köpa ponny i danmark

S

stall klevane

jag tittar på nätet efter en b ponny til min dotter,och jag har hittat en del bra ponnnyer i danmark.
MEN är det nogot som jag burde passe på om man ska ta inn ponnyen från danmark til sverige?
pass,hälsoinntyg och att man måste tolla inn ponnyen vet jag,men funderar på om det finns nogot mer?

som mätinntyg osv??
vil jo inte köpa en B ponny som visar sig vare c ponny i sverige.
nogon som har köpt ponny från danmark som har div tips??
:)

Sv: köpa ponny i danmark

pass och hälsointyg är det enda du behöver. man tullar inte.

Må man inte?:banana:
då jag tok inn min häst från norge til sverige så måste jag betala.
Hur gör man då? bare paserer man och visar fram pass??

Det är för att Norge inte är med i EU. Då ska man anmäla till tullen vid gränspasseringen både in och ut.
Danmark och Sverige är ju bägge EU-länder och fri rörlighet på varor över gränserna. Så när det gäller levande djur är bara regler som rör smittskydd och djurskydd som finns. Men andra ord ingen tull.

men så bra:)
men är det nogot annat säskild som man borde tänka på ?

Man bör tänka på att det handlar om två olika länder som har lite olika lagstiftning Så när man gör köpeavtalet ska det tydligt framgå vilket lands lagstiftning som ska gälla.
Samt om hästen ska åka långt/länge att man har koll på EU-direktivet om hästtransporter. Kan komma att krävas kompetensbevis, färdplan m m. Så enklast är att få hem ponnyn med en professionell transportör (med lastbil då alltså) som uppfyller alla krav och kan alla regler.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 733
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka