Köpa omusklad häst

cello

Trådstartare
En häst jag eventuellt ska köpa har fallit ur väldigt mycket, rejält omusklad över ryggen och jag tippar på proteinbrist, den går med föl.
Egentligen har den en väldigt bra rygg, bra överlinje osv.
Vad jag vill ha hjälp med är era erfarenheter av att bygga upp en häst som fallit ur, då troligtvis pga proteinbrist. Hur lång tid tog det? Hur tränades hästen under tiden? Blev allting helt perfekt och underbart sedan? :p

Själv har jag kassa erfarenheter, men min nuvarande häst har problem med ryggen och har inte direkt bra grundförutsättningar.

Sv: Köpa omusklad häst

28902_10151443185815479_1549324220_n.jpg

Det är ungefär 6 månader mellan dessa bilder. Hästen var 3 år när han kom till mig och hade varken fått mat eller blivit hanterad.

Men 6 månader med gräs, 6-7kg kraftfoder om dagen, promenader i skogen utan ryttare och inridning(tömkörning mm) och en hel massa kärlek så vart han såhär fin. Och bilden nedanför här är efter drygt 1 år:

971862_10151637706026413_666579115_n.jpg

Så jag röstar för ordentligt med mat, mycket kärlek, promenader upp och ner runt i snåriga skogen både med och utan ryttare :) Tömkörning/longering är också nyttigt.. och däremellan så rid på som vanligt om du ska rida henne :)

Med tanke på att hon går med föl på sidan behöver hon inte alls vara underutfodrad utan hör till de ston som i princip är hopplösa att fodra upp under digivningen, allt går till fölet istället som kan se ut som en liten julgris. :d

Svår att svara på med andra ord, hon kan snabbt bygga upp igen efter avvänjning, men mycket tömkörning är en bra början då ryggen inte belastas utan bygger bra. :)

28902_10151443185815479_1549324220_n.jpg

Det är ungefär 6 månader mellan dessa bilder. Hästen var 3 år när han kom till mig och hade varken fått mat eller blivit hanterad.

Men 6 månader med gräs, 6-7kg kraftfoder om dagen, promenader i skogen utan ryttare och inridning(tömkörning mm) och en hel massa kärlek så vart han såhär fin. Och bilden nedanför här är efter drygt 1 år:

971862_10151637706026413_666579115_n.jpg

Så jag röstar för ordentligt med mat, mycket kärlek, promenader upp och ner runt i snåriga skogen både med och utan ryttare :) Tömkörning/longering är också nyttigt.. och däremellan så rid på som vanligt om du ska rida henne :)

Inte for att kappa tråden men:
Good Job :up:
Amazing how good feed - time & some TLC (tender loveing care) can do:)

jobbigt att vintern kommer nu, men med mycket mat och lätt motion så blir det nog bra ^_^. behövs det kraftfoder å kan jag tipsa om build up mix från D&H, sett bra resultat av det på unghästar.

Jag har haft ett par sådana hästar som jag köpt undernärda.

Avmaskning, täcke på och att få äta i lugn och ro har hjälpt dem att bli lika fina som Outofservice bild längst ner. Har ridit lite försiktigt under tiden för att sakta bygga upp muskler.

Ett bra foder som funkat på sådana tunnisar har varit lusernpellets blandat med olja och hel havre. Det är ett jätteroligt arbete att få en sån häst fin igen :)

För att bygga upp en häst behövs rätt grovfoder (inte alla gånger det ens behövs kraftfoder...) :) och träning helt enkelt för att bygga muskler. När jag sätter igång fölston har jag samma tanke ungefär som vid rehabilitering. Skynda långsamt och successivt öka på träningen. :)

Hullet är ju relativt enkelt att förbättra på en häst. Musklerna, om man tänkt ha den som ridhäst, kan ju vara lite värre med däremot, långtidsprojekt att bygga upp om dom fallit ur mycket. Men så blir det väl lätt oavsett om dom ska ha föl.

Håller med om bra grovfoder, att man har koll på vad hästen får i sig och sen lägger till extra om det behövs. Går den med föl kan man tippa att den har rejält med proteinbrist (utifrån beskrivningen också då).

Svar till alla och tack för alla svar!
Det känns peppande att höra vad andra har för erfarenheter. Sen är det ju just muskler i det här fallet, och det tar som sagt längre tid än hull. Det är väldigt tunt längs ryggraden, rumpan är tanig, så det lär inte räcka med att hon "bara" får äta upp sig.
Som någon skrev är det lite tråkigt att vintern kommer, hade varit mycket lättare om det var vår/sommar. Men utöver fri tillgång på hö tänker jag lucern och långa skogspromenader, tills hons börjar muskla sig. Hon har dessutom sjukt mycket energi, så tror det passar av den anledningen också.

Försök bara dubbelkolla så att det inte var något problem innan den fick föl. Blev den betäckt p g a någon skada som skule ta lång tid att läka? Beror förstås på hästens ålder, men finns en risk att en avställd häst ("på grund av tidsbrist") egentligen inte håller för ridning/tävling. Har tyvärr sett ett par sådana fall där hästen efter igångsättning efter konstens alla regler visat sig inte hålla för tävling (vilket varit syftet med köp) p g a gammal/kronisk skada.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 955
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 243
Senast: Edla
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 533
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka