!
Mitt tips är att köpa begagnade skinskidor så är det lätt att bara komma ut utan att behöva tänka på valla, är dock lite dyrare att köpa nya. Obs inte vallningsfria med räfflor under för de kan få vem som helst att tappa glädjen med skidåkning 😅 utan ta isåfall hellre och lägg lite tid på att kladda på fästvalla om begagnade skinskidor inte går att hitta alt är utanför budget.

Här har barnen 3 och 7år atomic skintec skidor och jag har traditionella skidor som man behöver valla, även om jag är van att valla så är det skönt att slippa bry sig om barnens skidor.

Säger också köp begagnat först eller låna på Fritidsbanken:) så ni ser om det är något ni kommer göra.

Och så säger jag fästtejp! Jag hade aldrig pallat lära mig gegga-vallor nä fy sjutton.

Om man inte vet om man kommer tycka längdskidåkning är kul så kan man hyra längdskidor :). Det gjorde jag i ca 3 års tid innan jag köpte. Sen var det såklart skillnad på de skidor jag hyrde och de jag köpte. Ska nämnas att jag hyrde turskidor då jag inte ville ha vass kant med min hund (han drar). När jag sedan köpte skidor så köpte jag en smalare turskida som funkar bra i spåren.

Klart det är värt det för att åka skidor är kul!
Mitt tips är att köpa begagnade skinskidor så är det lätt att bara komma ut utan att behöva tänka på valla, är dock lite dyrare att köpa nya. Obs inte vallningsfria med räfflor under för de kan få vem som helst att tappa glädjen med skidåkning 😅 utan ta isåfall hellre och lägg lite tid på att kladda på fästvalla om begagnade skinskidor inte går att hitta alt är utanför budget.

Här har barnen 3 och 7år atomic skintec skidor och jag har traditionella skidor som man behöver valla, även om jag är van att valla så är det skönt att slippa bry sig om barnens skidor.
Det är väl jätteskoj med "räffelskidor"? Helt perfekt att behöva staka i nedförsbackarna :angel:, men uppför var de bra att ha åtminstone. :p

Ursäkta trådkap, men för att att återgå till huvudämnet, och svara TS, så tycker jag det är nog bra att kolla på begagnade skidor, eller hyra, som andra föreslår. Har själv funderat på att skaffa längdskidor, men just eftersom det är så sällan det är snö här nere, så har jag inte riktigt kommit till skott. Kanske skulle kunna försöka hitta begagnade, jag också, för att lite lättare kunna komma ut de få gånger det faktiskt skulle gå.

Det är väl jätteskoj med "räffelskidor"? Helt perfekt att behöva staka i nedförsbackarna :angel:, men uppför var de bra att ha åtminstone. :p

Ursäkta trådkap, men för att att återgå till huvudämnet, och svara TS, så tycker jag det är nog bra att kolla på begagnade skidor, eller hyra, som andra föreslår. Har själv funderat på att skaffa längdskidor, men just eftersom det är så sällan det är snö här nere, så har jag inte riktigt kommit till skott. Kanske skulle kunna försöka hitta begagnade, jag också, för att lite lättare kunna komma ut de få gånger det faktiskt skulle gå.
Jag som inte kan åka skidor gillar mina begagnade 180kronors räffelskidor, dom går inte så fort!

Jag har gamla vallningsfria med mönster och tycker att det fungerar bra. Jag är hobbymotionär med spår på åkrarna utanför dörren och det är sjukt smidigt att bara hoppa i grejorna och köra en mil efter jobbet utan att behöva tänka och krångla. Man har inte lika bra fäste som med valla, men tillräckligt bra för att det inte ska vara värt besväret att gå över till vallningsskidor. Visst kan det vara bakhalt och jävligt om det är uppför och isigt - men i sådana förhållanden brukar även folk med valla gnälla tycker jag. :p Glidet utför är det inget som helst fel på på något av paren jag haft, de har alla glidit minst lika bra som vallarnas.

Iom att det inte är "inne" längre borde det finnas en hel del att hitta billigt på begagnatmarknaden.

Tom här i Norrland är det så ofta isiga spår att fart i backarna inte är något problem.
Och ska man motionera är det väl bara bra om man få staka istället för bara glida.
Jag tycker mina räffelskidor är helt ok för en sällanåkande hobbymotionär. :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: Gulis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 257
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 306
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud