Köpa säng - era tips!

Presto

Trådstartare
Jag och min sambo ska köpa en säng. I dagsläget sover vi i hans 120 säng, storleken är inget problem egentligen och den passar bra i vårat lilla sovrum. Tanken är att en 160säng skulle bli bra, två 80 madrasser anpassade efter oss var för sig och en bäddmadrass över. Vi kan tänka oss att lägga en slant på sängen då det är något vi tycker är viktigt och vi vill kunna ha den i många år.

Vi ska självklart gå till ett varuhus där man får personlig hjälp, vilka finns det? Vilka är bra?

Och framförallt, en säng är dyr, så funderade på när det är bäst att köpa en säng. Ibland annonserar dom ut förra årets modell mycket billigare m.m. Tänker lite som när jag köper skidutrustning, det gör jag på våren när säsongen är över och allt reas ut, finns det någon motsvarighet i sängvärlden? Januarirea? Skulle vara trist att köpa en säng för 30k och nån månad senare ligger den ute för 20k t.ex.

Vad är det man ska tänka på?
Har ni gjort några misstag?

Vi beställde en säng för 1 månad sen och fick hem den igår. Alltså i morse ville jag inte gå upp, haha!:love:

Vi hittade vår på Mio och fick hjälp med att hitta rätt fasthet på madrasserna. Vi valde en kontinentalsäng och just då (till 23/12) har de 25% på just den modellen vi fastnade för, så det var ju perfekt!

Vi var även inne på Sova och tittade på sängar men när vi såg att de hade sju personer som bara stod och hängde i entrén så kände vi att sängarna nog är väldigt dyra där om de har råd att avlöna sju sysslolösa personer;)

Jag och min sambo ska köpa en säng. I dagsläget sover vi i hans 120 säng, storleken är inget problem egentligen och den passar bra i vårat lilla sovrum. Tanken är att en 160säng skulle bli bra, två 80 madrasser anpassade efter oss var för sig och en bäddmadrass över. Vi kan tänka oss att lägga en slant på sängen då det är något vi tycker är viktigt och vi vill kunna ha den i många år.

Vi ska självklart gå till ett varuhus där man får personlig hjälp, vilka finns det? Vilka är bra?

Och framförallt, en säng är dyr, så funderade på när det är bäst att köpa en säng. Ibland annonserar dom ut förra årets modell mycket billigare m.m. Tänker lite som när jag köper skidutrustning, det gör jag på våren när säsongen är över och allt reas ut, finns det någon motsvarighet i sängvärlden? Januarirea? Skulle vara trist att köpa en säng för 30k och nån månad senare ligger den ute för 20k t.ex.

Exet och jag sov i en 140-säng. Egentligen använde vi bara en liten del av den eftersom vi låg intrasslade i varann mesta natten. Så 160 känns för mig gigantiskt - men det är smaksak bara.:)

Sängar finns massor av och jag tror att man helt enkelt måste prova runt ordentligt för att hitta vad man vill ha!

Jag har inte sett att det finns "årsmodeller" på sängar men jag kanske bara är dåligt informerad?

Vi beställde en säng för 1 månad sen och fick hem den igår. Alltså i morse ville jag inte gå upp, haha!:love:

Vi hittade vår på Mio och fick hjälp med att hitta rätt fasthet på madrasserna. Vi valde en kontinentalsäng och just då (till 23/12) har de 25% på just den modellen vi fastnade för, så det var ju perfekt!

Vi var även inne på Sova och tittade på sängar men när vi såg att de hade sju personer som bara stod och hängde i entrén så kände vi att sängarna nog är väldigt dyra där om de har råd att avlöna sju sysslolösa personer;)
Okej, bara att börja kolla då verkar de som!

Kungsängen!

Exet och jag sov i en 140-säng. Egentligen använde vi bara en liten del av den eftersom vi låg intrasslade i varann mesta natten. Så 160 känns för mig gigantiskt - men det är smaksak bara.:)

Sängar finns massor av och jag tror att man helt enkelt måste prova runt ordentligt för att hitta vad man vill ha!

Jag har inte sett att det finns "årsmodeller" på sängar men jag kanske bara är dåligt informerad?
När jag tänker efter är nog årsmodell fel, det är nog modell bara. Då känns det inte lika säsongsberoende, kanske mest tur vad man hittar och när? :P

Jensen.

Vi valde 2*90 - bästa vi har kunnat göra.

Förra året köpte jag ny säng på mellandagsrean. Från Mio, halva priset på en 180-säng, och så tog jag en stoppad sänggavel med. Beställde den efter jul men de hade hunnit ta slut så jag fick inte min förrän i februari, dock värt väntan. Så sköööön!

Vi va också inne på sova för ett tahg sen och vi upplevde exakt samma fenomen. Dessutom va det nästan lite samma stämnig som i en kyrka,vi viskade hela tiden för det kändes som om det förväntades av oss, haha

Vi hittade vår säng på trademax, vet inte var du finns men dem hade väldigt bra priser.

Kungsängen har 50% på nästan allt december ut. Vi beställde en kontinentalsäng förra veckan. 2*90 i botten en mellandel på 180 med en fast och en mjuk sida och bäddmadrass.

Vi valde kungssängen just för att vi kunde få olika mjukhet men ändå slippa den jäkla skarven! Hoppas vi kommer bli nöjda. :D

Jag köpte på Sova, var även på Duxiana (som bara har Dux). Om ni ska ha en dyr säng, spela ut dem mot varann och pruta. Jag är världens sämsta prutare men när jag tvekade inför en väldigt dyr säng på Sova så prutade de själva ner den med en tredjedel, säljaren ringde mig två-tre gånger med lägre och lägre pris. Jag var helt förbluffad. Men konkurrensen verkar vara hård och alla vill sälja. Så bestäm er inte för snabbt.

Jag köpte en Carpe diem. Provlåg en ny Viking hos familjemedlemmar häromdagen, även den var väldigt skön.

Yes! Vi var och provade sängar, och tänkte att fast botten är nog bra, hade haft en för mjuk och nedlegad innan. så vi provade en extra fast, lade oss i den på rygg med vinterjacka på och tyckte "Åh vad skön" och så klippte vi till. (provade några andra också förstås). När vi fick hem sängen och skulle sova i den var den alldeles för hård! Självklart skulle vi ha tagit av oss ytterkläderna och provat sängen i den ställning vi brukar sova, dvs på sidan. Så här i efterhand kan jag tycka att personalen kanske borde sett att vi var idioter och gripit in, men jag klandrar dem inte, det var vårt misstag och nu vet vi hur man inte ska köpa säng i alla fall! :)

Hästens sängar är ganska stumma, ingen riktig svikt i fjädringen. Dux är tvärtom.Vi har lite olika men min säng är en Ekens fast fjädring, innan dess provade jag både Hästens med tagelmadrass och Dux men gillar min Ekens bäst.

Begagnat kan man göra riktiga fynd, dux och hästenssängar säljs ofta för runt tusenlappen eller mindre, ibland tom. gratis mot hämtning.

Har en Hästens-säng, numera i gästrummet. Den är mjuk och gungig och jätteskön. :) Nu har vi en kontinentalsäng, 2x90 med olika hårdhet + gemensam resårmadrass + gemensam bäddmadrass. Vi köpte den på Hildings; det var ett demonstrationsexemplar så det blev "billigt". Nöjd!

Vår säng är köpt på Kungsängen för snart 3 år sen. Köpte 2 st 80-sängar och bäddmadrass i helbredd. Är väldigt nöjd med kvaliteten, och sover otroligt bra i den!

När det gäller pris, så har Kungsängen ofta "rea" som de skyltar med, mellan 40-60% brukar vara vanligt. Jag har dock aldrig(!) sett att de säljer sängarna till "fullpris".
(Vår kostade runt 13' och skulle enligt skylt vara på 50 % rea, men enligt skylten så hade reaerbjudandena slutat gälla 2 veckor innan det aktuella datumet, och säljaren i affären kunde inte heller svara på hur länge det "förlängda" erbjudandet skulle vara... :sneaky: )

@Presto jag tipsar om att lägg hellre ner lite extra pengar på att få en bra säng som håller i många år.
Jag och mitt x gjorde det och när vi köpte madrasser och allt (även ram) tror jag vi gav närmare 20 000 allt som allt, men eftersom garantin var för 25år blir det inte så dyrt om man tänker på hur länge man får ha användning av det innan man måste köpa nytt.

Jag är verkligen för att gå till en butik som säljer i princip bara sängar och verkligen få hjälp med vilka madrasser som kan tänkas passa ens kropp osv. Jag önskar er all lycka till och hoppas ni kommer få sova gott i er nya säng, kanske även passa på och kolla nu i mellandagsrean? :up:

Kanske bra med negativa erfarenheter också? :)
Är inte nöjd med våra IKEA-madrasser, varken resår eller bäddmadrass. Min fick bestående "gropar" efter min rumpa efter ett par månader.. Och jag är inte varken speciellt tung eller stor för övrigt.
Sambon märker inget men har sovit på hans sida och även den har gropar även om han valde en fastare variant.
Ska köpa ny botten till min sida av sängen nu i vinter och då blir det Jysk tänkte jag, ev om jag hittar något annat bra. Men har läst och hört gott om Jysk och haft bra madrasser från dem tidigare.

Våra är de "dyraste" av IKEAS. Gick på totalt runt 10.000 för två bottnar och en stor bäddmadrass, då hade vi dock redan sängstommen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Kan börja med att säga att jag bor i Skottland, så eventuella tips om svenska butiker som inte börjar på I och slutar på -kea är tyvärr...
Svar
5
· Visningar
3 798
Senast: Mirtai
·
Hemmet I höstas, närmare bestämt oktober köpte killen och jag en ny säng då vi skulle flytta ihop. Av utrymmeskäl (sovrummet är litet) och...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 340
Senast: tinissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross