Köpa sele

Russinet

Trådstartare
Nu har jag nästan bestämt mig!

Köpte en ny (eller ny o ny, begagnad) rockard som äntligen blivit tillfixad, så nu vill jag ha en sele också. Har bara travselar så jag vill ha en bröstsele att köra hemma med.

Tänkte ta en trip till Börjes och köpa en bröstsele, men är den prisvärd?

Hade tänkt mig en ideal, som kostar nästan 5½ tusen, så jag vill ju att den ska vara bra då...

Och en fråga till, jag gjorde ett test och körde med travselen och en travbrösta fäst i draglinor till en svängel, kan man göra så eller blir det helt fel?

Sv: Köpa sele

Och en fråga till, jag gjorde ett test och körde med travselen och en travbrösta fäst i draglinor till en svängel, kan man göra så eller blir det helt fel?
Sådär kan du visst göra :) Se till så att bröstan är tillräckligt bred bara och att skaklarna ligger löst i hållarna, så de kan röra sig fram och tillbaka. Och ha på baksele förståss om du tänker köra på annat än plattaste marken!

Ideal är jättebra selar, jag har en däckel från dem och den är finfin :)

Jodå att de är bra har jag hört, men är den värd 5½?

Baksele funkar inte än, har ingenstans att fästa den i vagnen. Tänkte vänta tills jag har skaffat selen och se vart den hamnar, så kan man svetsa dit ett par öglor sen...

Men, kan inte du heller söka och läsa i gamla trådar:confused:

Jaja joo men den är fin den selen, skulle själv köpa en sådan om jag ville ha en bröstsele:love:

Men det går alles utmärkt att köra med en travsele:idea:
Bredbrösta som du fäster draglinor till men du ska ha en baksele oxå:grin: Granngården 370 spänn;):angel:
Sen ska man inte snurra fast skaklarna!!! Det är ju bröstan som ska dra och bakselen bromsa:)

Visa gärna bilder på vagnen å din pålle:D

Men, kan inte du heller söka och läsa i gamla trådar:confused:
Känns lite dumt att dra upp gamla trådar och börja skriva i, tycker att det är väldigt irriterande att börja läsa trådar och upptäcka att diskussionen är årsgammal...

Jaja joo men den är fin den selen, skulle själv köpa en sådan om jag ville ha en bröstsele:love:
Har hört mkt gott om den, men ville kolla upp lite först

Men det går alles utmärkt att köra med en travsele:idea:
Bredbrösta som du fäster draglinor till men du ska ha en baksele oxå:grin: Granngården 370 spänn;):angel:
Sen ska man inte snurra fast skaklarna!!! Det är ju bröstan som ska dra och bakselen bromsa:)

Ja, travselen har ju funkat de senaste åren, men man blir ju för gammal och då är jag sugen på att gå över till "vanlig" körning. Vill börja träna redan nu, gör säkert nytta när de travar med.

Tänker inte köpa någon lös baksele när jag ändå kommer få en med den blivande selen med.

Men, hur 17 ska man fästa vagnen med travselen om man inte ska snurra den?

Visa gärna bilder på vagnen å din pålle:D

Har ingen bild framför rockarden, får väl ta nåt sen när den fina selen kommer ;P Är så nöjd med den nya vagnen, fast vi fick ändra lite på den, göra svängel osv. Passade på att göra en svängel till travrockarden med

Tack för länktipsen. Inköpsställena är dock inte problemet, utan vilken sele. Det handlar ju om en hel del pengar så jag vill gärna köpa rätt från början så jag kan använda den senare också.

Drömmen är ju att kunna köpa en lite finare vagn än en rockard om vi ev. börjar tävla sen

Ja du kanske ska köpa en fransk brösta (den får du leta upp hur den ser ut *ja e at ikväll*:angel::D) eftersom dom sitter bättre på ponnyer/kallblod:)
Idealselen har ju en sån som passar till den selen:idea:
Eller Zilco empathy breastcollar då:p

Man trär i skakeln i skakelögglan bara, men har du ingen baksele funkar de inte så bra... vända på en bredbrösta?:idea::D
Sen är det enklast att snurra remmen i skakelögglan på selen!:idea:

Kan man snurra en vanlig baksele i skackelöglan också? Så slipper jag göra extra fästen till den på vagnen?

Hör med den du tänker köpa selen av, hur stor bakselen är (i den storlek du ska ha) OM dom räcker fram till ögglorna på vagnens skaklar:idea: Annars måste du göra fästen längre bak:)

tack för svaret :) gör du om det så måste du ju ha gillat den ;P

_L_: är fransk brösta en sån som är lite svängd, med en rem mellan farmbenen? typ "ergonomisk brösta"? förd et är en sån jag hittar bild på när jag söker.

En sån skulle nog passa mitt ena russ finfint, hon har tyvär en ganska lågt ansatt hals. Men det blri ju ett par tusen till utöver selen, så det får bli vid ett senare tillfälle.

De andra borde inte ha några problem med en vanlig brösta, de har mkt bättre hals än stoet har.

Ok, jag har aldrig ens tänkt på att man skulle kunna fästa den där, alla selar/vagnar jag har sett har haft ett särskilt fäste till bakselen.

det gör alltså ingen skillnad på funktionen var man sätter den?

Det kan ha lite inverkan beroende på vilken lutning skaklarna har...
Du har inga bilder?:bump:
Men det ska gå bra att sätta i ögglan längst fram, om bakseleremmen räcker (men den kan man ju skarva:angel:)

Fransk brösta:
6085.jpg

Inte just nu, men jag kanske kan ta någon bild senare. Just nu måste vi sätta vagnen lite högre än vad jag egentligen vill, eftersom skaklarna inte passar riktigt än...

Shettlandskusk: Är det inte n sån som man kallar för halvcoller ibland? det var inte alls en sån som jag tänkte, men en sån brösta har jag också sätt innan, men ahr aldrig hört det namnet.

Haha ja jisses:p
Jag ska leta fram lite åt dig;)

Svängd brösta, skillnaden är nackstycket!
Zilco har den som är mest "svängd" va jag vet.
Empathy breastcollar, Freedom Collar mm
http://img.photobucket.com/albums/v63/Chamomile/freedomcollar.jpg
freedomecollar.jpg

empathy.jpg

Sen finns det mindre svängda bröstor...

Bossan är *helgjuten* på coller och delbar på havlcoller.
http://www.kuskringen.nu/om_korning/selar-text.htm
Har för mig Nussikan har halvcoller (va e du kom hit å hjälp mig förklara:D)
Är fräck och slänger in hennes bild här samt påstår att hon har halvcoller, hon får rätta mig om jag har fel!:angel:;)
11935640.jpg

Positivt för den franska bröstan
6085.jpg
är att den har större anläggningsyta mot hästen. Den matchar idealselen som inte kostar allt för mkt:angel:
Men "draglädret" sitter lite lågt tycker jag mig sett och på vissa hästar blir dragpunkten över bogarna!:crazy: Men detta är som sagt en väldigt individuell skillnad!

Den svängda bröstan kan ju ge en aning tryck på nacken men lämmnar mkt plats åt strupe och bogspetsar:idea: Är ganska dyr om man köper en komplett sele...
Eller vänta kollar upp...:bump:

Idealselen tror jag man måste köpa komplett + bröstan, vi säjjer ponny storlek, det blir 7320 kr för ideal å då har man en vanlig brösta oxå...
Den ergonomiska bröstan från Zilco kostar 7 480 kr i ponny och i "classic"-selmodell:idea:
Idealen e lite snyggare tycker nog jag men "zilco classic" är ju en slags nylonsele, man slipper putsa en massa läder:D
classic+with+empathy+collar+quick+release+shaft+loops.jpg

Äntligen lyckades ja leta på, Snoffan_03!:D
Är lika fräck igen och lägger in en bild på hennes vackra russ och den fina idealselen med fransk brösta!:love:;)
IMG_8197bc.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Sel
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 881
Senast: _Taggis_
·
Fordon Jag har bestämt mig för att köpa en ny bil, men jag vet inte vilken modell som är vettig. Den bör vara billig att köra och äga, dvs...
2
Svar
23
· Visningar
2 564
Senast: MallanLi
·
Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka