Köpa säng - era tips!

Ett tips; Köp aldrig träbotten på sängen... Eller botten med träplankor? (helt glömt bort vad man kallar det...hjärnsläpp)

Jag sover med 3 tjocka madrasser + 4 tunnare + 1 bäddmadrass. Funkade bra några dagar men nu gör den fortfarande ont att sova i. :(

Jag har nyligen köpt ny säng. Ville inte lägga någon jättesumma men ändå få en bra säng, tycker att jag fick bra hjälp på Mio. De hade en ganska stor variation i sitt sortiment, från billigt till jättedyrt. Var på Sova också men de hade bara dyrare sängar och tyckte mest de verkade vilja sälja så dyrt som möjligt..

Hoppas in i tråden då vi ska köpa ny säng, och haft vår gamla Ikea i typ hundra år. Så alla nya sängar är bättre än den vi har ;)
Men tänkte oss en kontinental, och har också sett 50% rean på Kungsängen... men undrar ju lite då de tydligen ofta har rea?
Har annars blivit rekommenderad deras Sofiero alt Lindenäs... Tror vi kan hitta bra sovkomfort då man kan anpassa madrasserna, är mest ute efter en hållbar säng som man inte behöver byta ut på länge ;)

Drar mig för att kolla på Mio då de ofta strular med leveranserna, men det kanske även tex Kngsängen gör?

Men tänkte oss en kontinental, och har också sett 50% rean på Kungsängen... men undrar ju lite då de tydligen ofta har rea?
Kungsängen har enligt mig "rea" mer eller mindre jämt ;) Så med andra ord behöver man vare sig lockas eller stressas av några erbjudanden, utan ta det för vad det är, till de priser som står.

Men det är bra sängar för okej priser. När det gäller leverans kan jag bara svara för vår säng såklart, men den levererades på utsatt dag utan krångel.

För de som har möjligheter att kolla så rekommenderar jag ANA sängfabrik. De tillverkar till flera av de stora märkena men har även fabriksförsäljning, kruxet är att det finns bara tre butiker i hela Sverige! Min granne har köpt en på rekommendation från mig och de har riktigt bra priser på sina sängar. Jag funderar på att beställa en ny till mamma, hon och syrran med ungar älskar min säng. :up:

Kanske bra med negativa erfarenheter också? :)
Är inte nöjd med våra IKEA-madrasser, varken resår eller bäddmadrass. Min fick bestående "gropar" efter min rumpa efter ett par månader.. Och jag är inte varken speciellt tung eller stor för övrigt.
Sambon märker inget men har sovit på hans sida och även den har gropar även om han valde en fastare variant.
Ska köpa ny botten till min sida av sängen nu i vinter och då blir det Jysk tänkte jag, ev om jag hittar något annat bra. Men har läst och hört gott om Jysk och haft bra madrasser från dem tidigare.

Våra är de "dyraste" av IKEAS. Gick på totalt runt 10.000 för två bottnar och en stor bäddmadrass, då hade vi dock redan sängstommen.
Du vet att IKEA har 25 är garanti på sängar va?

Jag köpte 2007 en Skien som då var deras dyraste. Den blev kass och jag hade kvittot kvar och fick rätt nyligen en ny. Utan kostnad. Det skilde 100 spänn men det bjöd de på.

Jag köpte 2007 en Skien som då var deras dyraste. Den blev kass och jag hade kvittot kvar och fick rätt nyligen en ny. Utan kostnad. Det skilde 100 spänn men det bjöd de på.

Vi köpte nya sängar på Ikea och de var inte ok någon av sängarna. Det var många den dagen som reklamerade samma säng modell. Vi reklamerade men de kunde inte ge pengarna åter utan ett tillgodokvitto på Ikea för det var för stor summa enligt de på reklamations avd. Något att tänka på! Då kunde vi inte köpa säng på annat ställe för pengarna var låsta på Ikea! Så köper man sängar på Ikea betala varje säng för sig så man får penarna åter om man behöver reklamera!
Ur kasst om jag får säga vad jag tycker.
Mvh
Pudlan

Kungsängen har enligt mig "rea" mer eller mindre jämt ;) Så med andra ord behöver man vare sig lockas eller stressas av några erbjudanden, utan ta det för vad det är, till de priser som står.

Men det är bra sängar för okej priser. När det gäller leverans kan jag bara svara för vår säng såklart, men den levererades på utsatt dag utan krångel.
Vi köpte en där idag. Halva priset på sängarna. Tyckte det var bra priser, visst kom vi hem en sådär 20000 fattigare men det kan det väl vara värt om det är en bra säng.

Det vet jag. Fast bor ett antal mil från Ikea så då ska sängen dit, och jag har förstått det så att de vid reklamation måste de gå igenom sängen för att se vad som är fel etc. Eller har jag förstått fel? :)

Det är inte jag som har kvittot så då måste de vi fick sängarna av leta upp det och det kändes för omständigt.

Det vet jag. Fast bor ett antal mil från Ikea så då ska sängen dit, och jag har förstått det så att de vid reklamation måste de gå igenom sängen för att se vad som är fel etc. Eller har jag förstått fel? :)

Det är inte jag som har kvittot så då måste de vi fick sängarna av leta upp det och det kändes för omständigt.
Njae? Jag skickade ett foto där det väldigt tydligt går att se att den är nedlegad.

Vet att det finns de som fått reklamera utan kvitto eftersom det ju rätt tydligt framgår att det är en IKEA-säng.

Min säng hämtade de och levererade en ny. Smidigt.
Den nya var en hundralapp dyrare (både den första och den nuvarande är deras dyraste modell) men det bjöd de på.

Kungsängen har 50% på nästan allt december ut. Vi beställde en kontinentalsäng förra veckan. 2*90 i botten en mellandel på 180 med en fast och en mjuk sida och bäddmadrass.

Vi valde kungssängen just för att vi kunde få olika mjukhet men ändå slippa den jäkla skarven! Hoppas vi kommer bli nöjda. :D

Bra val! :D
Vi har en Kungsängen som vi köpte på halva priset för 25.000 kr för tre år sen (ordinarie var alltså 50). Slår varenda hotellsäng i världen! :love:

När vi reklamerade våra Ikeasängar kom de hem och kollade på sängarna och godkända reklamationen. Vi åkte sedan och provade ut nya sängar och när vi hade gjort det ringde vi och Ikea kom och hämtade de gamla någon dag senare. Detta var 12 år sedan ungefär och vi bodde då 8-9 mil ifrån Ikea och avståndet var inget problem. Ring deras kundtjänst och fråga hur det fungerar nu!

Vilken modell tog ni?
Vår finns nog inte kvar, tror den heter CUE Continental. Men er låter som den är uppbyggd på samma sätt som vår. :)
Det blev en Ulriksdal CB. Jo, de ska vara rätt lika men eran är nog lyxigare! :D Men såå skönt att vi får varsin sida med olika hårdheter! Nu ligger vi mest i en hög i mitten. :laugh:

Det blev en Ulriksdal CB. Jo, de ska vara rätt lika men eran är nog lyxigare! :D Men såå skönt att vi får varsin sida med olika hårdheter! Nu ligger vi mest i en hög i mitten. :laugh:

Vi har också en säng från Kungsängen som vi köpte för fem år sen när vi bytte ut vår gamla säng och himmel har aldrig sovit så gott. Den har faktiskt förbättrat min sömn avsevärt på många sätt. Vi köpte två separata sängar med olika fasthet och hel bäddmadrass. Minns inte vilken modell vi har men hoppas ni också blir nöjda med er säng!

Nu kanske jag är partisk eftersom jag har en familjemedlem som jobbar i en SOVA-butik, men jag rekommenderar dom verkligen. Personalen utbildas både ofta och mycket i hur man passar in en säng till en kund, och det är inte "den här är dyrast så den är bäst"-mentalitet utan det är den sängen som passar kunden bäst som säljs.

Kungsängen har jag inte hört många som pratat bott om...mer än här i tråden :D.

Liknande trådar

Hemmet Kan börja med att säga att jag bor i Skottland, så eventuella tips om svenska butiker som inte börjar på I och slutar på -kea är tyvärr...
Svar
5
· Visningar
3 798
Senast: Mirtai
·
Hemmet I höstas, närmare bestämt oktober köpte killen och jag en ny säng då vi skulle flytta ihop. Av utrymmeskäl (sovrummet är litet) och...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 340
Senast: tinissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross