Köpa raskatt

I

Isidor

Funderar på att köpa en raskatt. Vad tycker ni om att bestämma sig för en katt som man inte har sett i verkligheten förrän man hämtar den ? Kommer ju se den på bild innan man bestämmer sig.

Sv: Köpa raskatt

Varför inte åka och titta först? Har du erfarenhet av rasen så du vet hur den fungerar? Är uppfödaren med på att sälja den på så vis osv.

Jag tycker det är lite väl riskabelt att köpa en katt osedd. Dels vet man inte hur det är ställt med hälsan hos den katt man köper eller de andra katterna i katteriet. Katten kan se väldigt frisk ut på bilden, men visa sig ha rinniga ögon, diarré eller liknande när man väl träffar katten. Det kan även vara så att den katt man tänkt köpa är helt frisk, men att en katt/flera katter den går med är sjuka och då är det inte så himla kul att ta hem katten heller eftersom det kan vara så att smittan bara inte hunnit bryta ut än.

Sedan är det detta med personkemi med uppfödaren. Jag tycker att det är viktigt att det känns rätt. Man behöver inte bli bästisar, men man ska kunna känna ett ömsesidigt förtroende för varandra och det är svårt att känna av sådant utan att träffas.

Sist men inte minst, man måste "klicka" med katten man tänkt köpa! Det vore ju trist om man betalar tingningsavgift och så visar det sig att man egentligen inte vill ha katten. Då står man där x kr fattigare och utan katt.

Nä, åk och hälsa på innan. Det kan det vara värt.

Jag har sålt många kattungar från min uppfödning utan att dom nya mattarna och hussarna varit oc hhälsat på innan...

Det är inte alla förundrat att kunna åka +100 mil enkel väg, bara för att titta på en katt...

Och jag har inte ens träffat alla mina köpare IRL....
I början hände det oftast att det var någon annan som tog med sej katten på flyget eller tåget...
Bor man i norra småland och säljer kattunge till Umeå, Luleå, eller Sidney (vilket jag har gjort), eller till USA, Italien, Ryssland (som min vännina gjort) är det inte gjort i en handvändning att åka och TITTA på en kattunge...
Då får man studera stamtavlor och bilder istället...
Ta referenser m.m.

Ring t.ex. till Sverak och ta reda på vilken klubb säljaren till hör och ring sen till klubben och fråga ifall dom tycker säljaren är seriös eller inte...

Det finns massor med saker att ta reda på i förväg...

Vad är det för ras du tänker skaffa?

Lite riskabelt kanske, men ännu har jag inte fått tillbaka någon kattunge....

Jag tog "risken" att köpa min katt sedd bara på bilder.
Jag hade många telefonsamtal med uppfödaren innan och de skickade bilder på kullen och vår kattunge många gånger innan det var dags att hämta henne.

Egentligen skulle vi ha kommit och hälsat på henne, men det var väldigt långt så det gjorde inget för uppfödarens del heller att vi kom först vid köpet.

Vid köpetillfället var vi hos dem länge och fick fika och kelade med alla deras katter (och hunden) innan vi startade vår långa resa hem med en liten katt som var så trött efter allt skojande att hon inte sa ett knyst på hela vägen hem.
Nu är det drygt 1,5 år sedan och hon är min lilla prinsessa! Jag älskar henne och jag tror hon älskar oss med.
Inte en natt går utan en liten boll emellan oss i sängen som spinner nöjt och bara vill bli kelad och boxas med huvudet mot våra.

Visst kan det gå att köpa och sälja katter "på distans" men har man möjlighet att åka till uppfödaren är det helt klart att rekommendera.

Fast det beror nog på vilken ras man tänker på...
Vissa raser är så pass ovanliga att det kan vara svårt att hitta någon som föder upp rasen inom rimligt avstånd från där man bor...

Men självklart måste man då försöka få så mycket bilder av kattungen i olika åldrar och även kattungens bägge föräldrar...

Jag har köpt båda mina katter osedda. Gammelkatten är en omplacering som levererades hit från Norge av ägaren, de ville se var han hamnade. Honan hämtade jag med flyg i Norge, och då hade uppfödaren hållt de två honorna jag var intresserad av från bilderna och så fick jag välja vid leveransen. Vill man ha en ovanlig färg, ovanlig ras eller speciella linjer finns ju inte alltid möjligheten att hitta det på nära håll.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
463
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur