Köpa sele

aiquen

Trådstartare
Nu har både Måns och jag tröttnat på vår nuvarande sele, så nu ska en ny sele (med snappspännen!) införskaffas. Valet har fallit på en Rogz-sele från SweCat, men frågan är då om selen ska vara av modell Alleycat eller Midget? Som jag förstår det är det här den relevanta skillnaden dem emellan:

Alleycat:
"Både den främre och den bakre ringen har spännen för att enkelt ta på och av katten selen. Den har bara ett band, på ryggen som förbinder de båda ringarna, inget band under magen."

Midget:
"Den består av två ringar som ska gå runt halsen och runt magen på katten. Dessa föbinds med två band mellan dem, ett på ryggen och ett på magen av katten. Den bakre ringen har spännen för att enkelt ta på och av katten selen. Den främre ringen runt halsen har inget snäppe utan den träs över kattens huvud för att få riktig säkerhet. Den enkla men ändå smarta konstruktionen gör att katten har näst intill omöjligt att krypa ur selen."

Jag har ingen aning om vilken som är bäst, men tycker nog att Midget-modellen låter lite "säkrare", samtidigt som jag ändå vill ha en så enkel sele som möjligt.

Vad tror ni, vilken är bäst? Eller - vilken hade ni valt? Varför?

Sv: Köpa sele

Jag har selar som är som Alleycat. Funkar jättebra och ingen av mina katter har ålat sig ur dem. Tricket är att spänna lagom hårt och att vänja dem vid att ha sele. ;)

Jag har Midget, tycker den är kanon. Enkel att ta på, bara trä över huvudet och knäppa runt magen. Min katt har inte försökt ta sig ur, så säkerheten vet jag inget om, men nog måste det vara bättre med band under magen med.

Så är den ju snygg också! :D

20070611192.jpg

jag köpte nyligen en "midget" och jag är väldigt nöjd med den. Så otroligt mkt lättare att ta av och på selen än en med spänne (ej snabbspänne dock) på både halsband och magband och inga ändar som sticker ut vid spännena som är roliga att jaga => selen tuggas sönder. Den midget-selen har så smala band och sitter så bra att kissen inte verkar nämnvärt bekymrad över att den är på, stor skillnad från den förra!!

Senast ändrad:

Tack för svaren!
Det blev en alleycat (så enkel som möjligt, var det ju)... Bara att hoppas att jag och kisse kommer bli nöjda! :D

Hej!
Är också intresserad av att köpa en ny sele till min katt... Har med vanliga "skärpspännen" i ringarna runt hals och magen och det är hur krångligt som helst att sätta på .
var kan man hitta alleycat och midget och hur mycket kostar dom?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle vilja hitta den Perfekta Selen till Torsten. Jag tänker att ni här inne kanske har koll på om, och i såna fall var, den...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 682
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Självklart förutsatt att selen sitter bra på hunden, annars är ju ingen sele bekväm. Men det finns ju en uppsjö modeller, med ringen att...
2
Svar
21
· Visningar
15 828
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 929
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30